S&S julkaisee Meri Valkaman kirjan Tarja Halosen poliittisesta perinnöstä maaliskuussa 2024

Millaisessa maailmassa ja millaisen tiedon varassa Tarja Halonen presidenttikausiensa aikana toimi? Entä mitä noiden vuosien aikana tapahtui maailmanpolitiikan kulisseissa? Perinnönjako – keskusteluja Tarja Halosen politiikasta selvittää, millainen on Halosen maailmanpoliittinen jalanjälki.

Venäjän hyökkäys Ukrainaan helmikuussa 2022 muutti maailman suhtautumista Venäjään, mutta sota sai monet katsomaan kriittisin silmin myös läntisiä johtajia, jotka olivat aiemmin rakentaneet lämpimiä suhteita Venäjään. Suomessa moni suuntasi syyttävän sormensa presidentti Tarja Haloseen.

– Halonen on omistanut koko poliittisen uransa ihmisoikeuksien ja rauhan puolustamiselle, mutta Ukrainan sodan alettua häntä ryhdyttiin vaatimaan tilille menneistä. Oli liian lämpimät välit Vladimir Putiniin. Oli luovuttu jalkaväkimiinoista. Samaan aikaan Halonen ei ollut vienyt Suomea Natoon. Perinnönjako pureutuu Halosen presidenttikausien aikaisiin maailmanpoliittisiin tapahtumiin ja Halosen rooliin niiden keskellä. Kirja myös kysyy, olisiko Halonen voinut tai olisiko hänen nykytiedon valossa kannattanut toimia toisin, kirjailija Meri Valkama sanoo.

Valkaman mukaan Perinnönjako on maailmanpoliittinen keskustelukirja, jossa kaksi eri sukupolven edustajaa käy dialogia siitä, millainen maailma oli silloin, millainen se on nyt, ja mitä siitä kaikesta pitäisi ajatella. Perinteisten muistelmien tai elämäkerran muottiin Perinnönjako ei asetu.

– Oli sekä minun että Halosen toive, että kirja olisi muodoltaan jotakin muuta kuin se, mitä korkean profiilin poliittisista päättäjistä on yleensä totuttu lukemaan, hän sanoo.

Valkama kertoo halunneensa tutkia, millaisessa maailmassa ja millaisen tiedon varassa Tarja Halonen presidenttikausiensa aikana toimi ja mikä kaikki hänen politiikkaansa vaikutti. Hän seurasi vuonna 2023 Halosen työtä sekä Suomessa että maailmalla, esimerkiksi Israelissa ja Palestiinassa.

– Kirjan tekoprosessi on ollut silmiä avaava. Arvostan sitä, miten Halonen on asettanut itsensä alttiiksi vaikeille kysymyksille. Hän ei pakene hankalia aiheita, vaan katsoo suoraan niitä kohti. Uskon, että se rohkeus ja rehellisyys välittyy myös kirjasta.

Perinnönjako katsoo myös vallan kulisseihin. Miksi Joe Biden lensi Yhdysvaltain varapresidenttinä toimiessaan tapaamaan juuri Halosta, kun halusi tietää, miten Putinille kannattaa puhua? Mitä erikoista tapahtui Vladimir Putinin työhuoneessa johtavien teollisuusmaiden G8-kokouksen yhteydessä vuonna 2006? Millaiset Halosen ja Saksan pitkäaikaisen liittokanslerin Angela Merkelin välit todellisuudessa olivat? Ja mikä lopulta on presidentti Halosen maailmanpoliittinen perintö?

Kustantaja Mirjam Ilvas sanoo, ettei Suomen ensimmäisen ja toistaiseksi ainoan naispresidentin perintöä ole riittävästi avattu ja arvostettu.

– Meri Valkama on täydellinen keskustelukumppani presidentti Tarja Haloselle: Halosta selvästi nuorempaa sukupolvea, kokenut ja näkemyksellinen tutkiva journalisti ja loistava kirjoittaja.

Perinnönjako. Keskusteluja Tarja Halosen politiikasta ilmestyy 19.3.2024.

Kansi: Jussi Karjalainen
Kuva: Perttu Saksa

Meri Kuusiston romaani purkaa kirjallisuutemme viimeisiä tabuja26.2.2024 09:39:56 EET | Tiedote

Pitääkö traumasta vapautua kertomalla siitä kaikille, huutamalla asiansa megafoniin? Voiko oman tarinansa hyväksyä ja löytää uuden perheen kaltaisensa joukosta? Meri Kuusiston uudessa romaanissa kertoja kamppailee voidakseen käsitellä lapsuudessa koetun hyväksikäytön aiheuttamaa traumaa. Samalla nousee esiin yksi kirjallisuutemme viimeisistä tabuista – äiti hyväksikäyttäjänä. Liila on lahjakkaan kirjailijan neljäs romaani ja ilmiömäinen kerronnan taidonnäyte. Synkkää aihetta valaisevat omintakeiset ja osuvat, vinon huumorin sävyttämät huomiot maailmasta.

Tuoreesti rakkaudesta S&S:n kevään esikoisromaaneissa14.2.2024 15:01:03 EET | Tiedote

Voiko rakkaudesta vielä kirjoittaa tuoreesti? Emilia Karjulan Kuningatar Mab ja Sanna Hirvosen Margit todistavat, että kyllä voi. Romaanit ovat kerronnaltaa erilaisia, mutta temaattisesti lähellä toisiaan. Rakkaus ja mustasukkaisuus, avoimet suhteet, polyamoria, queer ja rakkauden mytologiat lyövät kättä, kun keskiössä ei ole vain tyypillinen miehen ja naisen avioliittoon ja lapsiin johtava parisuhde.

50-vuotiaan kulttiyhtye Kasevan historia yksissä kansissa22.1.2024 09:27:00 EET | Tiedote

Hannu Linkolan Kaseva – Jykeen kiven lämpö kertoo omaehtoisesta ja tinkimättömästä yhtyeestä, jonka tuotanto on kuin kätketty aarre. Kirjassa kuvataan tamperelaisen rock-kulttuurin kehitys 1960-luvulta 1980-luvulle, 2000-luvun nostalgia-aalto ja Kasevan uusi tuleminen sellaisina kuin yhtye, läheiset ja aikalaiset sen muistavat. Yhtee juhlii 50-vuotista taivaltaan tänä keväänä. Kirja julkaistaan 8.2., samana päivänä kun Tampereen Vapriikissa avautuu Manserock-näyttely.