Lauttasaaren, Rautatientorin ja Itäkeskuksen metroasemilla kokeillaan uudenlaista matkustajien opastusta

Jaa

Lauttasaaren, Rautatientorin ja Itäkeskuksen metroasemilla kokeillaan marraskuusta alkaen uudenlaisia opasteita, joiden tavoitteena on sujuvoittaa matkustajien liikkumista laiturialueella sekä metroon noustessa ja sieltä poistuessa. Kokeilun järjestävät Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy ja HSL.

Nyt tehtävä kokeilu on jatkoa Rautatientorin metroasemalla vuonna 2021 tehdylle opastekokeilulle.
Nyt tehtävä kokeilu on jatkoa Rautatientorin metroasemalla vuonna 2021 tehdylle opastekokeilulle.

Ensimmäiset uudet opasteet on asennettu Rautatientorin metroasemalle, ja Lauttasaaren ja Itäkeskuksen asemille opasteet tulevat myöhemmin marraskuussa. Kokeilun tarkoituksena on selvittää, onko opastuksella vaikutusta matkustajien liikkumiseen asemalla ja junan ovilla, sekä yleisesti vaikutusta matkustuskokemukseen. Myöhemmin käynnistetään matkustajakysely, jolla kerätään matkustajilta palautetta kokeilusta.

Kokeilu kestää noin kolme kuukautta ja sen järjestää Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy ja HSL. Kokeilu ei vaikuta metron liikennöintiin Lauttasaaren, Rautatientorin tai Itäkeskuksen asemilla. Kokeilu on osa laajempaa kokonaisuutta, jolla parannetaan matkustuskokemusta ja sujuvoitetaan metron käyttöä.

Kokeilussa käytetään kolmea erityyppistä opastetta: Lauttasaaren metroasemalla opasteet asennetaan laiturien yläpuolella olevaan puna-valkoiseen opastenauhaan, Rautatientorilla laituripintaan tarrana, ja Itäkeskuksessa lännen suuntaan menevällä laiturilla raiteen takana oleviin levyihin sekä idän suunnan laiturilla seinäpintoihin.

Nyt tehtävä kokeilu on jatkoa vuoden 2021 marraskuussa tehdylle pilotille, jolloin Rautatientorin metroasemalle oli asennettu opastavia lattiatarroja. Aiemmassa kokeilussa matkustajilta kerättiin palautetta opasteista haastatteluiden ja kyselyn muodossa. Saadun palautteen mukaan vastaajista noin 40 %:n matkustuskokemukseen kokeilun kaltainen viestintä ja opastus vaikuttaa positiivisesti. Näin ollen kokeilua on päätetty nyt jatkaa ja laajentaa useammalle asemalle. Nyt kokeilussa olevia opasteita on kehitetty aiemmin saadun palautteen perusteella.

Kokeilu on osa metron kapasiteetin parantamista

Metron kapasiteetin ja luotettavuuden parantaminen on Kaupunkiliikenne Oy:n, Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen, HSL:n, Länsimetro Oy:n ja Espoon kaupungin yhteistyönä perustama hanke.

Pääkaupunkiseudun kasvun ja metron uusien asemien myötä metron matkustajamäärät kasvavat, ja jossain vaiheessa ylittävät nykyjärjestelmän kapasiteetin. Keskeinen metron matkustajakapasiteettia parantava keino on vuorovälin tihentäminen. Vuorovälin tihentämiseksi käynnissä on junakulunvalvontajärjestelmän uusiminen. Lisäksi tehdään muita uudistuksia, joilla varmistetaan metron luotettavuus.

Metron kapasiteettia pyritään lisäämään myös muilla keinoilla. Yksi keino on parantaa asemien matkustajaopastusta, jota nyt alkaneessa kokeilussa tutkitaan. Tavoitteena on hyödyntää metrojunien nykyistä kapasiteettia entistä paremmin ja muun muassa täyttää junat tasaisemmin.

Yhteyshenkilöt

Linkit

Me Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Järjestämme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluamme olla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ­­­­­­­­­­­ ̶­  nyt ja tulevaisuudessa. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Kulkureitit muuttuvat Kontulan metroasemalla – itäinen sisäänkäynti suljetaan ja läntinen avataan 2.6.8.5.2025 14:21:52 EEST | Tiedote

Kontulan metroaseman vuonna 2024 alkanut perusparannus jatkuu, ja seuraavat muutokset koskevat metroaseman sisäänkäyntejä. Kaupunkiliikenne Oy sulkee metroaseman kauppakeskuksen päädyn pääsisäänkäynnin eli itäisen sisäänkäynnin korjaustöiden vuoksi kesän ajaksi 2.6. alkaen. Samalla avataan edellisessä työvaiheessa uudelleen rakennettu aseman länsipäädyn sisäänkäynti. Aseman kolmas, keskimmäinen sisäänkäynti on lisäksi käytössä normaalisti.

Vantaan ratikan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta tehty sopimus6.5.2025 07:51:18 EEST | Tiedote

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne on solminut Vantaan ratikan itäallianssin palveluntuottajien kanssa allianssisopimuksen Vantaan ratikkaa palvelevan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta. Allianssin osapuolet ovat Kaupunkiliikenne, Kreate, GRK Suomi, AFRY Finland, SWECO Finland ja WSP Finland. Nyt solmittu sopimus aloittaa varikon ratainfran suunnittelun kehitysvaiheen huhtikuussa 2025. Toteutusvaiheeseen siirrytään varikon investointipäätöksen jälkeen. Nyt alkavan kehitysvaiheen alustava tavoitekustannus on 1,9 M€.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye