Ett stort antal statliga myndigheter förvaltar den finansiering som Finland får från faciliteten för återhämtning och resiliens
Förvaltningsmodellen för planen för återhämtning och resiliens är komplicerad i förhållande till storleken på den finansiering som Finland får.

Syftet med Europeiska unionens facilitet för återhämtning och resiliens är att påskynda människornas, ekonomins och samhällets återhämtning från coronakrisen. Finlands andel av faciliteten för återhämtning och resiliens är cirka 1,8 miljarder euro åren 2021–2026.
Finansieringen från faciliteten för återhämtning och resiliens har inriktats på nationella användningsändamål enligt programmet för hållbar tillväxt och planen för återhämtning och resiliens.
Enligt Statens revisionsverks granskning är förvaltningsmodellen för Finlands plan för återhämtning och resiliens komplicerad. I planen ingår sammanlagt 131 mål och 55 åtgärder, som verkställs av sammanlagt 31 myndigheter.
Ju fler myndigheter som verkställer planen, desto mer utmanande är det att säkerställa att alla har den specialkompetens som förvaltningen av EU-medel förutsätter. Verksamheten borde vara tillräckligt enhetlig och av tillräckligt jämn kvalitet", säger redovisningsrevisionschef Jari Sanaskoski.
Utifrån granskningen har den finansiering som betalats från faciliteten för återhämtning och resiliens använts i enlighet de normer som rör faciliteten.
Uppföljningen av de nationella målen bör förbättras
Finland har utarbetat sin nationella plan för återhämtning och resiliens som en del av programmet för hållbar tillväxt, som innehåller ett stort antal nationella mål. Men uppföljningen och rapporteringen av hur målen har uppnåtts har inte ordnats så att det skulle vara möjligt att i alla avseenden följa upp och utvärdera verkningarna av genomförandet av de nationella målen i Finlands program för hållbar tillväxt och planen för återhämtning och resiliens. Därför är det inte möjligt att som helhet verifiera vad som åstadkommits genom planens verkställande.
I Finland sammanställs inte heller till exempel information som producerats inom olika förvaltningsområden om utfallet och effekterna av verkställandet av planen för återhämtning och resiliens och uppnåendet av de mål som ministerarbetsgruppen ställt upp.
"För närvarande är det inte möjligt att som helhet följa upp och utvärdera verkningarna av planen för återhämtning och resiliens eller programmet för hållbar tillväxt. Därmed är det inte möjligt att verifiera vad som åstadkommits med den erhållna finansieringen och programmets verkställande", konstaterar Sanaskoski.
Utifrån granskningen bör även de stödmyndigheter som beviljar finansering utveckla definitionen av målen för de finansierade projekten, planeringen av genomförandet av projekten och verifieringen av projektens verkningar.
Finlands betalningsandel av stödet i faciliteten för återhämtning och resiliens är cirka 7,2 miljarder, varav faciliteten för återhämtning och resiliens står för cirka 5,7 miljarder. Den andel av stöden i EU:s facilitet för återhämtning och resiliens som Finland får minskade från uppskattningen på cirka 2,1 miljarder euro i maj 2021 till cirka 1,8 miljarder euro, eftersom Finlands ekonomi utvecklades bättre än förväntat.
Bekanta dig med publikationen: Verkställandet av planen för återhämtning och resiliens
Kontakter
Jari Sanaskoski
Tel:040 087 2164etunimi.sukunimi@vtv.fiAndra språk
Följ VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
Försörjningsberedskapen kan tryggas även i fortsättningen genom att säkerställa en hållbar och transparent finansieringsbas10.12.2025 06:40:07 EET | Pressmeddelande
Försörjningsberedskapens mål och resurser möts för närvarande inte. Aktörerna inom näringslivet har en betydande roll i upprätthållandet av Finlands nationella försörjningsberedskap. Statsrådet ska säkerställa näringslivets förutsättningar och åtagande att upprätthålla försörjningsberedskapen också i framtiden.
Huoltovarmuus voidaan turvata myös jatkossa varmistamalla rahoituspohjan kestävyys ja läpinäkyvyys10.12.2025 06:40:07 EET | Tiedote
Huoltovarmuuden tavoitteet ja resurssit eivät tällä hetkellä kohtaa. Elinkeinoelämän toimijoilla on Suomen kansallisen huoltovarmuuden ylläpitämisessä merkittävä rooli. Valtioneuvoston on varmistettava elinkeinoelämän edellytykset ja sitoutuminen huoltovarmuuden ylläpitoon myös tulevaisuudessa.
Klimatpolitikens kunskapsunderlag är bristfälligt4.12.2025 06:45:00 EET | Pressmeddelande
De klimatpolitiska planernas kunskapsunderlag har inte varit tillräckligt för ett kostnadseffektivt val av klimatåtgärder och planberedningen stöder inte i tillräcklig utsträckning uppnåendet av målet om kolneutralitet.
Ilmastopolitiikan tietoperusta on puutteellinen4.12.2025 06:45:00 EET | Tiedote
Ilmastopolitiikan suunnitelmien tietoperusta ei ole ollut riittävä kustannustehokkaaseen ilmastotoimien valintaan ja suunnitelmien valmistelu ei tue riittävästi hiilineutraaliustavoitteen saavuttamista.
Polisens tillståndsförvaltning fungerar men kräver en flexiblare resursallokering2.12.2025 06:55:00 EET | Pressmeddelande
Inga kundservice- eller kvalitetsmål har ställts upp för polisens tillståndsförvaltning. Med ett mer centraliserat nätverk och en flexiblare resursallokering kunde tjänsterna inom tillståndsförvaltningen produceras effektivare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum