Hyvää Suomesta -tuotteissa raaka-aineiden kotimaisuusaste pysynyt korkealla – kasvispainotteista kasvua uutuuksissa

Viime vuodesta Hyvää Suomesta -merkittyjen tuotteiden määrän kasvua vauhdittivat mm. leipomo- ja kasvistuotteet sekä juomat. Tuotteiden raaka-aineiden kotimaisuusaste on pysynyt vuodesta toiseen korkeana. Kotimaisen raaka-aineen lisäksi Hyvää Suomesta -merkki on tae siitä, että tuote on valmistettu Suomessa.

Hyvää Suomesta tuotteita löytyy kaikista tuotekategorioista

Hyvää Suomesta -merkki on käytössä yhteensä noin 12 500 eri elintarvikkeessa, kaikissa tuoteryhmissä. Merkkiä käyttää 340 yritystä isoista pieniin, etelästä pohjoiseen. Viime vuodesta Hyvää Suomesta -merkittyjen tuotteiden määrä on kasvanut noin 2 %.

- Ruokatiedon jäsenkyselyn mukaan yli puolet organisaatioista katsoo, että valmistamiensa Hyvää Suomesta -tuotteiden määrä tulee kasvamaan seuraavan vuoden aikana, kertoo Hyvää Suomesta -alkuperämerkkiä hallinnoivan Ruokatieto Yhdistyksen toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi.

Isoista tuoteryhmistä eniten kasvua on tullut leipomotuotteista, joissa makeat tuotteet lisääntyvät ja leipävalikoimakin monipuolistuu mm. pitan ja briossin voimalla.  Valtaosa uusista Hyvää Suomesta -juomista kuplii matalalla alkoholipitoisuudella tai kokonaan ilman.  Valmisruokavalikoima uusiutuu varsinkin sesonkien mukaan, ja kasviraaka-aineista valmistetuissa uutuuksissa maistuvat mm. pellava, hamppu, vihreä linssi ja härkäpapu. Makeita uutuuksia ovat maustetut siirapit.

Ruokatiedon verkkosivuilla on nyt uusi tuote- ja yrityshaku, josta löydät kaikki taatusti kotimaista alkuperää olevat tuotteet valmistajineen. Vuoden aikana Hyvää Suomesta -rekisteriin lisättiin Suomen Mehiläishoitajain liiton jäsentarhaajia, eli nyt löydät tuotehaustamme myös taatusti kotimaista alkuperää olevat hunajat.

Raaka-aineiden kotimaisuusaste korkea

Kotimaisuusaste pysyy Hyvää Suomessa-tuotteissa korkeana vuodesta toiseen. Esimerkiksi ruokaketjun kohtaamat haasteet satokausivaihteluissa eivät näy Hyvää Suomesta -merkittyjen tuotteiden kotimaisuusasteessa. Täyden 100 %:n kotimaisuusaste löytyy nyt 40 %:sta Hyvää Suomesta -merkityistä tuotteista. Kolmasosa tuotteista yltää 95–99 %:n kotimaisuusasteeseen ja neljännes tuotteista yltää 80-95 %:n kotimaisuusasteeseen.

Vain murto-osa, noin 4 %, on tuotteita, joiden kotimaisuusaste on minimirajassa 75 % tai lähellä sitä. Nämä ovat tuotteita, joissa on useaa raaka-ainetta, joista osa sellaisia, joita ei ole saatavana kotimaisena.

Taulukko: Hyvää Suomesta -tuotteiden raaka-aineen kotimaisuusasteet, rekisteri 1.11.2023, yhteensä 12 635.

Raaka-aineen
kotimaisuusaste

Osuus Hyvää Suomesta-
merkityistä tuotteista

95 – 99 %

90 – 94 %

85 – 89 %

80 – 84 %

75 – 79 %

yhteensä

Hyvää Suomesta -merkin (Joutsenlippu) kriteeri-info

• Liha, kala, maito ja munat sekä kaikki yhden raaka-aineen elintarvikkeet ovat Hyvää Suomesta -merkin alla aina 100 % suomalaisia.

• Hyvää Suomesta -merkin kotimaisuusaste lasketaan raaka-aineiden kiloista ja valmistus Suomessa on edellytys merkin käyttöön.

• Hyvää Suomesta -merkittyjen elintarvikkeiden raaka-aineiden kotimaisuusaste vaihtelee 75 – 100 %:n välillä.  Jo suola leivässä ja juustoissa laskee kotimaisuusasteen alle 100 %:n. Mausteet yms. pienet ainesosat ovat tyypillisesti ulkomailta. Lisäksi kasvit, jotka eivät meillä kasva tai satovaihtelu Suomessa on suurta, laskevat kotimaisuusastetta usean raaka-aineen tuotteissa.  Lähellä kriteerien minimirajaa on lähinnä puolivalmisteita ja valmisruokia.

• Lue lisää Hyvää Suomesta -merkin kriteereistä

Linkit

Ruokatieto Yhdistys ry lisää yleistä tietoisuutta ruokaketjun toiminnasta ja ruokakulttuurista. Toiminnallamme lisäämme ruokaketjun tunnettuutta ja arvostusta. Toiminnan ytimessä on Hyvää Suomesta -alkuperämerkki suomalaisen elintarvikkeen tunnuksena.

Tervetuloa ruokakasvatuksen superpäivään Ruoka2024 -messuille!3.4.2024 07:45:00 EEST | Kutsu

Messujen ohjelmalavan valtaa 19.4. suuren ruokakilpailun tuntu, kun Ruokavisan taitavat nuoret finalistit kilpailevat ruokaan liittyvissä tiedoissa ja taidoissa. Ruokavisa on perinteikäs yläkoululaisille suunnattu ruoan vastuullisuuteen perehdyttävä valtakunnallinen osaamiskilpailu. Samana päivänä palkitaan myös Vuoden ruokakasvattaja, joka tänä vuonna on ansioitunut erityisesti koulu- ja päiväkotiruokailun myönteisen mielikuvan sekä lasten ja nuorten osallisuuden ja ruokailuun osallistumisen kehittämisessä ruokailoa unohtamatta.

30-vuotias Hyvää Suomesta -merkki juhlii työn merkeissä, rakkaudesta oman maan ruokaan13.12.2023 07:50:00 EET | Tiedote

Nykypäivänä miltei kaikki suomalaiset tunnistavat elintarvikepakkauksista löytyvän sinivalkoisen joutsenen. Myös Joutsenlippuna tunnettu Hyvää Suomesta -merkki kertoo, että elintarvike on valmistettu Suomessa ja mikä oleellisinta, kotimaisista raaka-aineista. Joulukuun 16. päivä tulee kuluneeksi 30 vuotta Hyvää Suomesta -merkin julkistuksesta. Merkin synty vaati tuhansia ajokilometrejä ja paljon puhetta, jotta koko ruokaketju saatiin mukaan kotimaisen alkuperän asialle.

Suomalaisten ruokaan liittyvä vastuullisuusymmärrys odotettua laajempaa26.8.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Ruokatieto Yhdistyksen teettämän Ruoka ja vastuullisuus -kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset arvioivat ruoan vastuullisuutta yllättävän laaja-alaisesti. Vastuullisuusajattelussa korostuvat erityisesti ruoantuotannon merkitys aluetaloudelle, eläinten hyvinvointi, ruoan turvallisuus ja ympäristöasiat. Kokonaisuudessaan suomalaiset näkevät ruokaketjun merkittävänä osana Suomen taloutta. Suomalaiset kantavat huolta erityisesti maanviljelijöiden toimeentulosta ja jaksamisesta, ja suuri osa vastaajista luottaa viljelijöiden ilmastotoimiin.