Salon taidemuseo Veturitalli

Uusi verkkonäyttely Salovisio kertoo Salon elektroniikkateollisuuden historiasta

Sukella salolaisen elektroniikkateollisuuden vaiheisiin, jotka ovat vaikuttaneet koko Suomen elinkeinoelämään. Salon historialliseen museoon kuuluvan elektroniikkamuseon verkkonäyttely Salovisio julkaistaan 15.11.2023 ja on kaikkien vapaasti tutustuttavissa netissä osoitteessa salovisio.fi. Verkkonäyttelyssä esitellään Salon elektroniikkateollisuuden historiaa 1920-luvun lopulta 2010-luvulle saakka. Näyttelyn artikkeleita kuvittavat museon kokoelmista löytyvät esineet ja vanha mainosmateriaali Salossa valmistetuista tuotteista. Työntekijöiden äänen tuovat kuuluviin lyhyet muistelmat eri vuosikymmenten tapahtumista.

Salovisio
Salovisio © Nuutti Koskinen

Salo, pieni varsinaissuomalainen kaupunki valtavien peltoalueiden ja perinteisen viljelykulttuurin ympäröimänä, on toiminut tärkeänä tapahtumapaikkana ja mahdollistajana elektroniikkateollisuuden kehitykselle. Teollisuudenalan historia Salossa kertoo vahvasti koko Suomen elektroniikkateollisuuden tarinaa.

Kotimaisen kulutuselektroniikan juuret ovat 1900-luvun alkuvuosikymmenissä, jolloin tuotannossa oli radioita, sähkömoottoreita ja muita sähköteknisiä laitteita. 1950-luvulta alkaen Saloran televisioiden massatuotanto vauhditti elektroniikkateollisuuden huimaa kehitystä. Seuraavina vuosikymmeninä tuotanto kehittyi Salossa näköradioista tietokoneen näyttöihin ja matkapuhelimiin. 2000-luvun taitteen molemmin puolin Nokia Mobile Phones hallitsi maailman matkapuhelinmarkkinoita. Salossa Meriniityn tehdaskaupunginosan vireä ilmapiiri, Nokian valtava alihankintaverkosto sekä vahvat kansainväliset yhteydet kohottivat Salon Suomen piilaaksoksi, elektroniikkateollisuuden keskukseksi.

Nokian kohtaamat kilpailupaineet ja epäonnistumiset kehitystyössä johtivat yrityksen negatiiviseen kehityskierteeseen ja vuonna 2012 yritys ilmoitti lopettavansa matkapuhelimien valmistuksen Salossa. Tämä päätös merkitsi suurta muutosta alueen elektroniikkateollisuudelle. Näihin murroksen vaiheisiin päättyy verkkonäyttelyn tarina.

- Monivuotinen mielenkiintoinen näyttelyprojektimme jatkuu tulevaisuudessakin. Nyt esillä oleva näyttely ei ole kaikenkattava selvitys Salon elektroniikkateollisuuden historiasta, vaan näyttelyä on mahdollista päivittää ja täydentää myös jatkossa, kertoo elektroniikkamuseon amanuenssi Maria Salo.

Sivuston kautta on mahdollista lähettää museolle omia muistoja ja kokemuksia aiheeseen liittyen. Saatu muistitieto tallennetaan museon kokoelmiin.

Salovisio
Juotostarkistusta TV-tehtaalla, 1973. Salon Elektroniikkamuseon kuvakokoelmat.
Monitorien testausta, 1986. Salon Elektroniikkamuseon kuvakokoelmat.

Salon elektroniikkamuseo

Salon elektroniikkamuseo on osa Salon kaupungin museopalveluita. Elektroniikkamuseo kerää, tallentaa ja esittelee salolaista elektroniikkateollisuuden historiaa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Salon taidemuseo Veturitalli