Kirjalansalmen sillan uusien liikennejärjestelyjen rakennustyöt alkavat marraskuussa
Syyskuussa kerroimme, että Kirjalansalmen sillan kuormitusta tullaan vähentämään muuttamalla raskaan liikenteen kulku yksisuuntaiseksi. Lokakuun aikana on suunniteltu uusien liikennejärjestelyjen toteutustapaa tarkemmin ja marraskuussa käynnistyvät raskaan liikenteen odotusalueiden rakennustyöt. Tavoitteena oli saada uudet liikennejärjestelyt käyttöön vuoden loppuun mennessä. Aikataulu on nyt tarkentunut ja rakennustyöt valmistuvat tammikuun 2024 loppuun mennessä. Uudet liikennejärjestelyt otetaan käyttöön helmikuun alussa 2024. Sillan kuntotilanne on pysynyt vakaana koko syksyn, eikä tällä hetkellä ole näköpiirissä, että uusia rajoituksia pitäisi asettaa nopeammalla aikataululla. Sillalla on turvallista liikennöidä.
Raskaan liikenteen kuormitusta on tarpeen vähentää, jotta voimme varmistaa sillan turvallisen käytön uuden sillan valmistumiseen saakka. Raskaan liikenteen painorajoitukset aiheuttaisivat merkittävää haittaa alueen elinkeinoelämälle. Siksi on etsitty vaihtoehtoisia tapoja vähentää sillan kuormitusta. Lisärajoitukseksi on suunniteltu raskaan liikenteen yksisuuntaisuuteen perustuvaa ratkaisua. Raskaan liikenteen yksisuuntaisuudella voidaan vähentää merkittävästi kuormitusta, kun eri suuntiin ajavat raskaat ajoneuvot eivät kohtaa sillalla. Raskaan liikenteen yksisuuntaisuuteen perustuva ratkaisu on innovatiivinen, eikä sellaista ole ollut aiemmin käytössä Suomessa tai muissa Pohjoismaissa. Liikenteen sujuvuutta ja raskaiden ajoneuvojen odotusalueiden mitoitustarvetta on selvitetty simulaatioilla, mutta etukäteen ei ole täyttä varmuutta, miten liikenne sujuu käytännössä. Myös ratkaisun suunnitteluun on liittynyt haasteita: tilaa on vähän, pohjaolosuhteet ovat olleet haastavia ja liittymien toimivuus on turvattava. Suunnitelmat ovat nyt pääosin valmiit ja raskaan liikenteen odotusalueiden rakentaminen käynnistyy marraskuussa viikkojen 45–46 aikana.
Uudet liikennejärjestelyt
Kaarinan puolella Saaristotielle rakennetaan yksi ylimääräinen kaista Lauttarannantien liittymän jälkeen ajoradan ja jalankulku- ja pyöräilyväylän väliin. Nykyisestä oikeanpuoleisesta kaistasta tulee raskaan liikenteen odotuskaista. Muu liikenne kulkee molempiin suuntiin odotusalueen vasemmalla puolella olevilla kahdella kaistalla. Raskaan liikenteen odotusalueen pituus on n. 200 m.
Paraisten puolella raskaan liikenteen odotustila rakennetaan pellolle ennen Riihipellontien liittymää. Odotusalue on pituudeltaan lyhyempi, mutta siihen tulee 4 vierekkäistä kaistaa. Näin ollen kokonaisuudessaan odotustilaa on sillan molemmin puolin yhtä paljon.
Raskaan liikenteen odotusalueelle siirtyvät kaikki yli 20 t painavat ajoneuvot linja-autoja lukuun ottamatta. Raskaan liikenteen odotusalueelle siirtymistä ohjataan liikennemerkillä ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu massa 20 t sekä sen lisäkilvellä Ei koske linja-autoliikennettä.
Liikennettä ohjataan liikennevaloilla. Liikennevalot tulevat sekä raskaan liikenteen odotuskaistoille että muun samaan suuntaan kulkevan liikenteen kaistoille. Raskasta liikennettä päästetään valo-ohjauksella kulkemaan vain yhteen suuntaan kerrallaan. Muu liikenne kulkee koko ajan molempiin suuntiin.
Raskaan liikenteen kanssa samaan suuntaan kulkeva muu liikenne pysäytetään kuitenkin punaisiin liikennevaloihin siksi aikaa, kun raskaan liikenteen liikennevalot ovat vihreällä ja odotuskaistan liikennettä puretaan. Alkuvaiheessa liikenteenohjauksen tukena käytetään liikenteen ohjaajia.
Saaristotien nopeusrajoitusta lasketaan Kaarinan puolella raskaan liikenteen odotuskaistan alkaessa 30 km:iin/h ja nostetaan odotuskaistan päättyessä 50 km:iin/h. Sillalla säilyy edelleen nopeusrajoitus 30 km/h. Paraisten päässä nopeusrajoitus säilyy ennen siltaa 50 km:ssa/h.
Raskaan liikenteen 60 m etäisyyttä tärkeä noudattaa jatkossakin
Sillalla säilyy edelleen myös raskaan liikenteen 60 m etäisyys. Tämän noudattaminen on äärimmäisen tärkeää, sillä liikennejärjestelyjen tavoitteena on jakaa kuormitusta sillalla tasaisemmin.
Saaristotien liikennemäärä on niin suuri, että yhden raskaan ajoneuvon päästäminen kerrallaan muun liikenteen joukkoon ruuhkauttaisi liikenteen. Raskaan liikenteen kuljettajien oma vastuu 60 m etäisyyden noudattamisesta korostuu. Sillalle on merkitty 60 m etäisyys tiemerkinnöin. Muita selkeitä keinoja etäisyyden osoittamiseen ei ole.
Matkojen viivästyksiin syytä varautua
Uudenlaiset liikennejärjestelyt edellyttävät uuden opettelua sekä tarkkaavaisuutta ja yhteispeliä myös tienkäyttäjiltä. Matka-aikaa kannattaa varata reilusti ja matkojen viivästyksiin on syytä varautua.
Liikennevalojen tunnistimilla seurataan raskaan liikenteen odotusalueen täyttymistä ja tarvittaessa raskaan liikenteen kaistaa tyhjennetään tiiviimmin. Muu liikenne pysäytetään vain raskaiden ajoneuvojen kaistan purkamisen ajaksi. Saaristotien liikennemäärä on kuitenkin niin suuri, että pienetkin pysähdykset ruuhkauttavat helposti liikenteen. Etukäteen ei voi varmuudella sanoa, kuinka paljon liikenne mahdollisesti ruuhkautuu. Todennäköisesti ruuhkautuminen tulee myös vaihtelemaan eri viikonpäivinä ja kellonaikoina.
Turku-Parainen linja-autoliikenteessä on varauduttu matkojen mahdollisiin viivästyksiin lisäämällä väljyyttä nykyiseen liikennetuotantoon siten, että linja-autojen aikataulut voidaan pitää ennallaan. Viivästyksiä saattaa silti tulla. ELY-keskus seuraa tilannetta ja tarvittaessa aikatauluja tullaan väljentämään. Pidemmälle saaristoon menevien linja-autojen osalta aikataulumuutoksia on hankalampi toteuttaa. Tilannetta seurataan ja mahdollisiin ongelmiin etsitään tilanteen mukaan ratkaisuja.
Rakennustyöt alkavat marraskuussa
Raskaan liikenteen odotusalueiden rakennustyöt alkavat marraskuussa viikkojen 45–46 aikana. Rakennustöistä ei aiheudu liikennehaittoja Paraisten puolella, eikä merkittävästi myöskään Kaarinan puolella. Työt aloitetaan Kaarinan puolelta kaapelitöillä.
Rakennustyöt valmistuvat tammikuun 2024 loppuun mennessä. Uudet liikennejärjestelyt otetaan käyttöön helmikuun alussa 2024 ja asiasta tiedotetaan myöhemmin tarkemmin.
Rakennustöiden urakoitsijana toimii Kreate Oy.
Sillan kuntotilanne ja varasillan suunnittelu
Sillan kunto heikkeni kesän jälkeen odotettua nopeammin, mutta tilanne on pysynyt vakaana koko syksyn. Raskaan liikenteen muuttaminen yksisuuntaiseksi sillan vaurioitumisen vuoksi on tässä vaiheessa riittävä toimenpide.
Sillan vaurioituminen on kuitenkin edennyt, eikä nyt tehtävät rajoitustoimet välttämättä pysty täysin pysäyttämään vaurioiden etenemistä. Tämän vuoksi käynnistetään suunnittelu varasillan rakentamisesta uuden Kirjalansalmen sillan itäpuolelle. Varasillan suunnittelu käynnistyy marraskuussa ja kestää n. 3 kk. Varasillan mahdollisesta rakentamisesta tehdään erillinen päätös. Varasilta voidaan joutua rakentamaan, mikäli raskaan liikenteen yksisuuntaisuus ei riitä sillan kuormituksen vähentämiseen ja sillan kunnon heikkeneminen jatkuu. Tällöin kaikki liikenne siirtyisi varasillalle. Varasillan rakentaminen kestää noin 6 kk ja kustannusarvio tarkentuu suunnittelun aikana.
Kirjalansalmen sillan kuntoa ja liikennerajoituksia koskevat tiedot on koottu verkkosivuille
verkkosivut suomeksi: https://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi-erityistilanteiden-infosivu-kirjalansalmen-silta
verkkosivut ruotsiksi: https://www.ely-keskus.fi/sv/egentliga-finland-information-om-exceptionella-situationer-ravsundsbron/
Verkkosivuilta löytyy perustietoa sillasta, tehdyistä korjaustöistä, voimassa olevat liikennerajoitukset sekä tietoa raskaiden kuljetusten massoista ja erikoiskuljetusten tilanteesta. Sivuille on koottu myös usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia.
Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, yhteydenotot Liikenteen asiakaspalvelun kautta, p. 0295 020 600
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Mommolanjoen kunnostushanketta esitellään 20.5.2024 yleisötilaisuudessa, Salo7.5.2024 09:58:50 EEST | Tiedote
Yleisötilaisuudessa esitellään Mommolanjoen kunnostushankkeessa teetettyjä suunnitelmia ja kerrotaan hankkeen jatkosta.
Siltatöitä Laitilassa, Mynämäellä ja Maskussa – liikenne kiertoreitille Mynämäellä Nihdin sillan uusimisen ajaksi7.5.2024 09:13:28 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa Laitilassa maantiellä 2051 (Kaukolantie) sijaitsevan Kostiaisten ja Mynämäellä maantiellä 2020 (Yläneentie) sijaitsevan Kukolan siltojen peruskorjaustyöt sekä maantiellä 12403 (Vihtamäentie) sijaitsevan Nihdin sillan uusimistyöt toukokuussa. Lisäksi samanaikaisesti aloitetaan uuden jalankulun ja pyöräilyraittisillan rakentaminen Maskussa osana Mt192 Seikelä-Tanila välistä jalankulku- ja pyöräilyväylän rakentamista. Nihdin siltatyön aikana liikenne sillalla joudutaan katkaisemaan ja liikenne ohjataan kiertoreitille heinäkuussa. Siltatyöt valmistuvat lokakuun 2024 loppuun mennessä.
Päällystystöitä Kankaanpäässä, Salossa ja Loimaan seudulla2.5.2024 11:19:01 EEST | Tiedote
Viikon 19 aikana jatketaan kantatien 44 uudelleen päällystettävän osuuden tasaustöitä. Tämän lisäksi päällystetään Salossa kantatiellä 52 ja Loimaan seudulla Mellilän keskustan ja valtatie 9:n välillä, Hirvikoskella sekä valtatiellä 9 Saikun sillan kohdalla. Lisäksi tehdään päällystystöitä valmistelevia töitä erinäisissä kohteissa sekä Loimaalla että Salossa.
Varsinais-Suomen alueelliset kehitysnäkymät: Hitaasti kiiruhtaen kohti valoisempia aikoja2.5.2024 09:07:13 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen taloudessa nähdään jo positiivisia merkkejäkin, vaikka eri toimialojen kasvuodotuksissa on suuria eroja. Yritysten tulevaisuuden odotukset ovat kohentuneet ja investoinnit kasvussa. Tietotekniikka-alalle, kaupanalalle, palvelualoille ja teollisuudelle odotetaan positiivista tulosta vuodelle 2024. Työttömyys näyttää kasvavan, mutta tilanteen odotetaan paranevan vuoden loppupuolella. Varsinais-Suomen alueelliset kehitysnäkymät ovat Varsinais-Suomen ELY-keskuksen yhdessä muiden aluekehittäjien kanssa muodostama näkemys alueen nykytilasta sekä lähiajan näkymistä.
I maj får Sagu ett eget verksamhetscenter för främjande av cirkulär ekonomi30.4.2024 15:36:21 EEST | Tiedote
Heini Mikkola, koordinator för projektet Pilotering och uppstart av verksamhetscenter, fick idén att Sagu skulle få en egen återvinningscentral redan för sju år sedan. Nu förverkligas drömmen när Leader Varsin Hyvä beviljade projektet landsbygdsfinansiering och Saguborna har inlett ett omfattande samarbete för att främja det.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme