Tutkijat kehittivät sellun valmistuksessa syntyvistä jätteistä ääntä vaimentavaa seinäpaneelia

Vaahdon valmistus on lähes jokaisessa tuotantovaiheessa ekologisempaa kuin sen öljypohjaisten vastineiden tai lasivillan.

Tero Mäkinen esittelee paneelia
Tero Mäkinen on Circular Panels -hankkeen perustajajäsen. Kuva: Gavin Pugh / Aalto-yliopisto

Aalto-yliopiston tutkijat ovat kehittäneet biohajoavan vaahdon, joka vaimentaa ääntä tehokkaasti. Uusi materiaali syntyy sellunvalmistuksen sivutuotteista ja antaa uuden elämän materiaalille, jota muuten pidetään jätteenä.

"Olemme saaneet aikaan vaahdon, jonka äänenvaimennusominaisuudet ovat verrattavissa lasivillaan, mutta tuotteemme on biohajoava ja kompostoituva", sanoo tutkijatohtori ja vaahtoa kehittävän Circular Panels -hankkeen perustajajäsen Tero Mäkinen.

Tuotteen valmistaminen on lähes jokaisessa tuotantovaiheessa ekologisempaa kuin sen öljypohjaisten vastineiden tai lasivillan.

"Vaahdon raaka-aineena on puunjalostuksen sivutuotteena syntyviä selluloosakuituja. Valmistamme näistä ensin märkää vaahtoa, joka sitten kuivataan ja muokataan niin, että se saa haluamamme ominaisuudet", Mäkinen sanoo.

Tuloksena saadaan kevyt seinäpaneeli, jonka pintakuvio on vieläpä yksilöllisesti muokattavissa.

Seuraavana askeleena pilottilinjasto

Kehitystyö tapahtuu Business Finlandin rahoittamassa Circular Panels -hankkeessa, joka on alkanut vuoden alussa ja päättyy ensi vuoden kesällä. Jakson lopulla tutkijoiden on tarkoitus perustaa tuotteen ympärille start-up. Jo nyt he ovat alkaneet tehdä yhteistyötä muun muassa suomalaisten kaluste- ja sisustusyritysten kuten Martelan ja Vallilan kanssa. Näiden kumppaneiden kanssa he kehittävät esimerkiksi huoneiden jakamiseen tarkoitettuja seinämiä, joita käytetään tyypillisesti toimistoissa.

Parhaillaan ryhmä pystyy tuottamaan materiaalia pieniä määriä. Seuraava askel työssä on rakentaa pilottilinjasto, joka mahdollistaa vaahdon tuottamisen suuremmassa mittakaavassa. Tutkijat ovat optimistisia onnistumisen suhteen, sillä hyviä esimerkkejä vastaavasta on nähty Aallossa aiemminkin:

“Meillä on yhteistyötä FoamWood-projektista ponnistaneen Woamy-start-upin kanssa, joka on onnistunut kasvattamaan samankaltaisen biovaahtomateriaalin tuotantomääriä nopealla tahdilla pienistä määristä useisiin kuutioihin päivässä", Mäkinen kertoo.

Tutkijat toivovatkin voivansa tuoda materiaalin markkinoilla myytäviin tuotteisiin ensi tai sitä seuraavana vuonna.

Circular Panels on syntynyt yhteistyössä Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulun, kauppakorkeakoulun ja taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kanssa. Vallilan ja Martelan lisäksi Circular Panelsin nykyisiä yhteistyökumppaneita ovat Ikea, Metsä ja Woodio.

Tero Mäkinen
Tutkijatohtori