Beslut om de strategiska principerna för upphandlingen av persontransporter
Välfärdsområdesstyrelsen beslutade om de strategiska principerna för upphandlingen av persontransporter. Välfärdsområdet börjar konkurrensutsätta persontransporterna som en helhet. Som resultat av konkurrensutsättningen presenteras välfärdsområdet en framtida lösning för genomförande av persontransporter bestående av två modeller: en verksamhetsmodell som bygger på centraliserat ordnade transporter samt en portmonnämodell som bygger på omfattande valfrihet, där klienten vid behov kan använda kilometrar eller euro. Hemsjukhusfunktionerna i Lojo och Raseborg överförs till Västra Nylands välfärdsområde från och med den 1 januari 2024 enligt principerna för överföring av rörelse.
Välfärdsområdesstyrelsen beslutade det följande om de strategiska principerna för upphandlingen av persontransporter:
- färdtjänsterna ordnas enligt en modell med flera producenter
- regionala behov iakttas i upphandlingen
- såväl privata som grupptransporter upphandlas tillsammans
- sådana färdtjänstkunder som avses i lagen om funktionshinderservice erbjuds möjligheten till valfrihet: klienten kan välja antingen en euro- eller kilometerportmonnämodell eller en centraliserad färdtjänstmodell
- i euro- och kilometerportmonnämodellen har klienten friheten att välja serviceproducent och reseområdet har inte begränsats
- användningen av tjänsten följs upp och vid behov ändras euro- eller kilometerbeloppet, eller också hänvisas kunden till den centraliserade färdtjänstmodellen.
Välfärdsområdesstyrelsen beslutade dessutom följande om den centraliserade modellen, där välfärdsområdet har den övergripande kontrollen:
- tjänsten är säker, obehindrad och tillgänglig
- tjänsten erbjuds på finska och svenska
- tjänsten betjänar dygnet runt, alla dagar året om
- transporterna inbegriper också grupptransporter
- transporter kombineras när det är möjligt och befogat med tanke på resetid och kostnader och kunden inte besitter rätten att resa ensam.
Välfärdsområdesstyrelsen beslutade dessutom att välfärdsområdesstyrelsen ska ges regelbundna rapporter om hur upphandlingen fortskrider, om innehållet och införandet av den nya verksamhetsmodellen och anvisningen samt, i anknytning till det, om uppdateringen av anvisningen. Enligt beslutet förutsätts kvalitetsledning av den egna servicen även av serviceproducenterna. Serviceproducenterna ska rapportera om respons och reklamationer.
För att trygga funktionaliteten och klientorienteringen i persontransporterna uppdateras välfärdsområdets anvisning för persontransporter och den bedöms som en del av den till upphandlingen förknippade marknadsdialogen. Anvisningsarbetsgruppen, som även har representanter för äldrerådet och rådet för personer med funktionsnedsättning, inleder sitt arbete den 15 november 2023.
Hemsjukhusfunktionerna i Lojo och Raseborg
Välfärdsområdesstyrelsen godkände överföringen av HUS-sammanslutningens hemsjukhusfunktioner i Lojo och Raseborg till Västra Nylands välfärdsområde från och med den 1 januari 2024 enligt principerna för överlåtelse av rörelse.
Dessutom hördes aktualitetsöversikter om koronasituationen i området och behandlades de ekonomiska anpassningsåtgärderna i HUS-sammanslutningen och tillgången till specialiserad sjukvård.
Föredragningslistans övriga beslutsärenden godkändes i enlighet med förslagen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mia LaihoLänsi-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallituksen puheenjohtaja / Ordföranden för Västra Nylands välfärdsområdesstyrelse
Puh:050 433 6461mia.laiho@eduskunta.fiVästra Nylands välfärdsområde ordnar social- och hälsovården och räddningsväsendets tjänster för invånarna i Esbo, Grankulla, Hangö, Högfors, Ingå, Kyrkslätt, Lojo, Raseborg, Sjundeå och Vichtis.
Twitter: @LUhyvinvointi, @LUpelastus
Facebook: @LansiUudenmaanHyvinvointialue, @LansiUudenmaanPelastuslaitos
LinkedIn: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
YouTube: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Webbplats: www.luvn.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue – Västra Nylands välfärdsområde
Tanskan vanhusministeri tutustui hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluihin12.4.2025 11:58:07 EEST | Tiedote
Tanskan vanhusministeri Mette Kierkgaard vieraili Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella 10.4.2025 yhdessä Tanskan Suomen-suurlähettilään Jakob Nymann-Lindegrenin kanssa. Ministeri ja suurlähettiläs tutustuivat Leppävaaran elä ja asu -seniorikeskuksen toimintaan sekä hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluissa käytettävään teknologiaan, kuten lääkeautomaattiin ja etäkotihoidon palveluihin.
Inga fortsatta åtgärder efter utredning om diagnostikstjänster1.4.2025 11:07:25 EEST | Tiedote
Välfärdsområdesstyrelsen beslutade om strategiska principer för upphandling av textiltjänster och behandlade bokslutet för 2024. I fråga om utredningen om diagnostikstjänster konstaterade välfärdsområdesstyrelsen att utredningen inte föranleder fortsatta åtgärder.
Diagnostiikkapalvelujen selvityksestä ei jatkotoimenpiteitä31.3.2025 18:43:24 EEST | Tiedote
Aluehallitus päätti tekstiilipalvelujen hankinnan strategisista periaatteista ja käsitteli vuoden 2024 tilinpäätöksen. Aluehallitus totesi diagnostiikkapalvelujen selvityksen osalta, ettei selvitys johda jatkotoimenpiteisiin.
Välfärdsområdet vill minska antalet återuppringningar – den digitala plattformen Lunna öppnas den 9 april26.3.2025 09:50:25 EET | Tiedote
Invånarna i västra Nyland kan den 9 april börja använda en ny plattform för välfärdsområdets digitala tjänster, Lunna. Lunna erbjuder möjligheten att kontakta yrkespersoner inom social- och hälsovården smidigare än tidigare. Samtidigt önskar man minska behovet av telefontjänsten och antalet återuppringningar.
Hyvinvointialue haluaa vähentää takaisinsoittoja - digitaalinen asiointi Lunna avataan 9.4.26.3.2025 09:40:01 EET | Tiedote
Länsi-Uudenmaan asukkaat saavat 9.4. käyttöönsä Lunnan eli hyvinvointialueen digitaalisen asioinnin. Lunna tarjoaa aiempaa sujuvamman yhteyden sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisiin. Samalla halutaan vähentää puhelinasioinnin tarvetta ja takaisinsoittoja.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme