Miten kauppa huolehtii ihmisistä toimitusketjuissaan? Moni pohtii eettisiä valintoja ruokakaupassa
Tieto ruoan raaka-aineiden tuotantoon liittyvistä riskeistä lisääntyy ja moni kuluttaja pohtii eettisiä valintoja kaupassa. Lidlin Way To Go -tuoteperhe huomioi viljelijöiden työ- ja elinoloja ennen näkemättömällä tavalla. Tuoteperhe on laajentunut suklaista pähkinöihin ja mehuihin, mikä edistää ihmisoikeuksien parempaa toteutumista yhä useammilla alueilla.

Yleisesti tiedetään, että esimerkiksi kaakaon viljelyyn liittyy suuria ihmisoikeus- ja ympäristöriskejä, mikä voi herättää kysymyksiä kaupan suklaahyllyllä. Kuluttajat haluavat tehdä yhä tiedostavampia valintoja ruokakaupassa, ja Lidlin Way To Go -tuoteperhe on yksi keino tähän. Way To Go -tuotteita ostamalla voi edistää ihmisoikeuksien toteutumista, sillä hankkeen tavoitteena on taata viljelijöille elämiseen riittävät tulot sekä paremmat työ- ja elinolot.
Lidlissä on valikoiman kokoon nähden vaikuttava määrä Reilun kaupan tuotteita. Way To Go -tuotteissa reiluus on viety vielä askeleen pidemmälle, kun raaka-aineen viljelijöille on maksettu Reilun kaupan takuuhinnan ja Reilun kaupan bonuksen päälle vielä Lidl-bonus. Lisäksi Lidl maksaa vielä erillistä koulutusbonusta, jolla rahoitetaan koulutushankkeita viljelijöille. Koulutuksissa painotetaan mm. ympäristöystävällisempää viljelyä.
Way To Go -tuotevalikoima on syksyn 2023 aikana laajentunut uusiin tuoteryhmiin. Valikoimasta löytyy tällä hetkellä useita eri suklaamakuja sekä uusimpana lisäyksenä suolattuja ja suolaamattomia cashewpähkinöitä. Valikoima täydentyy vielä loppuvuoden aikana appelsiinimehulla.
Ostamalla Lidlin Way To Go -tuotteita kuluttaja voi edistää parempaa tulotasoa kaakaon-, pähkinän- ja jatkossa myös appelsiiniviljelijöille. Hankkeessa mukana olevat viljelijät hyötyvät suoraan jokaisesta myytävästä Way To Go -tuotteesta.
– Ruoan eettisyys kiinnostaa kuluttajia. Haluamme tarjota asiakkaillemme mahdollisuuden valita superreilu vaihtoehto, jossa pienviljelijöiden korkeampi tulotaso on turvattu. Way To Go -tuotteiden valikoimaa laajentamalla haluamme mahdollistaa korkeammat tulot ja koulutusta entistä useammalle viljelijälle, sanoo Lidlin valikoiman vastuullisuuspäällikkö Laura Kvissberg.
Korkeammat tulot jo yli 2000 pienviljelijälle
Way To Go -suklaata on myyty Lidlissä muutaman vuoden ajan. Hankkeella on tähän mennessä onnistuttu parantamaan yli 2220 pienviljelijän tuloja 27 ghanalaisessa kunnassa. 30 prosenttia viljelijöistä oli naisia.
Korkeampien korvausten lisäksi Lidl rahoittaa tuottajamaissa erilaisia koulutushankkeita, joilla pyritään turvaamaan parempaa toimeentuloa pitkällä aikavälillä. Erityistä huomiota kiinnitetään naisten tukemiseen, kun viljelijöitä valitaan ja osallistetaan erilaisiin hankkeisiin.
– Way To Go on loistava esimerkki konkreettisista toimista parantaa viljelijöiden ja työntekijöiden työoloja ja toimeentuloa sekä ympäristön hyvinvointia. Jokaisella tulisi olla oikeus elämiseen riittäviin ansioihin, ja on hienoa nähdä, että valikoimassa on nyt mukana myös pähkinän- ja appelsiiniviljelijät, toteaa Reilu kauppa ry:n asiakkuusjohtaja Heli Le.
Lidlin Way To Go -tuotteet:
Way To Go suklaa, 180 g, 2,19 €
Makuina maitosuklaa 32 %, maitosuklaa 32% manteli & merisuola, valkosuklaa-vadelma sekä maitosuklaa 51 % manteli % merisuola. Kaakaon alkuperämaa: Ghana.
Way To Go cashewpähkinä, 175 g, 3,49 €
Vaihtoehtoina suolattu ja paahdettu sekä suolaamaton versio. Alkuperämaa: Tansania.
Way To Go appelsiinitäysmehu, 1 l, 2,29 €
Alkuperämaa: Brasilia. Tulossa myyntiin 6.12.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
media@lidl.fi
(09) 2345 6400
Kuvat
Linkit
Tietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee lähes 5800 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Veikö lokki jäätelösi? Lidl vastaa kesäriesaan Lokkivakuutuksella4.7.2025 13:15:31 EEST | Tiedote
Joka kolmas Lidlin kyselyyn vastanneista on nähnyt, kun lokki nappaa eväät suoraan kädestä. Lähes joka viides on kokenut saman omakohtaisesti. Lidl päätti tarttua tähän kesäiseen riesaan tuomalla Helsingin Kolmen sepän aukiolle Lokkivakuutuspisteen, josta lokin viemän jäätelön tilalle saa uuden.
Lidl avasi 13 uutta outlet-osastoa käyttötavaroille eri puolille Suomea2.7.2025 15:26:19 EEST | Tiedote
Kesäkuussa Lidl toi 13 myymäläänsä uudet pop-up-outletit, jotka tarjoavat laajan valikoiman käyttötavaroiden loppueriä jopa 30–70 prosentin alennuksella. Uudet osastot ovat osa Lidlin myymäläkonseptin kehittämistä, jossa panostetaan entistä enemmän ostamisen helppouteen, monipuoliseen valikoimaan ja asiakkaiden toiveisiin.
Lidleissä tehtiin toukokuun aikana ennätysmäärä muovikassittomia ostoksia25.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Toukokuussa yli 77 prosenttia ostoskerroista ei sisältänyt muovikassia. Muovikassin hinnankorotus näyttää kannustaneen oman kassin käyttöön, sillä muovikassittomien ostosten määrä on kasvanut helmikuusta toukokuun loppuun tasaisesti joka viikko. Lidl jatkaa työtä muovijätteen vähentämiseksi yhdessä koko alan kanssa.
Juhannusviikolla Lidlistä ostetaan makkaraa jopa nelinkertainen määrä19.6.2025 11:55:00 EEST | Tiedote
Juhannus on kesän suurin ruokajuhla, ja sen viettoon liittyy vahvasti yhdessäolo, grillaus ja kesäherkut. Lidlin kuluttajakysely paljastaa, että kesägrillistä löytyy useimmiten makkaraa, kanaa ja tuoreita kasviksia. Makkaran myynti jopa nelinkertaistuu juhannusviikolla, mutta myös kasviksia ja kasvipohjaisia grillattavia ostetaan enemmän.
Lidleissä juhannuksen alla pidennetyt aukiolot – näillä vinkeillä juhannusostoksille18.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Juhannus on yksi ruokakaupan suurimmista sesongeista. Lidlit palvelevat asiakkaita koko juhannuksen, ja useimmat myymälät ovat keskiviikkona ja torstaina auki pidennetyin aukioloajoin aamusta iltakymmeneen. Juhannusostosten teko on mahdollisimman sujuvaa, kun suunnittelee ostokset ja tarkistaa tarjoukset etukäteen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme