Bayer Nordic SE

Bayer maksoi 139 miljoonaa euroa yhteisöveroja Suomeen vuonna 2022

Bayer maksoi viime vuonna noin 139 miljoonaa euroa yhteisöveroa Suomeen. Samalla yritys investoi vahvasti uuden lääketehtaan rakentamiseen ja olemassa olevan tuotantolaitoksen modernisoimiseen Turussa. 250 miljoonan euron investointi Turun tuotantolaitokseen on mittaluokaltaan yksi lähihistorian suurimmista, ja se, samoin kuin pitkäjänteinen panostus tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotyöhön vahvistavat edelleen Bayerin pitkäjänteistä sitoutumista Suomeen.

Bayerin Turun tuotantolaitoksen johtaja Tomi Penttilä uudella tehtaalla
Bayerin Turun tuotantolaitoksen johtaja Tomi Penttilä uudella tehtaalla.

Bayer on jälleen yksi Suomen suurimmista yhteisöveromaksajista. Vuonna 2022 yhtiö maksoi 138,9 miljoonaa euroa yhteisöveroa, joka koostuu Bayer Nordic SE:n (11,6 M€) ja Bayer Oy:n (127,3 M€) yhteenlasketusta yhteisöveropotista. Viimeisen kymmenen vuoden aikana Bayer on maksanut yhteisöveroja Suomeen yhteensä yli 1,2 miljardia euroa.

Samalla ajanjaksolla yhtiö on investoinut Suomeen yli 720 miljoonaa euroa. Mittava veropotti ja paikallisten toimintojen vahvistaminen lisäinvestoinneilla kertovat Bayerin sitoutumisesta Suomeen.

Syksyllä avattu uusi tuotantolaitos vahvistaa Turun roolia yhtenä Bayer-konsernin merkittävimmistä lääketehtaista maailmanlaajuisesti. Turusta viedään vuosittain miljoonia ehkäisyvälineitä yli 130 maahan, ja Suomessa kehitetyn hormonikierukkaperheen myynti oli viime vuonna 1,3 miljardia euroa.

Bayer myös panostaa vuosittain 70 miljoonaa euroa Suomessa tehtävään tutkimus- ja kehitystyöhön. Yhtiöllä on lääkeannosteluun keskittyvä tutkimus- ja tuotekehitysyksikkö Turussa sekä Bayer Nordicin pääkonttori Espoossa, josta myös johdetaan kansainvälisiä kliinisiä tutkimuksia ympäri maailmaa.

”Olen hyvin ylpeä Suomen-toimintojemme pitkäjänteisestä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotyöstä”, sanoo Bayer Nordicin toimitusjohtaja Christiane Temminghoff.

”Tieteen, tutkimuksen ja huipputeknologian avulla on mahdollista löytää ratkaisuja hyvinkin haastaviin kysymyksiin ja kehittää terveyttä ja hyvinvointia edistäviä innovaatioita”, hän jatkaa. Hän näkee, että Suomen tavoite nostaa TKI-panostukset neljään prosenttiin bruttokansantuotteesta vuoteen 2030 mennessä voi osaltaan vahvistaa Suomen asemaa terveysalan tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kärkijoukoissa.

Temminghoff kertoo Bayerin investoivan Suomeen erityisesti sen vakaan toimintaympäristön, pitkän perinteen omaavan huippututkimuksen ja korkealuokkaisen osaamisen vuoksi.

”Minua ilahduttaa se, että kehittämiemme ja tulevaisuuden innovaatioiden avulla voimme edistää hyvinvointia niin paikallisesti, maan- kuin maailmanlaajuisestikin. Työllistämme Suomessa noin 1000 henkilöä, minkä lisäksi toiminnallamme on alueellisesti merkittäviä kerrannaisvaikutuksia. Suomen näkökulmasta olemme merkittävä veronmaksaja ja sitä kautta osaltamme suomalaisen yhteiskunnan rakentaja. Maailmanlaajuisesti tuomme ja tuemme hyvinvointia tuotteidemme avulla”, Temminghoff kertoo.

”Hyvänä esimerkkinä tästä on tavoitteemme taata 100 miljoonalle naiselle pääsyn nykyaikaisen ehkäisyn piiriin matalan ja keskitulotason maissa vuoteen 2030 mennessä. Maailmassa on parhaillaan yli 250 miljoonaa hedelmällisessä iässä olevaa naista, joilla ei ole mahdollisuutta nykyaikaiseen ehkäisyyn, ja ei-toivotut raskaudet voivat muuttaa elämän suuntaa peruuttamattomasti. Turun tehtaalla on keskeinen rooli tavoitteemme saavuttamisessa. Työllämme on siten kauaskantoisia yhteiskunnallisia vaikutuksia”, Christiane Temminghoff sanoo.

Bayerin Turun tuotantolaitoksen johtaja Tomi Penttilä uudella tehtaalla
Bayerin Turun tuotantolaitoksen johtaja Tomi Penttilä uudella tehtaalla.
Lataa
Bayerin Turun uuden tuotantolaitoksen avajaisia vietettiin syyskuussa 2023.

Bayer Suomessa

Tuotevalikoimassamme Suomessa ovat Bayerin reseptilääkkeet ja itsehoitovalmisteet sekä kasvinsuojeluaineet ja torjunta-aineet. Kansainvälinen toimintamme Suomessa keskittyy reseptilääkkeisiin: tutkimukseen ja tuotekehitykseen, tuotantoon ja Suomessa valmistettujen lääkkeiden vientiin yli 130 maahan. Suomesta johdetaan myös useita Bayerin kansainvälisiä kliinisiä tutkimuksia. Bayerin Nordic-alueorganisaation pääkonttori on Espoossa. Alueorganisaatioon kuuluvat Suomi, Tanska, Ruotsi, Norja, Islanti, Viro, Latvia ja Liettua. Bayer työllistää Suomessa yli 1000 henkilöä.

Globaali Bayer

Kansainvälisen Bayer-konsernin ydinosaaminen on Life Science -alalla terveydenhoidon ja ravitsemuksen parissa. Yrityksen tuotteet ja palvelut on suunniteltu ihmisiä ja maapalloa hyödyttäviksi tarttumalla kasvavan ja ikääntyvän väestön tuomiin suuriin haasteisiin. Bayer on sitoutunut edistämään kestävää kehitystä ja haluaa vaikuttaa positiivisesti liiketoimintansa avulla. Samalla Bayer haluaa parantaa tuottavuuttaan ja tuoda lisäarvoa innovaatioiden ja kasvun kautta. Bayer tunnetaan luotettavana ja laadukkaana yrityksenä ympäri maailmaa. Vuonna 2022 Bayer-konserni työllisti noin 101 000 henkilöä, ja sen myynti oli 50,7 miljardia euroa. Tutkimuksen ja tuotekehityksen kustannukset olivat 6,2 miljardia euroa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Bayer Nordic SE