Tampere-talon keväässä kansainvälisiä musiikkilegendoja, iskelmätähtiä ja klassisen musiikin helmiä

Tampere-talo on julkaissut uutta ohjelmistoa keväälle 2024. Monista hiteistään tunnettu Bonnie Tyler konsertoi Isossa salissa 10. huhtikuuta, ja legendaarinen brittiyhtye The Animals juhlistaa 60-vuotista taivaltaan Pienessä salissa 27. maaliskuuta. Kevään kotimaisia esiintyjiä ovat mm. Scandinavian Music Group, Suvi Teräsniska, Yona, Knipi, Anne Mattila ja Tommi Hakala.

Bonnie Tyler on walesilainen ilmiö, joka on ihastuttanut maailmaa käheällä äänellään jo yli neljänkymmenen vuoden ajan. Laulaja esiintyy Tampere-talossa 10. huhtikuuta 2024. Tina Korhonen

Maailmankuulu brittilaulajatar Bonnie Tyler konsertoi Tampere-talon Isossa salissa keskiviikkona 10. huhtikuuta. Tylerin rakastetuimpiin hitteihin lukeutuvat mm. Total Eclipse of the Heart, Holding Out for a Hero, Lost in France ja It's a Heartache. Artisti on julkaissut uransa aikana 18 studioalbumia ja saavuttanut lukuisia palkintoja ympäri maailman. Konsertin liput tulevat myyntiin Tampere-talon ja Lippu.fin lipunmyyntikanavissa maanantaina 20. marraskuuta klo 10.

Isosta-Britanniasta Tampereelle saapuu myös legendaarinen The Animals -yhtye, joka juhlistaa 60-vuotista taivaltaan näyttävän jäähyväiskiertueen merkeissä. The Beatlesin ja The Rolling Stonesin vanavedessä 1960-luvulla maailman valloittanut The Animals on tunnettu alkuperäisen laulajansa Eric Burdonin sielukkaasta äänestä sekä jättihiteistä, kuten House of the Rising Sun, Don’t Let Me Be Misunderstood, It’s My Life ja We Gotta Get Out of This Place. Yhtye esiintyy nykykokoonpanossaan Pienessä salissa keskiviikkona 27. maaliskuuta.

Scandinavian Music Groupin suosituimmat kappaleet kuullaan kunnianhimoisesti uudelleen sovitettuna sinfoniaorkesterille ja bändille, kun seitsenhenkinen suosikkiyhtye esiintyy Vantaan viihdeorkesterin kanssa Isossa salissa lauantaina 25. toukokuuta. Orkesteria johtaa Eero Lehtimäki. Artistit ja lauluntekijät Suvi Teräsniska, Yona ja Knipi esittävät uusia sovituksia suurimmista hiteistään Mikko Mäkisen orkesterin ja Gospel Helsinki -kuoron säestyksellä lauantaina 18. toukokuuta. Konsertti on osa Kirkon juhlat -kaupunkifestivaalin ohjelmaa Tampereella 17.–19. toukokuuta.

Laulaja ja lauluntekijä Anne Mattilan 40-vuotisjuhlakonsertissa lauantaina 9. maaliskuuta kuullaan akustisia versioita kaikille tutuista lauluista, kuten Perutaan häät ja Asfalttiviidakko, sekä myös harvinaisempia kappaleita. Lauantaina 10. helmikuuta Pienessä salissa soivat Olli Lindholmin säveltämät populaarimusiikin klassikot Markus Salon, Mikko Kangasjärven ja Jari Latomaan esittäminä. Salo kilpaili voittoisasti Lindholmin joukkueessa Voice of Finland -ohjelmassa vuonna 2019, ja Kangasjärvi ja Latomaa työskentelivät artistin kanssa vuosikymmenien ajan sekä muusikkoina että äänilevytuottajina.

Säveltäjä-basisti Lauri Porran LoveProge-konsertissa torstaina 2. toukokuuta kuullaan läpileikkaus suomalaisesta progesta. Huippumuusikoista koottu yhtye esittää mm. Wigwamin ja Tasavallan Presidentin kappaleita sekä muuta Love Recordsin tuotantoa. Pitkän linjan musiikintekijöiden Tuomo Prättälän ja Markus Nordenstrengin perustama indie folk -yhtye Tuomo & Markus esiintyy Pienessä salissa keskiviikkona 24. tammikuuta. Jazzin, progen, soulin, voimapopin ja angloamerikkalaisen juurimusiikin ääriviivat hämärtyvät konsertissa uniikiksi omaksi soundiksi. Yhtyeen livekokoonpanossa soittaa myös trumpetisti Verneri Pohjola.

Klassisen musiikin keväässä soivat säveltäjä Toivo Kuulan (1886–1918) koskettavimmat yksinlaulut bassobaritoni Tommi Hakalan ja pianisti Kristian Attilan tulkitsemina. Historiallisesti taustoitettu konsertti sunnuntaina 21. tammikuuta sukeltaa säveltäjän elämäntarinaan musiikin ja Kuula-asiantuntija Juhani Koiviston alustusten johdolla. Helsingin kamarikuoro esittää Sergei Rahmaninovin (1873–1943) Pyhän Johannes Krysostomoksen liturgian Pienessä salissa lauantaina 11. toukokuuta. Kuoroa johtaa Nils Schweckendiek.

Irlantilainen The National Dance Company of Ireland saapuu Tampere-taloon 25-vuotisjuhliaan viettävän Rhythm of the Dance -esityksen kanssa sunnuntaina 21. huhtikuuta. Show’ssa on mukana useita palkittuja tanssijoita sekä taitavia livemuusikoita ja solisteja. Ukrainalainen tanssi- ja lauluyhtye Volyn esiintyy Tampere-talossa perjantaina 2. helmikuuta. Monipuolinen kansantanssiyhtye on niittänyt yleisön suosiota ympäri maailmaa.

Tampere-talo tarjoaa myös lapsiperheille keväistä koettavaa. Aarne Alligaattori & Viidakkorumpu soittaa iloista ja tarttuvaa musiikkia koko perheelle lauantaina 17. helmikuuta. Lasten ja aikuisten kestosuosikki ja TV:stä tuttu maailmanmestaritaikuri Simo Aalto juhlii 45-vuotista uraansa Jokeri Pokeri Box Deluxe Show -esityksessä lauantaina 30. maaliskuuta. Lasten Lauantai -teemapäivässä 27. huhtikuuta nähdään Mauri Kunnaksen kirjaan pohjautuva Pieni Pelkojen Kirja -lastenteatteriesitys. Teemapäivänä perheen pienimmille on lisäksi tarjolla teatteriaiheinen työpaja Muumimuseossa sekä pannukakkubuffet ravintola Tuhtossa.

Tapahtumien liput ovat myynnissä Tampere-talon ja Lippu.fin lipunmyyntikanavissa.

Bonnie Tyler. Kuva: Tina Korhonen
The Animals
Scandinavian Music Group. Kuva: Pietari Purovaara

Vuonna 2022 Tampere-talon liikevaihto oli 14,7 miljoonaa euroa. Vuodessa järjestämme yli tuhat tapahtumaa, palvelemme 675 000 tyytyväistä kävijää ja tuotamme Tampereen talousalueelle 50 miljoonaa euroa.

Tampere-talo Oy on perustettu 1987 ja ovet avattiin yleisölle 1990. Se on Tampereen kaupungin omistama osakeyhtiö. Yhtiön toimitusjohtaja on Paulina Ahokas, ja työntekijöitä on 52. Hallituksen puheenjohtaja on Kristiina Michelsson.

Talossa toimivat lisäksi täysimittainen sinfoniaorkesteri Tampere Filharmonia, à la carte -ravintola Tuhto ja maailman ainoa Muumimuseo. Talon yhteydessä palvelee Courtyard by Marriott -hotelli.

Fantasy artist John Howe meets fans and media in Tampere – An art-themed discussion panel for Tolkien enthusiasts also available19.6.2024 08:51:05 EEST | Tiedote

Canadian fantasy artist John Howe arrives at Tampere Hall to open his first solo art exhibition in Finland. Known for illustrating Tolkien's classic works and serving as a concept artist for the films based on these books, Howe will meet his fans during the exhibition's opening weekend on July 6th and 7th. Additionally, Howe will participate in a discussion panel about art inspired by Tolkien on Tuesday, July 9th. Media will have the opportunity to interview Howe on Friday, July 5th at Tampere Hall.

Fantasiataiteilija John Howe tapaa faneja ja mediaa Tampereella – Tolkienin ystäville tarjolla myös taideteemainen keskustelutilaisuus19.6.2024 07:30:00 EEST | Tiedote

Kanadalainen fantasiataiteilija John Howe saapuu Tampere-taloon avaamaan ensimmäisen taidenäyttelynsä Suomessa. Tolkienin klassikkoteosten kuvittajana ja kirjoihin perustuvien elokuvien konseptitaiteilijana tunnettu Howe tapaa fanejaan ensimmäisenä näyttelyviikonloppuna 6.–7. heinäkuuta. Lisäksi Howe osallistuu Tolkienin inspiroimaa taidetta käsittelevään keskustelutilaisuuteen tiistaina 9. heinäkuuta. Median edustajien on mahdollista haastatella Howea perjantaina 5. heinäkuuta Tampere-talossa.

Silja Aalto ja Laura Malmivaara herännäisjohtajan vaimoina Viimeiset kiusaukset -juhlaoopperassa17.6.2024 10:15:00 EEST | Tiedote

Tampereen Oopperan ja Savonlinnan Oopperajuhlien historiallinen yhteistuotanto Viimeiset kiusaukset esitetään Tampere-talossa ja Olavinlinnassa teoksen 50-vuotisjuhlavuonna 2025. Joonas Kokkosen klassikko-oopperaa tähdittävät Mika Kares, Silja Aalto, Laura Malmivaara, Johan Krogius, Petri Lindroos, Tuomas Miettola ja Elli Vallinoja. Teoksen ohjaa Mikko Kouki, ja musiikinjohdosta vastaa Ville Matvejeff.

Tampere-talo-konserniin kuuluvalle Talo Events Oy:lle Ekokompassi-merkki14.6.2024 14:21:51 EEST | Tiedote

Tampere-talo-konserniin kuuluvalle Talo Events Oy:lle on myönnetty 14.6.2024 Suomen luonnonsuojeluliiton Ekokompassi-sertifikaatti. Kyseessä on yhtiön ensimmäinen, kokonaan oma, ympäristömerkki. Tunnustus myönnetään, kun yritys noudattaa ympäristölainsäädäntöä, nimeää ympäristövastaavan, kartoittaa ympäristövaikutuksensa, sitoutuu ympäristölupaukseen, ohjeistaa henkilöstöä, laatii ja päivittää ympäristöohjelman, huolehtii jätehuollosta ja kemikaalien turvallisesta käsittelystä sekä raportoi vuosittain ympäristötoimenpiteidensä edistymisestä, ja nämä toimenpiteet on auditoitu virallisen Ekokompassi-auditoijan toimesta. Ekokompassi-ympäristösertifikaatti vahvistaa Talo Events Oy:n asemaa vastuullisena toimijana tapahtuma-alalla ja osoittaa yrityksen sitoutumisen kestävän kehityksen periaatteisiin.

Tampereen Kirjafestareita juhlitaan jälleen marras-joulukuun taitteessa, mukana muun muassa Satu Rämö, Pajtim Statovci, Pirkka-Pekka Petelius ja Pauli Hanhiniemi14.6.2024 12:31:46 EEST | Tiedote

Pirkanmaan suurin kulttuuritapahtuma Tampereen Kirjafestarit järjestetään jälleen Tampere-talossa 30.11.–1.12.2024. Luvassa on viikonlopun täydeltä, yli 200 ohjelmanumeron voimin kirjallisuutta ja kulttuuria, ajankohtaisia teemoja ja paneeleja, kirjailija- ja artistihaastatteluja, lasten oma toiminnallinen kirjafestarialue sekä tietenkin Tulenkantaja-palkinnon jakotilaisuus. Mukaan on kirjallisen ohjelman lisäksi jälleen tulossa noin 100 näytteilleasettajaa kustantamoista erilaisiin järjestöihin ja muihin toimijoihin. Tampere-talon kahdeksassa eri salissa järjestettävien Kirjafestareiden liput ovat jo myynnissä tapahtuman verkkosivuilla (https://kirjafestarit.fi).