SDP Uusimaa

Uudenmaan Sosialidemokraattien piirikokouksen julkilausuma

Uudenmaan Sosialidemokraattien piirikokouksen julkilausuma

Orpon hallitus laittaa nuoret maksamaan rikkaiden veroalennukset

Uudenmaan Sosialidemokraatit vaatii oikeistohallitusta perumaan epätasa-arvoa luovat leikkaukset ja mahdollistamaan hyvinvointipalveluiden suunniteltujen tavoitteiden toteutumisen. Nuorten mahdollisuuksia pärjätä yhteiskunnassa on vahvistettava.

Uudenmaan Sosialidemokraatit pitävät hallituksen suunnittelemia nuoriin kohdistuvia leikkauksia täysin kohtuuttomina. Hallituksen leikkauspolitiikan kova ydin kohdistuu nuoriin aikana, jolloin moni nuori on jo valmiiksi huolissaan omasta tulevaisuudestaan ja toimeentulostaan. Tulevaisuusbarometrin mukaan vain 34 prosenttia nuorista odottaa innolla tulevaisuutta ja näkee siellä paljon mahdollisuuksia. On selvää että, Orpon ja Purran hallitus laittaa nuoret ja haavoittuvassa asemassa olevat politiikkansa maksajiksi.

Opintotuki- ja asumistukileikkaukset ovat Orpon petetty vaalilupaus ja voivat tarkoittaa hallituskauden loppupuolella jopa yli 1 000 euron tulonmenetystä vuodessa jo valmiiksi pienituloisille opiskelijoille. Jatkossa nuoret joutuvat ottamaan opintoihinsa yhä enemmän lainaa, vaikka samalla työelämän lisääntynyt epävarmuus vaikeuttaa lainan takaisinmaksua. Opiskelijat pakotetaan töihin opintojen ohella ja samaan aikaan vaaditaan nopeaa valmistumista. Nuoremme uupuvat.

Monet hallituksen työelämäheikennyksistä, kuten irtisanomisen helpottaminen ja jopa vuoden mittaisten määräaikaisuuksien mahdollistaminen ilman erillistä syytä, osuvat kipeästi juuri nuoriin. Päätösten myötä työuraansa aloittavia nuoria uhkaa loputon koeajalla olemisen ja pätkätöiden ketju, joka vaikeuttaa oman tulevaisuuden suunnittelemista, perheen perustamista ja lisää raskaussyrjintää. Ensiasunnon ostajan varainsiirtoverovapauden poistamisen myötä monen nuoren haave omasta kodista siirtyy hamaan tulevaisuuteen.

Lastensuojelun jälkihuollon ikärajan laskeminen 25 ikävuodesta 23 ikävuoteen lisää nuorten syrjäytymistä. Suunta on väärä. Sen sijaan on keskityttävä lastensuojelun toimintatapojen vaikuttavuuden parantamiseen. Samaan aikaan nuorten kuntoutusrahasta leikkaaminen lisää työkyvyttömyyseläkkeelle jäämistä. Nämä ovat käsittämättömiä päätöksiä aikana, jolloin jokaista tarvitaan työelämässä.

Hallitus perustelee nuoriin kohdistuvaa leikkauslinjaansa sillä, että julkisen talouden tasapainottaminen edellyttää kipeitä päätöksiä. Samalla Orpon ja Purran hallitukselta kuitenkin löytyy rahaa jopa 14 000 euroa kuukaudessa tienaavien veronkevennyksiin sekä osakesäästötilin ylärajan nostoon, josta niin ikään hyötyvät vain suurituloisimmat.

Nuoriin kohdistuu yhteiskunnassa paljon odotuksia. Heitä tarvitaan paitsi tulevaisuuden veronmaksajiksi, myös huolehtimaan vanhemmista ikäpolvista ja ratkaisemaan yhteiskunnan ongelmia. Leikkaukset ovatkin paitsi inhimillisesti kestämättömiä, myös lyhytnäköinen valinta, joka tulee myöhemmin yhteiskunnalle kalliiksi.

Uudenmaan Sosialidemokraatit ry

Hangossa 11.11.2023

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta SDP Uusimaa

SDP:n presidenttiehdokas Jutta Urpilainen kiertää Länsi-Uudenmaan alueella11.1.2024 09:32:40 EET | Kutsu

Tiedote medialle 11.1.2024 SDP:n presidenttiehdokas Jutta Urpilainen kiertää presidentinvaalikampanjan tiimoilta Länsi-Uudenmaan alueella sunnuntaina 14.1. kolmessa kaupungissa. Jutta Urpilainen paikalla: 15.30 Kirkkonummi, kunnantalo, Ervastintie 2 Tapahtuma alkaa klo 14.00 17.00 Lohja, Työväentalo, Kalevankatu 1 Tapahtuma alkaa klo 16.30 18.30 Raasepori, kulttuuritalo Fokus, Laaksokatu 4 Karjaa Tapahtuma alkaa klo 18.00 Median edustajat tervetuloa vaalitilaisuuksiin paikalle. Jos median edustajat ovat kiinnostuneita haastatteluista niistä tulisi sopia etukäteen.

Kokoomuksen toiminta hyvinvointialueella aiheutti kummastusta13.12.2023 09:31:17 EET | Tiedote

Kokoomuksen toiminta hyvinvointialueella aiheutti kummastusta Länsi-Uudenmaan aluevaltuusto kokoontui tiistaina 12.12. päättämään vuoden 2024 talousarvioesityksestä. Kokouksen aikana kokoomuksen valtuustoryhmä teki muutosesityksen, jolla talousarvioon lisättäisiin 0,3 miljoonaa euroa Tapiolan ja Espoon keskusten ikäihmisten palvelukeskusten toiminnan jatkon turvaamiseen. Vastaavan summan kokoomus esitti säästettäväksi lakkauttamalla Hangon vuodeosastopaikkoja. - Voi perustellusti ihmetellä, miksi kokoomus haluaa asettaa alueen ikäihmiset vastakkain. Aluevaltuuston tulisi keskittyä kehittämään koko aluetta. Meille demareille oli selvää, että Hangon vuodeosastopaikkoja ei voi leikata kokoomuksen ehdotuksen mukaisesti. Sen sijaan Tapiolan ja Espoon keskuksen ikäihmisten palvelutoiminnan halusimme turvata ja näin myös teimme, aluehallituksen 1. varapuheenjohtaja Maria Guzenina. Vastaesityksen kokoomuksen esitykselle teki Sdp:n aluevaltuustoryhmän puheenjohtaja ja talousarvioneuvottelujen v