67 % ostaa joululahjoja ruokakaupasta – arvaatko suosituimman lahjan? Lidl paljastaa kuluttajatutkimuksen tulokset
Joululahjojen ostamisen perinne säilyy vahvana erityisesti nuorten keskuudessa: 18–24-vuotiaista vain yksi prosentti kertoi jättävänsä joululahjat tänä vuonna ostamatta, kun yli 54-vuotiaista saman tekee 16 prosenttia. Nykyajan yhä kiireisemmässä arjessa joululahjat ostetaan usein ruokakaupasta, mikä on suosittua erityisesti lapsiperheissä sekä nuoremmissa sukupolvissa.
Lidlin teettämästä tutkimuksesta* selviää, että tänä vuonna 67 prosenttia suomalaisista kuluttajista aikoo ostaa joululahjoja päivittäistavarakaupoista. Tämä on suosittua erityisesti perheissä, joissa on pieniä lapsia – heistä peräti 85 prosenttia hankkii joululahjoja ruokakaupasta. Kun tuloksia tarkastellaan ikäryhmittäin, korostuvat nuoremmat vastaajat: 18–34-vuotiaista 78 prosenttia kertoo tekevänsä joululahjaostoksia ruokakaupassa. Yli 54-vuotiaiden osalta vastaava luku on 59 prosenttia.
– Nykyajan kuluttaja arvostaa nopeutta ja helppoutta. On kätevää, kun lahjat saa ostettua ruokaostosten yhteydessä. Etenkin kiireisille lapsiperheille tämä on helpotus. Nykyisin ruokakaupoissa on myös aiempaa kattavammin tarjolla tuotteita eri tarpeisiin, ja joululahjat moniin toiveisiin löytyvät lähi-Lidlistä. Meiltä löytyy jokaiselle jotain: on sisustusesineitä, leluja ja kirjoja, kodinkoneita ja vaatteita. Vuodesta toiseen hittituotteina säilyvät puulelut ja junaradat löytyvät jouluvalikoimasta tänäkin vuonna, kertoo Lidlin kampanjoinnin ja markkinoinnin johtaja Meri Aalto.
Ruokakaupasta joululahjoja ostavilta kysyttiin, mitä he ruokakaupasta ostavat joululahjaksi. Peräti 86 prosenttia kertoi ostavansa suklaata tai muita makeisia. Tämän jälkeen suosituinta on ostaa lahjaksi käyttötavaroita kuten kodintekniikkaa ja sisustusta (44 prosenttia) sekä leluja (38 prosenttia). Nuoremmat vastaajat korostuvat myös tässä: noin puolet 18–44-vuotiaista aikoo ostaa ruokakaupoista käyttötavaroita joululahjaksi, yli 54-vuotiaista vain 35 prosenttia.
Vastaajista 11 prosenttia ilmoitti, että ei aio tänä vuonna ostaa joululahjoja ollenkaan. Tämänkin osalta on vaihtelua iän mukaan: 18–24-vuotiaista vain yksi prosentti ei aio ostaa joululahjoja lainkaan, yli 54-vuotiaista 16 prosenttia.
– Joululahjojen ostaminen nähdään tärkeänä tapana muistaa läheistä. Nykyään myös ymmärretään, että joululahjan ei tarvitse välttämättä olla mahtava ja kallis, vaan pienelläkin rahalla saa mainion joululahjan. Tuomme Lidleihin myyntiin joka viikko uusia tuotteita. Joku haluaa ostaa jo marraskuussa kaikki lahjat, toinen taas jättää lahjojen oston viime hetkeen. Mattimyöhäsille meillä on lohduttavia uutisia – vielä jouluviikollakin Lidleihin tulee uusia, pukinkonttiin sopivia tuotteita myyntiin, Aalto kertoo.
Lidl on julkaissut tänä vuonna usean vuoden tauon jälkeen lelukuvaston, josta löytyy joulun alla myyntiin tulevia leluja ja tuotteita. Kuvasto on jaettu suomalaisiin kotitalouksiin ja se löytyy myös myymälöistä sekä verkossa digitaalisena.
– Pidimme muutaman vuoden tauon lelukuvaston teettämisessä, ja saimme tästä heti palautetta ja toiveita tuoda kuvasto takaisin. Haluamme vastata asiakkaidemme toiveisiin, joten tänä jouluna sitä on taas saatavilla! Lapset rakastavat selailla kuvastoa ja merkata sieltä omia joululahjatoiveitaan, ja vanhempien on helppo sen avulla tehdä joululahjaostokset ruokakaupassa käydessään, Aalto kertoo.
Lidlin lelukuvasto: Sähköiset tarjouslehdet (lidl.fi)
* Tulokset perustuvat Lidlin teettämään kyselyyn, johon vastasi yli tuhat suomalaista kuluttajaa. Vastaukset on kerätty viikoilla 44–45. Aineisto on suomalaista aikuisväestöä edustava otos.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Johanna Liukkonen
media@lidl.fi, p. (09) 2345 6400
Linkit
Tietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee lähes 5800 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin tästä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Tuotantoeläinten hyvinvointi kiinnostaa, kunhan siitä ei tarvitse maksaa ekstraa – Lidl ryhtyi toimeen8.10.2025 08:17:00 EEST | Tiedote
76 prosenttia kuluttajista pitää tuotantoeläinten hyvinvointia tärkeänä, mutta harva on kuitenkaan valmis maksamaan juurikaan lisähintaa tuotteesta, jossa hyvinvointi on todennettu. Vain kahdeksan prosenttia kuluttajista tunnistaa eläinten hyvinvoinnista kertovan ELVI-pakkausmerkin.* Lidl haluaa tehdä hyvinvoivan lehmän tuotteista houkuttelevamman vaihtoehdon, ja on laskenut kotimaisten ELVI-merkittyjen tuotteiden hinnat jopa 13 prosentilla.
Lidl on kasvattanut valikoimaansa 20 prosentilla – vakiovalikoimassa nyt 3000 tuotetta7.10.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Lidl on laajentanut valikoimaansa jopa 500 uudella tuotteella. Kattavampi valikoima vastaa suoraan asiakkaiden toiveeseen saada kaikki tarvittava yhdestä ostopaikasta. Hyllyissä on nyt entistä enemmän kotimaisia tuotteita suosituilta Lidlin omilta merkeiltä sekä tutuilta brändeiltä.
Lidl vakiinnuttaa paistopisteen ilta-alen – hävikki väheni yli 15 %3.10.2025 14:11:00 EEST | Tiedote
Lidlin paistopisteellä testattiin kesän ja alkusyksyn ajan ilta-alennusta, jossa tuotteet myytiin puoleen hintaan ennen sulkemista. Testi oli onnistunut, joten paistopisteen ilta-ale on vakiinnutettu pysyväksi toimintamalliksi kaikissa Lidleissä. Asiakkaat saavat siis paistopisteen tuotteet puoleen hintaan myymälän viimeisenä aukiolotuntina.
Toivottu ominaisuus Lidlin verkkosivulle: kampanjatuotteiden ajantasaiset saatavuustiedot2.10.2025 12:56:13 EEST | Tiedote
Lidlin haluttuja käyttötavaratuotteita saapuu myymälöihin aina rajattu erä, ja moni suosikkituote myydään nopeasti loppuun. Lidlin verkkosivulta voi tästä lähtien tarkistaa oman suosikkituotteen saatavuustilanteen eri myymälöissä.
Vuosi 2025 on määräaika monelle vastuullisuustavoitteelle – Lidlissä vastuullisuustyö etenee suunnitellusti25.9.2025 12:17:28 EEST | Tiedote
Lidl on julkaissut tiedot vastuullisuustyönsä etenemisestä tilikaudelta 2024. Useissa vastuullisuustavoitteissa maali on jo nurkan takana, kun tavoitevuodeksi on kirjattu 2025. Tavoitteet kuluvan tilikauden loppuun mennessä löytyvät esimerkiksi uusiutuvan polttoaineen käytölle sekä suolan ja sokerin vähentämiselle. Tavoitteita on saavutettu hyvässä vauhdissa, mutta osassa riittää vielä kirittävää loppuvuodelle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme