Apuväline 2023 -tapahtuma onnistuneesti päätökseen Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa

Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa 9.11.11. järjestetty Apuväline 2023 -tapahtuma viritti keskustelua apuvälinepalveluiden järjestämisestä hyvinvointialueilla. Tapahtuman yhteydessä järjestetyssä Päättäjäfoorumissa puhuttiin erityisesti apuvälineiden luovutusperusteista ja vastuunjaosta alueilla.

Kuva Apuvälineen messualueesta, otettu yläviistosta, mukavaa messupöhinää
Apuväline 2023 -tapahtuma 9.-11.11.Tampereella Alpertti Rieskjärvi

Kolmen päivän aikana tapahtumassa vieraili alustavan arvion mukaan noin 8000 kävijää. Expomark Oy:n toimitusjohtaja Tomi Niemi on tyytyväinen, että ihmiset edelleen innostuvat kasvokkain kohtaamisista.

– Apuvälinetapahtuma keräsi yhteen koko toimialan päättäjistä tuotantoon ja käyttäjistä asiantuntijoihin. Aidoissa kohtaamisissa on voimaa, sillä niissä verkostoidutaan ja kehitetään toimintaa, hän toteaa.

Myös ensimmäistä kertaa järjestetyn Päättäjäfoorumin fasilitaattorina toiminut apuvälinealan asiantuntija, myyntipäällikkö Pia Yli-Kankahila Berner Medicalista on iloinen.

– Päättäjäfoorumi kokosi yhteen niin julkisen sektorin, ministeriön, kolmannen sektorin kuin loppukäyttäjienkin edustajat. Foorumille myös toivottiin jatkoa, sillä rakentavaa keskustelua tarvitaan, ja hyvä kehitys on mahdollista vain kaikkien osapuolten yhteistyöllä, totesi Yli-Kankahila.

Uudet teknologiat kiinnostavat

Apuvälinetapahtuman tämän vuoden teemat vaikuttavuus, arjen ratkaisut ja uudet teknologiat kiinnostivat kävijöitä ja houkuttelivat tutustumaan tarjontaan. Kuntoutusteknologian laitteet tarjoavat uusia mahdollisuuksia sekä kuntoutujille että terapeuteille, ja varsinkin tapahtumassa vierailleet ammattilaiset hakivat uusia ideoita teknologian hyödyntämiseen.

–  Kuntoutusteknologisia ratkaisuja on jo monissa sairaaloissa, senioritaloissa ja kuntoutuslaitoksissa, ja niitä toivotaan lisää. Esimerkiksi kävelyrobotti auttaa kävelyn harjoittelussa, ja jaksaa toistaa harjoitusta väsymättä, sanoo Fysioline Oy:n markkinointipäällikkö Katri Välimäki.

Palkintoja ja tunnustuksia

85-vuotisjuhlavuottaan viettävä Invalidiliitto jakoi tapahtumassa ensimmäisen Esteettömyyden edistäjä -palkinnon. Palkinnon sai Arctic Lakeland Kainuu -verkkosivuston esteettömyysosio, jonka ovat toteuttaneet Kajaanin ammattikorkeakoulu ja Suomen Paralympiakomitea. 3000 euron suuruisen palkintosumman lahjoitti Suomen Messusäätiö, ja se ohjataan Kainuun esteettömän matkailun edistämiseen.

Vuoden 2023 kuntoutusyrittäjäksi valittiin toiminta- ja ratsastusterapeutti Johanna Pohjola. Hänen yrityksensä, Toiminta- ja ratsastusterapia J. Pohjola Oy, tuottaa Varsinais-Suomen alueella toiminta- ja ratsastusterapiaa kaiken ikäisille. Vuoden Kuntoutusyrittäjä -kunniamaininta jaetaan vuosittain Kuntoutusyrittäjien jäsenyrittäjälle.

Apuvälinetapahtuman järjestävät Expomark Oy ja Invalidiliitto yhteistyössä Näkövammaisten liiton, Sailab – MedTech Finland ry:n ja Suomen Paralympiakomitean kanssa.

Seuraavan kerran tapahtuma pidetään 6.–8.11.2025 Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa. Silloin mukana on myös Paralympiakomitean toteuttama Liikuntamaa-tapahtumaa, jonka tavoitteena on tarjota toimintakyvyiltään erilaisille ihmisille mahdollisuuksia löytää liikunnan ilo ja sopiva tapa harrastaa.

apuvaline.expomark.fi | #apuvälinemessut #apuväline2023

Kuvia tapahtumasta vapaasti median käyttöön >>>

Kuva Apuvälineen messualueesta, otettu yläviistosta, mukavaa messupöhinää
Apuväline 2023 -tapahtuma 9.-11.11.Tampereella
Katri Välimäki, Fysioline Oy
Invalidiliitto jakoi Esteettömyyden edistäjä -palkinnon Arctic Lakeland Kainuu -verkkosivustolle.

Expomark Oy - messutapahtumien näkemyksellinen toteuttaja

Expomark järjestää eri alojen ammattitapahtumia tuoden yhteen alan osaajat, tiedon ja ratkaisut. Aidoissa kohtaamisissa osaajat verkostoituvat, inspiroituvat, tekevät bisnestä ja kehittävät alaa. Tulevaisuutta voi rakentaa vain yhdessä. Expomark kuuluu Suomen Messut -konserniin. 7 hengen tiimin kotipaikka on Jyväskylässä. expomark.fi