Firalle jälleen pysäköintilaitoshanke – 460-paikkainen Melkinlaiturin pysäköintilaitos rakentuu Helsingin Jätkäsaareen

Rakennusalan palveluyhtiö Fira rakentaa Jätkäsaareen Helsingin kaupungin tytäryhtiö Jätkäsaaren Pysäköinti Oy:lle 460-paikkaisen pysäköintilaitoksen 180-neliöisine liiketiloineen. Rakentaminen käynnistyy alkuvuodesta 2024 ja rakennus valmistuu lähialueen nykyisten ja tulevien taloyhtiöiden asukkaiden käyttöön alustavan aikataulun mukaan alkuvuodesta 2025. Hanke toteutetaan KVR-urakkana. Firalle kyseessä on jo neljäs julkisen hankinnan pysäköintitalosopimus kuluvana vuonna.

Alustava havainnekuva kohteesta. Pysäköintilaitoksen julkisivumateriaali on keraamista sauvaa ja isokokoista reikätiiltä. Liiketilan julkisivuun tulee lasilankkua sekä kaareva viherseinä, joka kasvaa vaijereita pitkin. Pysäköintilaitoksen pohjakerroksesta löytyy kierrätyshuone ympäröivien taloyhtiöiden asukkaiden käyttöön. Arkkitehtitoimisto Ala

Kyseessä on rakentamisen näkökulmasta varsin haastava kohde. Pysäköintilaitos rakentuu liikenteellisesti vilkkaaseen Atlantinkadun ja Kanariankadun kulmaan ja työmaan kolmella seinustalla kulkevat raitiovaunut. Vaativa meri-ilmasto puolestaan asettaa haasteita muun muassa materiaalien kestävyydelle ja kondenssivesien hallintaan.

− Odotamme innolla yhteistyötä Firan kanssa arkkitehtuurisesti korkeatasoisen ja toiminnaltaan moitteettoman pysäköintilaitoksen saamiseksi Melkinlaiturin asukkaiden käyttöön, toteaa kiinteistöpäällikkö Pasi Kanerva, Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilat.

Firan kehittämän elementtirunkoratkaisun avulla hankkeelle varmistettiin korkea laatu ja hyvä hintakilpailukyky. Melkinlaiturin pysäköintilaitoksessa on hyödynnetty Firan omaa pysäköintitalokonseptia ja ratkaisukehityksen toimintamallia.

− Kilpailukykymme pysäköintitalohankkeissa on todella kovalla tasolla oman pysäköintitalokonseptimme ansiosta. Meille on vuosien työn tuloksena syntynyt erinomainen kyky optimoida hankkeissa niin rakenteita kuin betonin käyttöä, minkä avulla pystymme pienentämään sekä hankkeen kustannuksia että hiilijalanjälkeä ja varmistamaan korkean laadun. Myös tahto löytää tilaajaa parhaiten palvelevat ratkaisut on kilpailukykymme taustalla. Tässä hankkeessa ratkaiseva ero syntyi laatupisteissä, joihin vaikuttivat palveluasenteemme sekä tapamme toimia. Olemme erittäin iloisia hyvin käynnistyneestä yhteistyöstä tilaajan kanssa, toteaa Firan toimitilarakentamisen linjajohtaja Henri Mämmi.

Firalla on pitkä kokemus pysäköintilaitosten suunnittelusta ja rakentamisesta. Kymmenen viime vuoden aikana Fira on rakentanut kaikkiaan 20 pysäköintitaloa ja rakenteilla on parhaillaan neljä. Melkinlaituri on Firalle jo neljäs julkisen hankinnan pysäköintilaitossopimus kuluvana vuonna.

Henri Mämmi, linjajohtaja, toimitilarakentaminen, puh. 050 346 9076, henri.mammi@fira.fi

Jyrki Latvala, työpäällikkö, puh. 0400 792474, jyrki.latvala@fira.fi

Fira on rakennusalan rohkea uudistaja. Maailma muuttuu koko ajan ja uskomme, että rakennusalan tulee muuttua sen mukana. Tavoitteenamme on tarjota ylivoimaista palvelurakentamista, jonka keskiössä on asiakas sekä tietysti ihmiset, jotka tiloja käyttävät. Siksi kehitämme rakentamisen ja asumisen ratkaisuja, jotka huomioivat ympäristön sekä ilahduttavat ja auttavat asiakasta ylittämään tavoitteensa. Olemme merkittävä rakentaja pääkaupunkiseudulla, ja liikevaihtomme oli 269 miljoonaa euroa vuonna 2022. Palvelualueitamme ovat asuntorakentaminen, toimitilarakentaminen, modernisointi sekä putkiremontit ja asuntokorjaukset.