Suunnittelu- ja konsultointiyritykset SKOL ry

Vuoden nuori konsultti haluaa edistää kestävää rakentamista ja luoda alalle uusia toimintamalleja

Suunnittelu- ja konsultointialan toimialajärjestö SKOLin Syysseminaarissa 16.11. julkistettiin Vuoden nuori konsultti 2023 -kilpailun tulokset. Vuoden nuoreksi konsultiksi 2023 nimettiin kestävän rakentamisen asiantuntija Sonja Laasonen A-Insinööreiltä. Kilpailun kunniamaininnan saivat infrasuunnittelija Iiro Ristikankare WSP Finlandilta sekä katu- ja vesihuoltosuunnittelija Oona Tiitinen AFRYltä.

Vuoden nuori konsultti 2023 kilpailun voittaja Sonja Laasonen palkittiin 4000 euron arvoisella tunnustuspalkinnolla. Kilpailussa kunniamaininnan saaneet kilpailijat Iiro Ristikankare ja Oona Tiitinen palkittiin 2000 euron arvoisilla tunnustuspalkinnoilla.

Vuoden nuoreksi konsultiksi 2023 nimetty Laasonen haluaa kehittää alalle uusia toimintamalleja, jotka edistävät kestävää rakentamista. Tulevaisuudessa Laasonen haluaa ratkaista rakennustuotteiden uudelleenkäytön onnistumisen.

Kilpailun aikana Laasonen onkin ollut mukana kehittämässä uutta rakennesuunnittelun kansallista ohjetta.

– Minua motivoi rakennusalalla se, että pystyn vaikuttamaan maapallon rajallisten resurssien riittävyyteen esimerkiksi vähentämällä neitseellisten materiaalien tarvetta, Laasonen sanoo.

Kilpailua varten tehdyissä finalistien esittelyvideoissa nousikin esiin suunnittelu- ja konsultointialan työn konkreettisuus merkittävien ratkaisujen kehittäjänä, monipuolisuus sekä jatkuvan kehittymisen mahdollisuudet alalla.

SKOLin jäsenyrityksillä oli kesän 2023 aikana mahdollisuus nimetä lahjakkaita nuoria kesätyöntekijöitä, harjoittelijoita tai opinnäytetyöntekijöitä mukaan SKOLin Vuoden nuori konsultti 2023 -kilpailuun. Kilpailun tavoitteena on tuoda esille suunnittelu- ja konsultointialaa opiskelevien nuorten osaamista, alan monimuotoisuutta sekä jakaa tunnustusta innovatiivisille ja lahjakkaille nuorille osaajille. Kilpailun avulla halutaan tuoda esille myös SKOLin jäsenten tekemää tärkeää mentorointityötä alan opiskelijoiden parissa.

Ensimmäisen karsintakierroksen jälkeen kilpailussa jatkoon päässeet 10 parasta kilpailijaa saivat SKOLin tarjoaman esiintymisvalmennuksen ja heistä kuvattiin esittelyvideot kilpailun nettiäänestystä varten. Esittelyvideoissa nuoret pääsivät kertomaan, mikä heitä alalla inspiroi, miten he haluaisivat alaa tai omaa osaamistaan tulevaisuudessa kehittää ja minkälaiset haasteet heitä inspiroivat.

Lisätietoja kilpailusta:

Noora Kuparinen