Ensimmäiset tunnustukset hyville puheenjohtajille

Kiinteistöliitto Uusimaa käynnisti elokuussa 2023 kilpailun, jossa haettiin vuoden taloyhtiöpuheenjohtajaa sekä taloyhtiötekoa. Kilpailun tavoitteena oli nostaa esiin hallitustyön merkitystä sekä tärkeitä tekoja asumisen arjessa. Palkintoehdotuksia tuli kiitettävästi, yhteensä 130.

Kiinteistöliitto Uusimaan Vuoden taloyhtiön puheenjohtajat ja Vuoden taloyhtiöteko palkittiiin tänään Korjausrakentamisillassa. Kuva: Kiinteistöliitto Uusimaa.

Kilpailuehdotuksilta toivottiin selkeitä perusteluja hyvin tehdystä työstä taloyhtiössä. Kilpailua ei rajattu tiettyyn teemaan, vaan haluttiin nähdä, löytyykö taloyhtiöissä ylipäänsä kiittämisen tahtoa.

”Palkinnoilla halutaan nostaa esiin hyviä esimerkkejä ansiokkaasta ja kiitetystä toiminnasta taloyhtiöiden piirissä. Liian usein taloyhtiöiden arjen pyöritykseen liitetään vain negatiivisia mielikuvia”, toteaa Kiinteistöliitto Uusimaan toiminnanjohtaja Mika Heikkilä. ”Monissa yhtiöissä hallituksen jäsenet, puheenjohtajat ja huollosta vastaavat tekevät hyvää työtä, mutta kiitosta jaetaan turhan vähän”, Heikkilä jatkaa.

Vuoden puheenjohtaja -palkinto jaettiin kahdelle

Vuoden puheenjohtaja -kilpailuun tuli ehdotuksia yhteensä yli 100. Ehdotuksissa nousi esiin erityisesti sitoutumisen ja yhteisöllisyyden merkitys. Kaikki ehdokkaat olisivat olleet palkitsemisen arvoisia, mutta lopulta esiin nousi selkeästi kaksi kandidaattia. Näiden erinomaisten ehdokkaiden välillä pesäeron tekeminen oli vaikeaa, ja siksi palkinto päätettiinkin jakaa kahdelle henkilölle. Palkitut ovat asunto-osakeyhtiön hallituksen puheenjohtaja Markus Helelä As Oy Hannuspuistosta, Espoosta ja Jori Hurula As Oy Helsingin Newtonista.

Palkintoraati mainitsi perusteluissa muun muassa seuraavaa:

Helelä hoitaa ison rivitaloyhtiön asioita todella aktiivisesti ja selvittää ripeästi hänelle osoitetut asiat. Hän on oma-aloitteinen ja huolehtii, että taloyhtiötä hoidetaan asianmukaisesti ja ennaltaehkäisevästi sen arvoa säilyttäen. Helelä myös tiedottaa osakkaita säännöllisesti ja avoimesti.

Hurula taklaa uudehkon kerrostalon haasteet ratkaisuilla jopa jo ennen kuin niistä tulee ongelmia. Hän on yhdessä hallituksen kanssa tehnyt ennakoivasti kymmeniä selvityksiä ehdotuksineen taloyhtiöön ja sen tiloihin liittyen. Hurula kerää palautetta, osallistaa asukkaita ja tiedottaa aktiivisesti.

Vuoden taloyhtiöteko -palkinto talonmiehelle

Vuoden taloyhtiöteko -palkinto jaettiin helsinkiläiselle talonmies Arto Heinolle As Oy Aleksis Kiven katu 4-6-8:sta. Heinolla on ehdotuksen perustelujen mukaan loistava palveluasenne niin asukkaita kuin muita taloyhtiössä vierailevia ja naapureita kohtaan. Hän tarttuu omatoimisesti tehtäviinsä ja saattaa ne hyvään lopputulokseen, tarvittaessa positiivista mielikuvitusta käyttäen.

Tunnustukset jaettiin Kiinteistöliitto Uusimaan järjestämässä Korjausrakentaminen 2023 -illassa 15.11.2023. Palkintoraatina kilpailussa toimi Kiinteistöliitto Uusimaan hallitus: ukl.fi/yhdistys/hallitus/

Lisätiedot:
Kiinteistöliitto Uusimaan toiminnanjohtaja Mika Heikkilä, mika.heikkila@ukl.fi puh. 050 591 0995

Kiinteistöliitto Uusimaa edustaa yli 12 000 taloyhtiötä, joissa asuu yli 800 000 asukasta.

Kiinteistöverouudistus on myrkkyä pääkaupunkiseudulle31.8.2023 16:04:36 EEST | Tiedote

Pääkaupunkiseutu on Suomen kallein asuinalue. Vuoden 2022 kiinteistöverosta yli kolmannes kertyi pääkaupunkiseudun kiinteistöistä, vaikka asuinkiinteistöjen veroprosentti Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla on lain määrittämällä alarajalla. Nyt tuore hallitusohjelma sekä 29.8. julkistettu ehdotus hallituksen esitykseksi kiinteistöveron muuttamisesta nostaisi tätä alarajaa lähes 40 prosenttia. Korotus kiristää kiinteistöverotusta 245 kunnassa.