Harri Broman jatkaa EK:n hallituksen puheenjohtajana vuonna 2024

EK:n edustajisto päätti syyskokouksessaan 16.11.2023 EK:n hallituksen vuoden 2024 kokoonpanosta. Hallituksen puheenjohtajana jatkaa kauppaneuvos Harri Broman ja varapuheenjohtajana Outokumpu Oyj:n toimitusjohtaja Heikki Malinen. Toiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin Hoitokoti Päiväkumpu Oy:n toimitusjohtaja Anne Kangas*.

Hallituksen työvaliokuntaan kuuluvat puheenjohtajiston lisäksi seuraavat henkilöt:

Toimitusjohtaja Janne-Olli Järvenpää, Mehiläinen Oy

Toimitusjohtaja Olli Sirkka, Helen Oy
Rehtori Antti Syväjärvi, Lapin yliopisto

*) uusi jäsen

EK: Paikallinen sopiminen etenee oikeaan suuntaan15.2.2024 16:02:10 EET | Tiedote

Paikallisen sopimisen lisääminen on sekä työntekijöiden että yritysten etu. Elinkeinoelämän keskusliitto kannattaa hallituksen tavoitetta lisätä paikallista sopimista, jolla voidaan vastata kansainvälisen kilpailun haasteisiin ja turvata yrityksen kilpailukyky. EK:n asiantuntija Suvi Lahti-Leeve korostaa, että työehtosopimuksesta voitaisiin jatkossakin poiketa paikallisella sopimuksella vain työehtosopimuksen sallimissa rajoissa. Ennen kaikkea paikallisen sopimisen hyödyntäminen edellyttää kuitenkin osapuolten luottamusta ja sopimisen mahdollisuuksien tuntemista.

Investointien houkutteluun tarvitaan uusia keinoja – Suomessa verohuojennus käyttöön ja EU:ssa selvitettävä investointirahoitusvälinettä9.2.2024 11:00:00 EET | Tiedote

EK:n teettämä selvitys antaa karun arvion: EU tuskin tulee kuluvalla vuosikymmenellä palaamaan aikaisempaan, kilpailun vapautta ja sisämarkkinoiden häiriintymätöntä toimintaa korostaneeseen teollisuuspolitiikkaan. Suomen menestymiseksi investointien houkuttelussa EK esittääkin kansallista verohuojennusta strategisille investoinneille. Lisäksi on Suomen edun mukaista, että lähdemme selvittämään EU-tason investointirahoitusvälinettä, jonka kautta rahoitettaisiin parhaita ja strategisesti tärkeitä hankkeita ehkäisten suurten jäsenmaiden valtiontukikilpailun.

EK:n Suhdannebarometri: Yritysten suhdanneodotukset edelleen mollivoittoisia29.1.2024 08:00:15 EET | Tiedote

EK:n tammikuun Suhdannebarometrin perusteella suomalaisyritysten arviot suhdannetilanteesta ovat säilyneet yhä kriisiaikojen tasolla. Sen sijaan yritysten suhdanneodotukset ovat nousseet viime syksystä, mutta ovat yhä selvästi alarekisterissä. Talouden laskusuhdanne koettelee erityisesti rakentamista sekä teollisuutta. Palvelualat ovat puolestaan kannatelleet taloutta ja etenkin työllisyyttä viime kuukausien aikana.