Lokakuun myrsky nosti kotiinkuljetusten määriä merkittävästi
Syksyn 2023 myrsky riepotteli suomalaisia ja ruokaa tilattiin tavallista enemmän. Myös vuoden 2022 Suomen yli pyyhkäissyt joulukuinen lumimyrsky antoi samankaltaiset tulokset.

Foodora selvitti kuinka paljon huonot sääolosuhteet vaikuttavat tilausmääriin. Syysmyrsky riepotteli Suomea 7.10.2023 ja lumimyrsky riehui Suomen päällä 12.12.2022. Tutkittaviksi kohteiksi valittiin eri puolilla Suomea sijaitsevat isoimmat kaupungit, kuten Helsinki, Turku, Kuopio ja Oulu. Myrskypäiviä verrattiin tavallisiin päiviin.
Tilausmäärät kasvoivat selkeästi myrskypäivinä. Vuoden 2022 joulukuun myrsky sai oululaiset tilaamaan jopa 20 prosenttia enemmän kuin tavallisena päivänä ja Kuopiossa tilauksia oli lokakuisena syysmyrskypäivänä 18 prosenttia enemmän kuin tavallisesti. Oulussa syysmyrskyssä tilattiin noin 17 prosenttia enemmän kuin normaalisti. Turussa tilauksia oli molempien myrskyjen aikaan noin 5 prosenttia enemmän. Helsingissä sen sijaan tilauksia oli noin 5 prosenttia enemmän varsinaisen myrskypäivän jälkeen 8.10.2023, jolloin pääkaupungissa oli edelleen erittäin tuulista ja sateista.
– Huonojen sääolosuhteiden vuoksi myös kuljetusajat saattavat venyä. Läheteillä on samanlaisia haasteita, kuin kapunkilaisilla: liikkuminen voi olla hankalampaa, auto voi jumiutua lumeen tai parkkipaikan löytäminen voi olla vaikeaa. Mahdolliset kuljetusaikojen venymiset eivät kuitenkaan näy suoranaisesti yhteydenottojen kasvuna asiakaspalveluun. Asiakkaat ovat ymmärtäväisiä huonon kelin vaikutuksista liikkumiseen ja tästä haluaisinkin kiittää heitä, sanoo Foodoran Head of Operations Lauri Syvänen.
Talviaika on erityisesti ruoan ja päivittäistavaroiden kuljetukselle vilkkainta aikaa, koska kuluttajat jäävät mielellään kotiin. Kesällä liikutaan paljon ulkona.
Myrskypäivien ruokatilauksissa omavalintainen Fantasia-pizza, juusto- ja kerroshampurilainen sekä kebab korostuivat. Foodoran tekemän Suuren suomalaisen ruokabarometrin* mukaan kuluttajien lempiruokaa on yleisesti kotiruoka, jota suosivat noin 40 prosenttia vastaajista. 28 prosenttia söisi pizzaa ja burgerit ovat mieluisin 22 prosentille tutkimukseen osallistuneista.
*Suuri suomalainen ruokabarometri on toteutettu yhteistyössä Milttonin kanssa. Vastaajia oli yhteensä 3152 ja vastaajat edustavat iältään ja sukupuoleltaan Suomen väestöä. Tutkimus tehtiin 7.12.2022 – 19.12.2022. Tutkimuksen kokonaisvirhemarginaali on 2 %.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sanna Mämmi
PR & Communications Lead
press@foodora.fi
040 1645401
Kuvat
Liitteet
Tietoa julkaisijasta
Pohjoismaiden suurin ruoka- ja päivittäistavarakaupan alan alustatalousyhtiö Foodora on osa saksalaista Delivery Hero -konsernia, joka on yksi maailman johtavimmista ruoan ja päivittäistavarakaupan toimitusalustoista. Foodora toimii yli 70 maassa ympäri maailmaa. Euroopassa Foodora toimii kahdeksassa maassa - Suomessa, Itävallassa, Tšekissä, Tanskassa, Unkarissa, Norjassa, Ruotsissa ja Slovakiassa. Suomessa yli 100 paikkakunnalla toimiva Foodora aloitti toimintansa Helsingissä kesällä 2015. Foodora toimittaa ravintolaruoat, päivittäistavarat ja paljon muuta suoraan ovelle alle puolessa tunnissa. Foodoran tavoitteena on mahdollistaa asiakkailleen enemmän aikaa heille tärkeiden asioiden parissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Foodora
Karkkitilauksissa korostuu edullisuus – näitä hittimakeisia tilataan nyt foodorasta8.5.2025 08:44:41 EEST | Tiedote
Foodora on koonnut yhteenvedon suomalaisten suosikkimakeisista, joita tilataan eniten foodoran kautta Alepa- ja Sale-myymälöistä. Kuluttajille maistuvat erityisesti Coop- ja Xtra-merkkien tuotteet. Somehitti komeilee listan kirkkaana ykkösenä.
140 rekkalastillista – Näin paljon suomalaiset ovat syöneet kebabia 10 vuodessa25.4.2025 10:40:58 EEST | Tiedote
Foodora täyttää tänä vuonna 10 vuotta, ja juhlavuoden kunniaksi selvitettiin kuinka paljon suomalaiset ovat kuluttaneet kebabia tuona aikana.
foodora haluaa edistää toimialan hinnoittelun läpinäkyvyyttä7.4.2025 15:50:51 EEST | Tiedote
foodora haluaa sitoutua yhä vahvemmin hinnoittelun läpinäkyvyyteen. Tästä syystä uusia parannuksia on jo otettu käyttöön foodoran sovelluksessa maaliskuun lopussa. Näin asiakkaita voidaan palvella yhä paremmin.
Kampaaja foodoran kautta – 80% suomalaisista uskoo pikakuljetusten määrän kasvavan3.4.2025 11:12:01 EEST | Tiedote
Foodoran teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan suomalaiset ovat kiinnostuneita pikakuljetuksista. Eniten kysyntää olisi reseptilääkkeille, siivouspalveluillle, kotihoidon palveluille, puhelimen pikakorjaukselle, kierrätyspalvelulle tai koti-avustajille.
Einar Toivosesta foodoran uusi toimitusjohtaja vahvistamaan liiketoiminnan kehitystä18.3.2025 08:56:00 EET | Tiedote
Foodoran uusi toimitusjohtaja Einar Toivonen on valmis viemään yrityksen uudelle tasolle. Aiemmin kaupallisena ja strategiajohtajana työskennellyt Toivonen on aloittanut uudessa tehtävässään maaliskuussa 2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme