Suomen suurin käytössä oleva sähkökattila-lämpövarastoyhdistelmä sijatsee Vaasassa

Vaasan Vaskiluodossa on juuri otettu käyttöön 120 megawatin edestä uutta sähkökattilakapasiteettia ja laajennettu lämpövarasto. Vaasan Voiman laitoksen sähkökattiloiden teho on hankinnan myötä yhteensä 160 megawattia, mikä asettaa Vaasan kaukolämmön sähkökattilat tehollisesti Suomen suurimpien joukkoon. Yhdessä laajennetun lämpövaraston kanssa ratkaisu tuo järjestelmään kaivattua joustoa ja kustannustehokkuutta samalla vähentäen kaukolämmön tuotannon päästöjä.

Christoffer Björklund EPV Energia

- Olemme todella tyytyväisiä sähkökattiloiden ja lämpövaraston muodostamaan kokonaisuuteen, iloitsee Vaasan Sähkön kaukolämpöjohtaja Markus Tuomala.

- Energiantuotanto tehostuu näiden ansiosta. Lisäksi järjestelmän jousto paranee, kun voimme nyt paitsi säilöä entistä suurempia määriä lämpöä varastoon, myös tarpeen mukaan tuottaa lämpöä suuremmalla teholla suoraan kaukolämpöverkkoon. Samalla kaukolämmön tuotannosta tulee entistä vähemmän päästöjä.

Tavoite Vaasan Sähköllä on hiilineutraali kaukolämmöntuotanto tämän vuosikymmenen aikana.

Myös kaukolämmössä hyödynnetään pörssisähkön edullisia tunteja

Kuten muussakin sähkönkäytön optimoinnissa, myös kaukolämmön tuotannossa hyödynnetään pörssisähkön edullisia tunteja.

- Käytännössä voimme käynnistää sähkökattilat esimerkiksi tuulisena päivänä, kun sähköä on paljon markkinoilla tarjolla, mikä puolestaan painaa hinnan alas. Nämä tilanteet ovat myös niitä, kun sähkö on kaikista puhtainta.

Kun sähköä on paljon markkinoilla, tulee ongelmaksi myös ylikapasiteetti. Vaasan Voiman laitoksen sähkökattila- ja lämpövarastoyhdistelmä on osa tämän ongelman ratkaisua, sillä yhdistelmä tasoittaa sähkön kysyntää ylitarjonnan hetkillä.

- Tuotamme lämpöä sähköllä, kun sähköä on paljon saatavilla. Lämpö johdatetaan lämpövarastoon, joka nyt pystyy säilömään entistä suurempia määriä lämpöä. Kustannustehokas malli tehostaa toimintaa paitsi kaukolämmön, myös sähköntuotannon osalta.

Ratkaisu on myös tärkeä osa kaukolämmön toimitusvarmuuden kasvattamista.

- Jo ensimmäisen käyttökuukauden aikana syntyi tilanne, jossa olisimme ennen joutuneet käynnistämään varavoimana toimivan öljykattilan. Nyt pystyimme täyttämään Vaasan koko kaukolämpötarpeen varastossa olevalla lämmöllä. Tulevaisuudessa olemme entistä paremmin varautuneita tuottamaan puhdasta lämpöä yllättävissäkin tilanteissa.

Kaukolämmöstä suuren kokoluokan säätöratkaisu

Kaukolämpö on viime vuosien aikana ottanut suuria kehitysaskelia. Yksi syy siihen on energiamarkkinoiden eri toimialojen yhteistoiminta, josta käytetään myös käsitettä sektorikytkentä. Kaukolämmöstä onkin Vaasan kaltaisten ratkaisujen ansiosta tullut merkittävä energia-alan kulutus- ja tuotantopiikkien tasoittaja.

- Olemme Vaasassa pitkälti pystyneet hyödyntämään olemassa olevia alustoja, joita olemme kehittäneet uusilla investoinneilla. Erinomainen esimerkki tästä on Vaskiluodon lämpövarasto.

- Tällaiset ratkaisut tuovat aidosti merkittävää säätöä alalle, jossa piikkien tasoittaminen on kaiken a ja o, Tuomala jatkaa.

- Sähköntuotannon suuret vaihtelut ovat koko yhteiskuntaa haastava asia. Siksi on tärkeää, että voimme luoda tapoja tasoittaa markkinaa samalla kun saamme kustannustehokkaasti tuotettua päästötöntä lämpöä. Onhan tämä selkeä win-win-tilanne.

- On erittäin tärkeää panostaa energiajärjestelmään kokonaisuutena. Tarvitsemme jatkossakin investointeja uusiutuvaan tuuli- ja aurinkoenergiaan. Jotta sellaiset investoinnit olisivat houkuttelevia, täytyy järjestelmään sisällyttää tapoja hyödyntää tuotannon vaihtelevuutta. Tähän sähkökattila-lämpövarasto vastaa täydellisesti, Tuomala päättää.

Sähkön osuus Vaasan Sähkön kaukolämpötuotannosta oli tammi–lokakuussa 14 %.

Lue myös: EPV Energian tiedote 17.11.2023

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö. Konserniin kuuluu tytäryhtiö Vaasan Sähköverkko Oy. Konsernissa työskentelee noin 135 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2022 oli noin 330 milj. euroa. Vuonna 2022 Vaasan Sähkö täytti 130 vuotta.