Veneiden ja muiden komposiittien kierrätys toimii Suomessa
Veneiden ja monien muiden tuotteiden rakennusmateriaalina käytettävä lujitemuovi ja muut komposiitit ovat parhaimmillaan yli sata vuotta kestäviä materiaaleja. Komposiitit ovat päätyneet usein murskattavaksi tai poltettaviksi, mutta materiaalit ovat kierrätettävissä käyttöikänsä jälkeen.

Suomessa käytöstä poistetut komposiitit voidaan hyödyntää teollisessa mittakaavassa valmistettaessa klinkkeriä ja siitä edelleen sementtejä.
”Pienveneiden ja muiden komposiittituotteiden tehokas kierrätys edellyttää kuitenkin kuntien ja paikallisten jätehuoltoyhtiöiden aktivoitumista, jotta raaka-ainetta ei päätyisi poltettavaksi. Lisäksi on huomattava, että kierrätysjärjestelmää ei voi perustaa vain veneiden varaan, sillä kierrätykseen tulee vain vähän veneitä”, Venealan Keskusliitto Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo sanoo.
Merkittävin syy tähän on Pajusalon mukaan veneiden pitkä käyttöikä ja omistajien kiintymys harrastevälineisiinsä. Modernit lujitemuoviveneet ovat pitkäikäisimpiä kestokulutushyödykkeitä, joiden käyttöikä on 50-100 vuotta ja ylikin. Ympäristön ja resurssien käytön kannalta tämä on tietysti erinomainen asia.
”Komposiittien kierrätystä on katsottava kokonaisuutena, jossa venemateriaalit ovat yksi pieni, mutta tärkeä osa-alue”, Pajusalo toteaa.
Komposiittijäte päätyy lämmöksi ja sementin valmistukseen
Muoviteollisuus ry:n vetämässä ja ympäristöministeriön rahoittamassa KiMuRa-projektissa rakennettiin komposiitijätteelle reitti kierrätetyksi ja murskatuksi raaka-aineeksi sementtiklinkkerin valmistukseen. Mukana oli useita komposiittituotteiden valmistajia, Kuusakoski Recycling Oy, Finnsementti Oy, Suomen Tuulivoimayhdistys ry ja Venealan Keskusliitto Finnboat ry.
Tätä reittiä kierrätetään tänä päivänä vanhojen, käytöstä poistettujen tuulivoimaloiden lapoja, venemateriaaleja, pienveneitä ja monia muita komposiittituotteita. Komposiittimurske viedään Finnsementin tehtaalle Lappeenrantaan, missä se prosessoidaan klinkkeriuunissa noin 1 450 asteessa.
Klinkkeriuunissa murskeen sisältämä muovi palaa ja tuottaa energiaa, joka korvaa fossiilisia polttoaineita. Kuitu taas sulaa ja sen sisältämät mineraalit sitoutuvat sementin raaka-aineena käytettävään klinkkeriin. Komposiitti hyödynnetään täysimääräisesti, eikä siitä jää tuhkaa, toisin kuin energiahyötykäytössä. Prosessissa jätemuovi korvaa fossiilista hiiltä ja petrokoksia sekä klinkkeriin yhdistyvä kuitu korvaa esimerkiksi piitä ja kalkkia.
Kuusakoski Oy:llä on 19 keräyspistettä ympäri Suomea ja murskaus tapahtuu keskitetysti Hyvinkäällä, joten reittiä voidaan hyödyntää koko Suomen laajuisessa komposiittien kierrätyksessä.
Myös pienveneet soveltuvat erinomaisesti sementtiklinkkerin raaka-aineeksi. Pidä Saaristo Siistinä ry ja Lounais-Suomen Jätehuolto Oy keräsivät kesällä 2022 lähes sata käytöstä poistettua venettä, jotka toimitettiin Kuusakosken kautta kierrätykseen.
”Tänä kesänä saaristosta on ilmoitettu lähes 40 venettä noudettavaksi kierrätykseen, joten kierrätysmäärissä voidaan hyvinkin päästä viime vuoden lukuihin myös 2023”, Pajusalo kertoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jarkko Pajusalotoimitusjohtaja, Venealan Keskusliitto Finnboat ry
Puh:040 673 4032jarkko@finnboat.fiLinkit
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Finnboat
Den finländska båtbranschen lämnar lågkonjunkturen bakom sig21.8.2025 09:57:11 EEST | Pressmeddelande
Den inhemska båtbranschen visar tecken på återhämtning efter lågkonjunkturen som följde coronapandemin. Det senaste året har antalet registrerade båtar ökat med närmare 3 000, medan handeln med begagnade båtar vuxit med 11 procent.
Suomen veneala on ohittamassa matalasuhdanteen21.8.2025 09:57:11 EEST | Tiedote
Suomen venealalla on näkyvissä merkkejä käänteestä koronavuosia seuranneen matalasuhdanteen jälkeen. Rekisterissä olevien veneiden määrä on lisääntynyt vuodessa lähes 3000 kappaleella ja käytettyjen veneiden kauppa on vilkastunut edellisvuodesta 11 prosentilla.
Finnish Boating Industry Emerging from Downturn21.8.2025 09:57:11 EEST | Press release
Signs of recovery are appearing in Finland’s boating industry after the post-pandemic downturn. The number of registered boats has increased by almost 3,000 in a year, and the used boat market has grown by 11% compared to 2024.
Båtsommarens huvudevenemang samlar båtfolket till Drumsö11.8.2025 09:42:19 EEST | Pressmeddelande
Årets båtsommar kulminerar i Helsingfors när båtmässan Uiva Flytande tar över HSK:s hamn på Drumsö den 14–17 augusti. Över 250 båtar visas upp, varav ovanligt många är nyheter.
Veneilykesän päätapahtuma kokoaa veneilijät Lauttasaareen8.8.2025 12:36:10 EEST | Tiedote
Uiva Flytande -venenäyttely huipentaa veneilykesän Helsingissä, kun HSK:n kerhosatama Lauttasaaressa täyttyy yli 250 veneestä torstaista sunnuntaihin 14.–17. elokuuta. Esillä on poikkeuksellisen paljon veneuutuuksia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme