Iain M. Banks, maailman paras scifikirjailija - Ville Keynäs kertoo suurprojektista to 9.11. klo 16

Iain M. Banksin Kulttuuri-sarjan (Muista Flebasta, Pelaaja, Aseiden käyttö) voi sanoa aloittaneen avaruusoopperoiden uuden tulemisen kirjallisuudessa. Aula & Co julkaisee Kulttuuri-sarjan kolme ensimmäistä kirjaa lyhyen ajan sisällä. Ville Keynäs on huolellisesti käynyt läpi omat suomennoksensa. Mikään helppo työ se ei ollut, sen verran paljon teossarjassa on kosmologisia termejä.

Kustantaja Niko Aula ja suomentaja Ville Keynäs keskustelevat Banksista Rosebudin Sivullinen-kirjakaupassa torstaina 9.11. klo 16-17. Sivullinen sijaitsee Kaisa-talossa Helsingissä osoitteessa Kaisaniemenkatu 5
Tapahtumaan on vapaa pääsy.
Tapahtuma myös lähetetään suorana Rosebudin Youtube-kanavalla.

Pelaaja on Banksin (1954–2013) Kulttuuri-sarjan itsenäinen osa, ja se sijoittuu eri puolelle universumia kuin edellinen osa Muista Flebasta. Aula & Co julkaisee trilogian Ville Keynäksen uudistettuna suomennoksena. Kolmas osa Aseiden käyttö ilmestyy keväällä 2024.

Muista Flebasta -kirjan tiedotteen mukaan Ville Keynäs muistelee:
"Muista Flebasta kääntäessäni olin nuori ja kokematon. Ihailin Pentti Saarikoskea ja ajattelin, että minkä kokemuksessa häviää, sen rohkeudessa (tai röyhkeydessä) voittaa. Muistan, kuinka Syksy Räsänen rusikoi käännöstäni Tähtivaeltajassa. Otin häneen yhteyttä ja pyysin nöyrästi kertomaan, missä kaikessa olin söhrinyt, koska halusin jatkaa alalla. Syksy kertoi ja auttoi minua myös myöhemmissa Banks-käännöksissäni. Olen siitä hänelle edelleen kiitollinen.

Kun nyt kolmekymmentä vuotta myöhemmin palasin Flebaksen suomennoksen pariin, minusta tuntui, että olin tekemisissä kolmekymmentä vuotta nuoremman itseni kanssa. Käännöstä tarkistaessani ihmettelin mutta toisaalta myös ihastelin silloisia sanavalintojani. Muistin, kuinka saatoin yhden yksittäisen sanan takia kiertää kokonaisen korttelin kolmekin kertaa."

Skotlantilainen Iain M. Banks on yksi maailman tunnetuimpia ja arvostetuimpia tieteiskirjailijoita Isaac Asimovin ja Philip K. Dickin ohella. Banks erottuu muista aikansa scifikirjailijoista siinä, että hän viljelee teoksissaan paljon mustaa huumoria. Banks on myös julkaissut trillereitä ja muuta kirjallisuutta nimellä Iain Banks.

Banksilla on paljon teknologisesti suuntautuneita faneja. Vuonna 2015 Space X:n perustaja, miljardööri Elon Musk nimesi avaruusrakettiensa laukaisualustat Banksin kirjojen avaruusalusten mukaan. Myös bisnesmoguli Jeff Bezos on ilmoittanut Kulttuuri-sarjan kirjat suosikeikseen. Suomen suurin science fiction -julkaisu Tähtivaeltaja julkaisi kesällä Iain M. Banks -teemanumeron, joka sisältää ennen julkaisemattoman Banksin haastattelun.

Ryminällä suoratoistopalvelumarkkinoille rynninyt Amazon hankki Banksin Kulttuuri-sarjan oikeudet vuonna 2018 tarkoituksenaan tehdä kirjojen pohjalta ison luokan tv-sarja. Projekti kaatui kuitenkin perikunnan vastustukseen. Tällä hetkellä projekti on jäissä.

Iain M. Banks: Muista Flebasta ja Pelaaja
Aula & Co, 2023.

Sivullinen sijaitsee Kaisa-talossa Helsingissä osoitteessa Kaisaniemenkatu 5.

Tapahtumaan on vapaa pääsy.
Tapahtuma myös lähetetään suorana Rosebudin Youtube-kanavalla.

Lisätiedot: Nora Varjama, nora.varjama@aulakustannus.fi

Aula & Co on kasvava keskisuuri kirjankustantamo. Nuoren kustantamon hittikirjoja ovat muun muassa Heather Morrisin Auschwitzin tatuoija, maailman tunnetuimman tähtitieteilijän Neil DeGrasse Tysonin Tähtitiedettä kiireisille, Ison-Britannian tunnetuimman nykykirjailijan Matt Haigin teokset sekä kulttimaineeseen noussut Lucia Berlinin Siivoojan käsikirja. Sami Tissarin romaani Krysa oli Finlandia-ehdokas vuonna 2022.

Aula & Co:n omistaa nykyään Storytel Books, mutta yhtiö on itsenäinen.

Omakohtaisen perhetragediaromaanin kirjoittanut Kevin Chen Helsinki Litiin12.2.2024 08:45:00 EET | Tiedote

Kevin Chen on taiwanilainen kirjailija. Hänen maaliskuussa ilmestyvä romaaninsa Aavekaupunki kertoo vanhoillisen taiwanilaisperheen ainoasta pojasta, jolta odotetaan paljon, mutta jonka orastava homous saa vanhemmat pettymään. Kevin Chen esiintyy Helsinki Lit -tapahtumassa lauantaina 25.5. Keskustelemassa on mukana Helsingin kirjamessujen ohjelmajohtaja Ville Blåfield. Helsinki Litin ohjelmisto julkistettiin viime viikolla, ja kaksipäiväiset liput ovat jo loppumassa.

Koira opettaa syvää yhteyttä – Sigrid Nunezin palkittu romaani Paras ystävä on ilmestynyt1.2.2024 12:54:58 EET | Tiedote

Sigrid Nunezin Paras ystävä on liikuttava tarina ihmisen ja koiran maagisesta yhteydestä. Se kertoo myös rakkaudesta, ystävyydestä ja parantumisesta. Nunez on muun muassa National Book Awardilla palkittu yhdysvaltalainen kirjailija. Hän ehti julkaista 20 teosta, ennen kuin Paras ystävä räjäytti kirjailijan suosion. Kirjan pohjalta on tekeillä ison budjetin elokuva.

Satavuotiaan syyttäjän huikea testamentti jälkipolville19.1.2024 10:32:54 EET | Tiedote

Maailmassa ei ole toista ihmistä, jolla olisi Benjamin Ferenczin veroinen perspektiivi kuluneeseen vuosisataan. Viime keväänä 103-vuotiaana kuollut Nürnbergin sotarikosoikeudenkäyntien syyttäjä eli poikkeuksellisen elämän. Ferencziltä on hyvä ottaa oppia siinä, mitä sinnikkyys tarkoittaa – varsinkin silloin, kun kohtaa ylitsepääsemättömältä tuntuvia vastoinkäymisiä. Nyt suomennetussa kirjassaan Viimeiset sanat hän kertaa elämänsä vaiheita ja tiivistää kokemuksensa yksinkertaisiin ohjeisiin. Tärkein niistä on: ”Päätä olla hyvä”. Vainojen uhrien muistopäivää vietetään jälleen 27.1.