Joulu on katettu Sinebrychoffin taidemuseoon – virittäydy joulun tunnelmaan entisaikojen säätyläiskotien hengessä

Pellavadamastiset pöytäliinat on levitetty pöydille ja hienommat posliinit on otettu esille. Upea joulukuusi on koristeltu paperiruusuilla. Ilmassa leijailee kanelin ja neilikan tuoksu. Paul ja Fanny Sinebrychoffin kotimuseossa pääsee nyt kurkistamaan entisaikojen säätyläiskotien joulunviettotapoihin. Joulua juhlistetaan Sinebrychoffin taidemuseossa kattausten lisäksi myös musiikin, tapahtumien ja opastuksien muodossa.

Juhlakattaus Paul ja Fanny Sinebrychoffin kotimuseossa.
Juhlakattaus Paul ja Fanny Sinebrychoffin kotimuseossa. Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen.

Joulutunnelmaa Bulevardilla
1.12.2023–7.1.2024
Sinebrychoffin taidemuseo
Kotimuseoon on maksuton sisäänpääsy

Helsingin Bulevardilla, Fanny ja Paul Sinebrychoffilla, vietettiin joulua yli sata vuotta sitten hyvin samanlaisessa miljöössä kuin tänäkin päivänä. Säätyläiskodeissa yleistyivät 1800-luvulla komeat ja runsaat juhlakattaukset, joita nyt pääsee ihastelemaan kotimuseossa. Joulun tunnelmasta voi nauttia koko perheen kanssa.

”Kotimuseoomme on aina maksuton sisäänpääsy ja erityisesti joulun aikaan perheet vierailevat museossamme tutustuen yhdessä menneen ajan joulun viettoon”, kertoo Sinebrychoffin taidemuseon johtaja Kirsi Eskelinen.

Paul ja Fanny Sinebrychoffin kotimuseon barokkihuonekaluilla kalustettuun ruokasaliin on katettu illallispöytä ja kahvipöytä löytyy Kustavilaisesta salista. Empiresalissa houkuttelee makeispöytä, jossa pähkinät, rusinat, hedelmät, marsipaani- ja marmeladimakeiset olivat tarjolla koko joulun ajan. Perheen käytössä ollut kultareunainen ja PS-monogrammilla koristeltu moniosainen astiasto on keskeisessä roolissa joulukattauksessa. Astiasto on kuulunut jo Paul Sinebrychoffin vanhemmille 1840–1850-luvulta lähtien. Astiaston on lahjoittanut museolle Sinebrychoffin taidemuseon ystävät ry.

Jouluntäyteisiä tapahtumia

Museossa voi virittäytyä jouluun osallistumalla tapahtumiin ja opastuksiin. Juhlakattauksiin pääsee syventymään joulukuussa opaskierroksilla, jossa kamarineuvos Kari-Paavo Kokki kertoo joulukattausperinteestä suomeksi lauantaina 2.12. ja taidehistorioitsija Catarina Welin ruotsiksi keskiviikkona 13.12. Kierrokset järjestetään yhteistyössä Sinebrychoffin taidemuseon ystävät ry:n kanssa. Jouluopastus, jossa tarkastellaan yleisemmin 1800- ja 1900-luvun joulunviettoa Helsingissä on tilattavissa erikseen myös omalle ryhmälle.

Kotimuseosta saa vinkkejä koristeluihin ja tunnelman luomiseen myös omassa kodissa. Joulukuusi alkoi yleistyä suomalaisissa kodeissa vasta 1800- ja 1900-lukujen vaihteessa, mutta helsinkiläisissä säätyläiskodeissa niitä oli jo 1800-luvun alkupuolella. Tänä vuonna kotimuseon joulukuusta koristavat paperiruusut ja lasipallot. Suuret lautasliinat olivat olennainen osa juhlakattausta ja ne taitettiin ranskalaisiksi liljoiksi, kynttilöiksi, viuhkoiksi tai simpukankuoriksi. Musiikki rauhoittaa museokävijän joulun tunnelmaan.

”Joulukuussa elävä musiikki soi museossa useaan otteeseen ja kruunaa museokäynnin”, sanoo museonjohtaja Kirsi Eskelinen.

1800-luvun joulunvalmisteluperinteessä Annanpäivänä aloitettiin joulusiivous, kynttilöiden valmistus sekä joululeipien ja juomien tekeminen. Taloa koristeltiin ja joulunodotus levisi jo reippaasti ihmisten mieliin. Annanpäivänä lauantaina 9.12. museossa juhlistetaan yhtä talon pitkäaikaisista asukkaista, Anna Sinebrychoffia (1830‒1904), joka oli Paul Sinebrychoff vanhemman puoliso. Anna Sinebrychoff pyöritti yritystoimintaa menestyksekkäästi puolisonsa Paul vanhemman kuoleman 1883 jälkeen. Annanpäivänä museolla saa opastusta paperiruusu-kuusenkoristeen tekoon ja voi törmätä Fannyyn, Pauliin tai taloudenhoitajaan draamaoppaiden muodossa.

Kotimuseossa pääsee nauttimaan nostalgisesta joulutunnelmasta ja ihastelemaan tyylihuonekaluja, harvinaista esineistöä sekä Fanny ja Paul Sinebrychoffin keräämää laajaa, vanhaan eurooppalaiseen taiteeseen keskittynyttä taidekokoelmaa. Kotimuseoon on maksuton sisäänpääsy.

Joulunajan tapahtumat

Pe 1.12.
klo 11–18 Tunnelmamusiikkia

La 2.12.
Joulu tulla saa...

klo 12 ja 14 Opastettu kierros joulukattauksesta. Kamarineuvos Kari-Paavo Kokki, Sinebrychoffin taidemuseon ystävät ry.
Klo 12–15 Draamaoppaita tuokio- ja keskusteluoppaina

La 9.12.
Annanpäivä
klo 11–14 Jouluruusuja kuuseen -paja. Sopii kaikenikäisille. Alle kouluikäiset aikuisen seurassa.
Klo 12–15 Draamaoppaita tuokio- ja keskusteluoppaina
klo 14–16 Sinebrychoffin taidemuseon ystävät ry esittäytyy. Jäseniä paikalla museon tiloissa kertomassa toiminnasta ja vastaamassa yleisön kysymyksiin.

ke 13.12.
Lucian päivä – Luciadagen

klo 12 ja 14 Opastettu kierros joulukattauksesta. Taidehistorioitsija Catarina Welin, Sinebrychoffin taidemuseon ystävät ry. Kierrokset ovat ruotsiksi.

La 16.12.
Fannyn ja Paulin joulutunnelmissa

klo 12–15 Draamaoppaita tuokio- ja keskusteluoppaina
Klo 15–17 Tunnelmamusiikkia

Joulutunnelman lisäksi Sinebrychoffin taidemuseossa on esillä vaihtuva Peder Balke – Arktisen lumo -näyttely sekä kokoelmanäyttelyssä on nähtävissä Valentin de Boulognen (1591–1632) monumentaalinen maalaus Italian allegoria (1628–29).

Juhlakattaus Paul ja Fanny Sinebrychoffin kotimuseossa.

Pääsymaksu: Vapaa pääsy toisen kerroksen kotimuseoon ja kokoelmanäyttelyyn, jossa ovat esillä joulukattaukset.

Peder Balken näyttely 21.9.2023–14.1.2024: Museolippu 18 € / Alennuslippu 12 € / Vapaa pääsy Museokortilla / alle 18-vuotiaat 0 €.

Avoinna: ti, to, pe 11–18, ke 11–20, la, su 10–17, ma suljettu. Museo on suljettu 24.−25.12.2023 ja 1.1.2024.

Opasvaraukset: Kansallisgallerian palvelumyynti, p. 0294 500 500 (ma–pe klo 10–14) myynti@kansallisgalleria.fi

Yhteystiedot: Sinebrychoffin taidemuseo, Bulevardi 40, 00120 Helsinki, p. 0294 500 460, www.siff.fi

Facebook @siffmuseo | Instagram @Sinebrychoffartmuseum | Twitter @Sinebrychoffart

Kansallisgalleria on kuvataiteen valtakunnallinen museo. Se ylläpitää kolmea Suomen tunnetuimmista museoista, jotka ovat Ateneumin taidemuseo, Nykytaiteen museo Kiasma ja Sinebrychoffin taidemuseo. Lisäksi se hallinnoi kansallista taidekokoelmaa sekä siihen liittyvää arkistoa, rakentaa kulttuuriperintöä ja edistää taiteellista sivistystä.
Kansallisgalleria

Muut kielet