Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Uusi säädöshanke pysäytettävä – yksityismetsien tiedot eivät kuulu komissiolle

EU:n komissio aikoo jatkaa metsiin liittyvää säädösvyörytystä kautensa loppuun. Komissio on tiettävästi ensi viikolla julkistamassa esityksensä metsien monitorointiasetukseksi. Asetus edellyttäisi yksityiskohtaisen tiedon keräämistä ja raportointia jopa metsälötasolla. MTK pitää esitystä mahdottomana ja vaatii Suomen hallitukselta välittömiä toimia asetushankkeen pysäyttämiseksi.

Kuva: MTK

• Komissio on kertonut, että se haluaa auttaa jäsenmaita saamaan parempaa tietoa, paremmilla käytännöillä metsistä. Nyt tulossa on raportointi- ja seurantajärjestelmä, jolla komissio kontrolloisi kaikkea toimintaa suomalaisessakin metsässä. Esitys on röyhkeä. Suomen hallituksella on yhdessä muiden maiden kanssa vain muutama päivä aikaa vaikuttaa komissioon esityksen torppaamiseksi, hallitusohjelmassa on selkeät kirjaukset EU-vaikuttamisesta, toteaa MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola.

MTK näkee monitorointiasetuksen jälleen yhtenä säädöshankkeena, jolla komissio pyrkii puuttumaan jäsenmaille yksiselitteisesti kuuluvaan metsäpolitiikkaan. Raportoitaviin tietoihin kuuluisivat muun muassa vanhojen metsien sijainti, hakkuumäärät, yleisten lintujen ja erilaisten elinympäristöjen esiintyvyys sekä puun käyttö bioenergiaksi.

• Tämä menee roimasti jäsenmaiden tontille, sillä tiedonkeruu ja metsäasiat ovat olleet vahvasti EU:n jäsenmaiden omassa päätäntävallassa. Monia metsätietoja raportoidaan jo nykyisellään useaan kohteeseen, muttei näin yksityiskohtaisesti. Komission motiivi tiedon keräämiseen näyttää selvältä: Nyt ollaan puskemassa EU-tason valvontajärjestelmää metsien käytölle, MTK:n asiantuntija Maria Pohjala sanoo.

Komissio suunnittelee myös, että datasta tulisi pääosin julkista. MTK tyrmää ajatuksen.

• Yksityiset metsävaratiedot eivät kuuluu julkaistaviksi. Olemme alusta asti painottaneet, että jäsenmaakohtaisen datan keräys on ainoa oikea lähestymistapa. Metsäomistajan tiedot ovat omaisuustietoa, eivätkä ne kuulu julkisesti leviteltäviksi. Myös järjestelmän kustannukset jäävät pimentoon, toteaa Mäki-Hakola.

MTK tuomitsee myös nykyisen komission tavan valmistella uutta sääntelyä salassa ja asianosaisia kuulematta. Tämä on toistunut muun muassa metsäkatoasetuksen ja ennallistamisasetuksen valmistelussa. Lisäksi komissio on alkanut suosia lainsäädännössään niin sanottuja delegoituja säädöksiä, jotka eivät jätä tilaa jäsenmaiden omalle harkinnalle. Ensi vuonna nimitettävän uuden komission on pystyttävä parempaan.

• Metsänomistajien kuuleminen on ollut täysin puutteellista. Tietoja metsistä ei voi kerätä elleivät metsänomistajat ole vahvasti työssä mukana. Komissio tulee väittämään kuulleensa jäsenmaita ja metsänomistajia. Väite ei pidä paikkansa: nykykomissio ei kuuntele ketään, vaan tekee itsevaltaisia esityksiä, metsäjohtaja Mäki-Hakola tuomitsee.

Marko Mäki-Hakola, metsäjohtaja, 040 502 6810
Maria Pohjala, asiantuntija, 050 341 7614

Matkailu maaseudulle kukoistaa lumisen talven ansiosta29.2.2024 10:40:59 EET | Tiedote

Matkailu maaseudulle on elpynyt ja kukoistaa ympäri Suomen lumipeitteen ansiosta. Talvinen taika ja ulkoilmaelämän mahdollisuudet ovat houkutelleet niin Etelä-Suomen kaupunkilaiset kuin ulkomaalaisetkin nauttimaan lumesta ja jäähän liittyvistä aktiviteeteista. Maaseudun matkailuyritysten mökkivuokraus ja talviaktiviteettien kysyntä sekä tarjonta ovat kasvaneet luoden uusia mahdollisuuksia sekä paikallisille asukkaille että vierailijoille. Itä-Suomessa on kuitenkin nähtävissä venäläisten matkailijoiden väheneminen.

MTK:n ja SLC:n luonnon monimuotoisuuden tiekartta julkaistiin – ”Tuhti paketti kohti käytännön askeleita”1.2.2024 10:00:00 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja ruotsinkielinen tuottajajärjestö SLC julkaisivat 1. helmikuuta luonnon monimuotoisuuden tiekartan. Tiekartan tutkijaraporttien, jäsenkyselyiden ja järjestöjen sisäisen työn avulla MTK ja SLC jäsenineen ottavat entistä vaikuttavampia askeleita kohti maatalous- ja metsäympäristöjen monimuotoisuuden vahvistamista.