Miten kauppa huolehtii ihmisistä toimitusketjuissaan? Moni pohtii eettisiä valintoja ruokakaupassa
Tieto ruoan raaka-aineiden tuotantoon liittyvistä riskeistä lisääntyy ja moni kuluttaja pohtii eettisiä valintoja kaupassa. Lidlin Way To Go -tuoteperhe huomioi viljelijöiden työ- ja elinoloja ennen näkemättömällä tavalla. Tuoteperhe on laajentunut suklaista pähkinöihin ja mehuihin, mikä edistää ihmisoikeuksien parempaa toteutumista yhä useammilla alueilla.

Yleisesti tiedetään, että esimerkiksi kaakaon viljelyyn liittyy suuria ihmisoikeus- ja ympäristöriskejä, mikä voi herättää kysymyksiä kaupan suklaahyllyllä. Kuluttajat haluavat tehdä yhä tiedostavampia valintoja ruokakaupassa, ja Lidlin Way To Go -tuoteperhe on yksi keino tähän. Way To Go -tuotteita ostamalla voi edistää ihmisoikeuksien toteutumista, sillä hankkeen tavoitteena on taata viljelijöille elämiseen riittävät tulot sekä paremmat työ- ja elinolot.
Lidlissä on valikoiman kokoon nähden vaikuttava määrä Reilun kaupan tuotteita. Way To Go -tuotteissa reiluus on viety vielä askeleen pidemmälle, kun raaka-aineen viljelijöille on maksettu Reilun kaupan takuuhinnan ja Reilun kaupan bonuksen päälle vielä Lidl-bonus. Lisäksi Lidl maksaa vielä erillistä koulutusbonusta, jolla rahoitetaan koulutushankkeita viljelijöille. Koulutuksissa painotetaan mm. ympäristöystävällisempää viljelyä.
Way To Go -tuotevalikoima on syksyn 2023 aikana laajentunut uusiin tuoteryhmiin. Valikoimasta löytyy tällä hetkellä useita eri suklaamakuja sekä uusimpana lisäyksenä suolattuja ja suolaamattomia cashewpähkinöitä. Valikoima täydentyy vielä loppuvuoden aikana appelsiinimehulla.
Ostamalla Lidlin Way To Go -tuotteita kuluttaja voi edistää parempaa tulotasoa kaakaon-, pähkinän- ja jatkossa myös appelsiiniviljelijöille. Hankkeessa mukana olevat viljelijät hyötyvät suoraan jokaisesta myytävästä Way To Go -tuotteesta.
– Ruoan eettisyys kiinnostaa kuluttajia. Haluamme tarjota asiakkaillemme mahdollisuuden valita superreilu vaihtoehto, jossa pienviljelijöiden korkeampi tulotaso on turvattu. Way To Go -tuotteiden valikoimaa laajentamalla haluamme mahdollistaa korkeammat tulot ja koulutusta entistä useammalle viljelijälle, sanoo Lidlin valikoiman vastuullisuuspäällikkö Laura Kvissberg.
Korkeammat tulot jo yli 2000 pienviljelijälle
Way To Go -suklaata on myyty Lidlissä muutaman vuoden ajan. Hankkeella on tähän mennessä onnistuttu parantamaan yli 2220 pienviljelijän tuloja 27 ghanalaisessa kunnassa. 30 prosenttia viljelijöistä oli naisia.
Korkeampien korvausten lisäksi Lidl rahoittaa tuottajamaissa erilaisia koulutushankkeita, joilla pyritään turvaamaan parempaa toimeentuloa pitkällä aikavälillä. Erityistä huomiota kiinnitetään naisten tukemiseen, kun viljelijöitä valitaan ja osallistetaan erilaisiin hankkeisiin.
– Way To Go on loistava esimerkki konkreettisista toimista parantaa viljelijöiden ja työntekijöiden työoloja ja toimeentuloa sekä ympäristön hyvinvointia. Jokaisella tulisi olla oikeus elämiseen riittäviin ansioihin, ja on hienoa nähdä, että valikoimassa on nyt mukana myös pähkinän- ja appelsiiniviljelijät, toteaa Reilu kauppa ry:n asiakkuusjohtaja Heli Le.
Lidlin Way To Go -tuotteet:
Way To Go suklaa, 180 g, 2,19 €
Makuina maitosuklaa 32 %, maitosuklaa 32% manteli & merisuola, valkosuklaa-vadelma sekä maitosuklaa 51 % manteli % merisuola. Kaakaon alkuperämaa: Ghana.
Way To Go cashewpähkinä, 175 g, 3,49 €
Vaihtoehtoina suolattu ja paahdettu sekä suolaamaton versio. Alkuperämaa: Tansania.
Way To Go appelsiinitäysmehu, 1 l, 2,29 €
Alkuperämaa: Brasilia. Tulossa myyntiin 6.12.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
media@lidl.fi
(09) 2345 6400
Kuvat
Linkit
Tietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee lähes 5800 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Takaisinveto: Kanakeitossa jäämiä sinapista2.5.2025 12:24:09 EEST | Tiedote
Lidl vetää myynnistä erän kanakeittoa. Takaisinveto tehdään, koska tuotteessa on jäämiä sinapista, mutta kyseistä allergeenia ei mainita tuotteen aineosaluettelossa. Tuote voi näin ollen olla vaarallinen niille, jotka ovat allergisia sinapille. Muille tuote on turvallinen käyttää. Takaisinveto koskee erää, jolla on viimeinen käyttöpäivä 10.5.2025.
Nämä maut voittivat Lidlin jäätelökilpailun – asiakkaiden suunnittelemat jäätelöt nyt myynnissä28.4.2025 08:37:44 EEST | Tiedote
Suomalaiset ovat ahkeraa jäätelönsyöjäkansaa: 99 prosenttia syö kesäisin jäätelöä, ja 62 prosenttia vähintään kerran viikossa.* Lidlin kesän jäätelöissä on tänä vuonna kaksi erityistä uutuutta. Viime kesänä Lidl järjesti asiakkailleen jäätelösuunnittelukilpailun. Kaksi voittajatuuttia on valittu ja nyt myynnissä Lidleissä ympäri maan: päärynä & suolainen kinuski sekä kirsikka & lakritsi. Lidlin uutuusjäätelöissä maistuu myös vadelma, trendituote mochit sekä kevyemmät vaihtoehdot proteiinijäätelö ja mehujää.
Lidl tukee vähävaraisten perheiden jääkiekkoharrastusta 10 000 eurolla25.4.2025 14:29:06 EEST | Tiedote
Lidl luovutti Finkey Foundationille 10 000 euron lahjasekin vähävaraisten perheiden jääkiekkoharrastuksen tukemiseen. Lahjoituksen luovutustilaisuus järjestettiin 23. huhtikuuta Rauman Lidl-myymälässä, jossa Suomen jääkiekkomaajoukkueen edustajat vastaanottivat lahjasekin.
Makkara on suomalaisen grillin selvä ykkönen – Lidl tuo myyntiin lihaisia ja juustoisia makkaroita25.4.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Suomalaisista yli 80 prosenttia grillaa kesäisin. Grillaajista 87 prosenttia grillaa makkaraa, ja kysyttäessä grillin suosikkia nousee makkara ykköseksi.* Suomalaiset arvostavat grillimakkaroissa lihaisuutta ja juustoisuutta. Tätä ajatellen Lidl tuo kesäksi useita makkaroita, joissa maistuu eri juustot emmentalista sinihomejuustoon. Makkaravalikoiman kruununa on tosi lihaisa Urho-makkara, jonka lihapitoisuus on 87 prosenttia.
Onko tämä BCAA-juoma kesän hitti? – Kesäjuomissa maistuu sitrus, vadelma ja helppous23.4.2025 12:30:00 EEST | Tiedote
Lidl lanseeraa kesäksi uuden BCAA-juoman mandariinin maussa. Trendimaku sitrus maistuu muissakin juomauutuuksissa. Sitruksen ohella juomissa myös helppous kiinnostaa kuluttajia, joten Lidl tuo myyntiin helppoja juomaratkaisuja. Viime vuonna voimaan tullut alkoholilaki mahdollistaa uusia tuotteita: aiemmilta kesiltä tuttu 5 prosentin sangria löytyy Lidlin hyllyiltä tänä kesänä myös 7 prosentin vahvuisena.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme