Pohjois-Pohjanmaan liitto

Julkaisuvapaa 15.11.2023 klo 15.30: Vaalan kunnalle Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointiteko -tunnustus

Vaalan kunta saa Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointiteko 2023 -tunnustuksen toiminnastaan kuntalaisten hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämiseksi.

Vaalan kunta on osoittanut edelläkävijyyttä panostamalla määrätietoisesti ja pitkäjänteisesti ennaltaehkäisevään työhön kohdentaen niukkoja henkilöresursseja kuntalaisten hyvinvoinnin ja liikunnan edellytysten luomiseen. Kunnassa on satsattu liikuntaolosuhteiden parantamiseen ja kehittämiseen. Hyvinvoinnin strateginen suunnittelu on kunnassa laadukasta ja järjestö-kunta-yhteistyötä on kehitetty esimerkillisellä tavalla.

- Vaalan kunta ottaa tunnustuksen erittäin hyvillä mielin vastaan ja kiitoksena hyvin valmistellusta ja tehdystä hyvinvointityöstä pienessä kunnassa. Se on tärkeä viesti myös päättäjille, sillä aina ei ole helppoa nähdä hyvinvoinnin edistämisen vaikutuksia päätöstä tehdessään. Vaalan päättäjät ovat olleet rohkeita ja luottaneet päätösten tuovan hyvinvointia. Positiiviset vaikutukset näkyvät pitkällä aikavälillä ja joskus niitä on vaikea mitata, Vaalan kunnanjohtaja Minna Kärkkäinen sanoo.

Yhtenä esimerkkinä rakenteellisesta toimenpiteestä hyvinvoinnin edistämisestä on Vaalan kunnassa kehitetty toimintamalli, johon kuuluu kerran valtuustokaudessa perusteellisesti tiedolla johtamista hyödyntäen valmisteltu lakisääteinen hyvinvointisuunnitelma ja sen jatkotoimenpiteet. Valtuusto päättää joka vuosi talousarvion yhteydessä hyvinvoinnin edistämisen painopisteet. Niistä hyvinvointiosasto valmistelee konkreettiset toimenpiteet, jotka hyväksytään hyvinvointilautakunnassa. Toimenpiteiden toteutumista seurataan hyvinvointiosastolla.

- Toinen rakenne on kunnan valmentavan johtamisen malli, jossa työyhteisö ei ole pelkästään itseohjautuva, vaan myös yhteisöohjautuva. Olemme pienessä työyhteisössä joustavia, ideoivia ja toisiamme ja muita kunnan osastoja tukevia. Henkilöstön kouluttautumista tuetaan ja näin saadaan uusin tieto työyhteisöön, korostaa Kärkkäinen.

Tunnustus jaetaan Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointifoorumissa 15.11.2023 Kempeleessä. Tunnustuksen vastaanottavat Vaalan kunnanhallituksen puheenjohtaja Esa Karjalainen, kunnanjohtaja Minna Kärkkäinen, vs. hyvinvointijohtaja Anne Huotari ja hyvinvointikoordinaattori Jenna Leinonen. Palkinnon luovuttaa Pohjois-Pohjanmaan maakuntajohtaja Jussi Rämet.

Lisätietoja:

Vaalan kunnanjohtaja Minna Kärkkäinen, p. 0400 855 946
Strategiapäällikkö Ilpo Tapaninen, Pohjois-Pohjanmaan liitto, p. 050 301 7546

Pohjois-Pohjanmaan liitto - pohjoisen puolesta avoimessa yhteistyössä

Pohjois-Pohjanmaan liitto on Pohjois-Pohjanmaan 30 kunnan muodostama kuntayhtymä. Liiton tehtäviä ovat alueellinen kehittäminen, aluekehittämisohjelmien sekä EU-ohjelmien valmistelu yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa, maankäytön, liikennejärjestelmäsuunnittelun sekä maakuntakaavoituksen viranomais- ja kehittämistehtävät, edunvalvonta ja maakunnan tunnetuksi tekeminen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Pohjanmaan liitto

Pohjois-Pohjanmaalle tulee neljä työllisyysaluetta – Valtioneuvosto vahvisti alueet23.2.2024 11:13:53 EET | Tiedote

Vuoden 2025 alusta lähtien Suomessa tulee olemaan 45 työllisyysaluetta. Kunnat ja kuntien muodostamat yhteistoiminta-alueet ovat jo ilmoittaneet työ- ja elinkeinoministeriölle, miten ne aikovat järjestää palvelut. Valtioneuvosto vahvisti alueet torstaina 22.2.2024. Julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu siirtyy valtion työ- ja elinkeinotoimistoilta kunnille ja kuntien muodostamille yhteistoiminta-alueille 1.1.2025. Lisäksi osa ELY-keskuksen palveluista siirtyy kunnille.

Maaseudun mahdollisuuksia kehitetään älykkäiden innovaatioiden avulla Pohjois-Pohjanmaalla9.2.2024 09:03:05 EET | Tiedote

Pohjois-Pohjanmaan maaseutualueita ryhdytään kehittämään älykkäiden ratkaisujen ja innovaatioiden avulla. Maakunta on vahvasti mukana kansainvälisessä, maaseutua kehittävässä SMART ERA -hankkeessa, jossa Pohjois-Pohjanmaa toimii yhtenä hankkeen kuudesta pilottialueesta. SMART ERA -hanke pyrkii vaikuttamaan maaseudun väestökatoon eri puolilla Eurooppaa. Tavoitteena on kääntää muuttovirrat laskuun ja käynnistää kestävä kasvu. Ratkaisua ongelmaan haetaan teknologisista ratkaisuista ja sosiaalisista innovaatioista. Paikalliset yhteisöt otetaan mukaan kehittämään ja suunnittelemaan erilaisia ratkaisuja.