Lidl Suomi

67 % ostaa joululahjoja ruokakaupasta – arvaatko suosituimman lahjan? Lidl paljastaa kuluttajatutkimuksen tulokset

Jaa

Joululahjojen ostamisen perinne säilyy vahvana erityisesti nuorten keskuudessa: 18–24-vuotiaista vain yksi prosentti kertoi jättävänsä joululahjat tänä vuonna ostamatta, kun yli 54-vuotiaista saman tekee 16 prosenttia. Nykyajan yhä kiireisemmässä arjessa joululahjat ostetaan usein ruokakaupasta, mikä on suosittua erityisesti lapsiperheissä sekä nuoremmissa sukupolvissa. 

Lidlin teettämästä tutkimuksesta* selviää, että tänä vuonna 67 prosenttia suomalaisista kuluttajista aikoo ostaa joululahjoja päivittäistavarakaupoista. Tämä on suosittua erityisesti perheissä, joissa on pieniä lapsia – heistä peräti 85 prosenttia hankkii joululahjoja ruokakaupasta. Kun tuloksia tarkastellaan ikäryhmittäin, korostuvat nuoremmat vastaajat: 1834-vuotiaista 78 prosenttia kertoo tekevänsä joululahjaostoksia ruokakaupassa. Yli 54-vuotiaiden osalta vastaava luku on 59 prosenttia.

– Nykyajan kuluttaja arvostaa nopeutta ja helppoutta. On kätevää, kun lahjat saa ostettua ruokaostosten yhteydessä. Etenkin kiireisille lapsiperheille tämä on helpotus. Nykyisin ruokakaupoissa on myös aiempaa kattavammin tarjolla tuotteita eri tarpeisiin, ja joululahjat moniin toiveisiin löytyvät lähi-Lidlistä. Meiltä löytyy jokaiselle jotain: on sisustusesineitä, leluja ja kirjoja, kodinkoneita ja vaatteita. Vuodesta toiseen hittituotteina säilyvät puulelut ja junaradat löytyvät jouluvalikoimasta tänäkin vuonna, kertoo Lidlin kampanjoinnin ja markkinoinnin johtaja Meri Aalto.

Ruokakaupasta joululahjoja ostavilta kysyttiin, mitä he ruokakaupasta ostavat joululahjaksi. Peräti 86 prosenttia kertoi ostavansa suklaata tai muita makeisia. Tämän jälkeen suosituinta on ostaa lahjaksi käyttötavaroita kuten kodintekniikkaa ja sisustusta (44 prosenttia) sekä leluja (38 prosenttia). Nuoremmat vastaajat korostuvat myös tässä: noin puolet 1844-vuotiaista aikoo ostaa ruokakaupoista käyttötavaroita joululahjaksi, yli 54-vuotiaista vain 35 prosenttia.

Vastaajista 11 prosenttia ilmoitti, että ei aio tänä vuonna ostaa joululahjoja ollenkaan. Tämänkin osalta on vaihtelua iän mukaan: 1824-vuotiaista vain yksi prosentti ei aio ostaa joululahjoja lainkaan, yli 54-vuotiaista 16 prosenttia.  

– Joululahjojen ostaminen nähdään tärkeänä tapana muistaa läheistä. Nykyään myös ymmärretään, että joululahjan ei tarvitse välttämättä olla mahtava ja kallis, vaan pienelläkin rahalla saa mainion joululahjan. Tuomme Lidleihin myyntiin joka viikko uusia tuotteita. Joku haluaa ostaa jo marraskuussa kaikki lahjat, toinen taas jättää lahjojen oston viime hetkeen. Mattimyöhäsille meillä on lohduttavia uutisia – vielä jouluviikollakin Lidleihin tulee uusia, pukinkonttiin sopivia tuotteita myyntiin, Aalto kertoo.

Lidl on julkaissut tänä vuonna usean vuoden tauon jälkeen lelukuvaston, josta löytyy joulun alla myyntiin tulevia leluja ja tuotteita. Kuvasto on jaettu suomalaisiin kotitalouksiin ja se löytyy myös myymälöistä sekä verkossa digitaalisena.  

– Pidimme muutaman vuoden tauon lelukuvaston teettämisessä, ja saimme tästä heti palautetta ja toiveita tuoda kuvasto takaisin. Haluamme vastata asiakkaidemme toiveisiin, joten tänä jouluna sitä on taas saatavilla! Lapset rakastavat selailla kuvastoa ja merkata sieltä omia joululahjatoiveitaan, ja vanhempien on helppo sen avulla tehdä joululahjaostokset ruokakaupassa käydessään, Aalto kertoo.

Lidlin lelukuvasto: Sähköiset tarjouslehdet (lidl.fi)

* Tulokset perustuvat Lidlin teettämään kyselyyn, johon vastasi yli tuhat suomalaista kuluttajaa. Vastaukset on kerätty viikoilla 4445. Aineisto on suomalaista aikuisväestöä edustava otos.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lidlin viestintä
Johanna Liukkonen
media@lidl.fi, p. (09) 2345 6400

Linkit

Tietoa julkaisijasta

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee lähes 5800 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin tästä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi

Nämä maut voittivat Lidlin jäätelökilpailun – asiakkaiden suunnittelemat jäätelöt nyt myynnissä28.4.2025 08:37:44 EEST | Tiedote

Suomalaiset ovat ahkeraa jäätelönsyöjäkansaa: 99 prosenttia syö kesäisin jäätelöä, ja 62 prosenttia vähintään kerran viikossa.* Lidlin kesän jäätelöissä on tänä vuonna kaksi erityistä uutuutta. Viime kesänä Lidl järjesti asiakkailleen jäätelösuunnittelukilpailun. Kaksi voittajatuuttia on valittu ja nyt myynnissä Lidleissä ympäri maan: päärynä & suolainen kinuski sekä kirsikka & lakritsi. Lidlin uutuusjäätelöissä maistuu myös vadelma, trendituote mochit sekä kevyemmät vaihtoehdot proteiinijäätelö ja mehujää.

Makkara on suomalaisen grillin selvä ykkönen – Lidl tuo myyntiin lihaisia ja juustoisia makkaroita25.4.2025 07:20:00 EEST | Tiedote

Suomalaisista yli 80 prosenttia grillaa kesäisin. Grillaajista 87 prosenttia grillaa makkaraa, ja kysyttäessä grillin suosikkia nousee makkara ykköseksi.* Suomalaiset arvostavat grillimakkaroissa lihaisuutta ja juustoisuutta. Tätä ajatellen Lidl tuo kesäksi useita makkaroita, joissa maistuu eri juustot emmentalista sinihomejuustoon. Makkaravalikoiman kruununa on tosi lihaisa Urho-makkara, jonka lihapitoisuus on 87 prosenttia.

Onko tämä BCAA-juoma kesän hitti? – Kesäjuomissa maistuu sitrus, vadelma ja helppous23.4.2025 12:30:00 EEST | Tiedote

Lidl lanseeraa kesäksi uuden BCAA-juoman mandariinin maussa. Trendimaku sitrus maistuu muissakin juomauutuuksissa. Sitruksen ohella juomissa myös helppous kiinnostaa kuluttajia, joten Lidl tuo myyntiin helppoja juomaratkaisuja. Viime vuonna voimaan tullut alkoholilaki mahdollistaa uusia tuotteita: aiemmilta kesiltä tuttu 5 prosentin sangria löytyy Lidlin hyllyiltä tänä kesänä myös 7 prosentin vahvuisena.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye