Aisti Sport ry

Kiekko kuuluu kaikille -tapahtuma Nokia Arenalla 18.11. korostaa yhdenvertaisuutta urheilussa

Ilves Hockey, Aisti Sport ja Ilves ry järjestävät ainutlaatuisen ja yhdenvertaisemman jääkiekkopäivän Nokia Arenalla lauantaina 18.11.2023 Ilves-SaiPa -ottelun yhteydessä. Kiekko kuuluu kaikille -tapahtuma tarjoaa näkyvyyttä jääkiekon sovelletuille lajimuodoille korostaen yhdenvertaisuutta urheilussa.

Iltapäivällä Nokia Arenalla Kiekko kuuluu kaikille -tapahtuman yhteydessä nähdään näytösottelut parajääkiekossa (kelkkajääkiekko), näkövammaiskiekossa (näkövammaisten jääkiekko) ja special hockeyssä (muut erityisryhmät).

Lisäksi areenan aulassa on haastateltavana lajien edustajia ennen illan liigaottelua. Liigaottelu myös kuvailutulkataan näkövammaisille katsojille.

Mitä: Kiekko kuuluu kaikille -tapahtumapäivä

Kuka järjestää: Ilves Hockey, Aisti Sport ry ja Ilves ry

Missä: Nokia Arena, Tampere

Milloin: lauantai 18.11.2023 klo 13-19.30

Jääkiekon monimuotoisuus ja sovelletut lajit mahdollistavat harrastamisen toimintarajoitteisille

Ilves ja Aisti Sport haluavat tapahtumallaan levittää tietoisuutta ja näkyvyyttä jääkiekon harrastamismahdollisuuksista myös heille, joilla jokin toimintarajoite tai vamma vaikeuttaa tai estää tavanomaisen jääkiekon harrastamista.

Ilves ry on vuoden 2023 aikana aloittanut niin yleisemmin alaraajavammoja omaavien parajääkiekon (kelkkajääkiekko) kuin muita erityistarpeita omaaville suunnatun Special Hockey -toiminnan.

Aisti Sport ry on puolestaan ainoa suomalainen seura, joka tarjoaa näkövammaisille sovelletun jääkiekon, näkövammaiskiekon (blind hockey) harrastustoimintaa. Aisti Sport rantautti näkövammaiskiekon Suomeen Pohjois-Amerikasta alkuvuodesta 2020.

Harrastamisen tiedetään kehittävän ihmisten henkistä ja fyysistä hyvinvointia sekä yhteenkuuluvuuden tunteita, itsetuntoa ja yhteiskunnallista osallisuutta.

Vammaisille harrastamismahdollisuuksia ei ole tarjolla samassa mittakaavassa kuin vammattomille. Ilves ja Aisti Sport haluavatkin tuoda näitä vähemmän nähtyjä harrastusmuotoja näkyville, ja tarjota erilaisia toimintarajoitteita omaaville ainutlaatuisen ja yhdenvertaisen kokemuksen urheilun ilosta Suomen suurimmalla ja moderneimmalla monitoimiareenalla. Tapahtuman nimeä kantaakin arvoslogan ”kiekko kuuluu kaikille”.

Ilves-SaiPa -ottelu kuvailu tulkataan näkövammaisille katsojille

Aisti Sport järjestää tapahtuman yhteydessä Ilves-SaiPa -otteluun kuvailutulkkauksen, joka urheilutapahtumassa on verrattavissa urheiluselostukseen mutta huomioi hieman tarkemmin myös mahdollisia oheistapahtumia ja ilmiöitä kuvaillen. Tämä helpottaa näkövammaisten ottelun ja tapahtuman seuraamista.

Aisti Sport haluaa tarjota tapahtuman kautta paremman ottelukokemuksen näkövammaisille katsojille, jonka lisäksi Ilves on varannut näkövammaisille katsojille paikat lähietäisyydeltä kaukalon laidalta, jolloin heikkonäköisten on helpompi seurata ottelutapahtumia myös näön varaisesti.

Sovellettujen jääkiekkolajien kuvauksiin voi tutustua paremmin Suomen Paralympiakomitean sivustolta, josta löytyy myös muuta lisätietoa: https://www.paralympia.fi/urheilu/lajit/jaakiekko

Tapahtumapäivän aikataulu

13:00 Sisäänpääsy Nokia Arenan A-sisäänkäynnin lippuporteilta

13:10 parajääkiekko-ottelu