Lasten ja nuorten puhelimessa 116 111 ja chatissa maratonpäivystys lapsen oikeuksien päivänä 20.11.

Lapsen oikeuksien päivän kunniaksi Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelimessa ja chatissa järjestetään maratonpäivystys. Maanantaina 20. marraskuuta puhelin ja chat ovat avoinna kello 12–20, Nuorten Tukilinja päivystää samassa numerossa puoleenyöhön asti.

Maratonpäivystyksellä halutaan muistuttaa jokaisen lapsen ja nuoren oikeudesta tulla kuulluksi itselleen tärkeissä asioissa. Lasten ja nuorten puhelimessa 116 111 ja chatissa lapsi tai nuori voi jutella maksutta ja nimettömästi mistä tahansa haluamastaan aiheesta koulutettujen vapaaehtoisten tai ammattilaisten kanssa.

Lasten ja nuorten puhelimeen, chattiin ja nettikirjepalveluun ottaa joka viikko yhteyttä yli 2 500 noin 7–24-vuotiasta lasta ja nuorta.

– Yleisimpiä puheenaiheita ovat yksinäisyys, huolet omasta mielenterveydestä, seksuaalisuus ja omaan kasvuun liittyvät aiheet sekä koulu ja vapaa-aika, MLL:n auttavien puhelin- ja digitaalisten palveluiden vastaava asiantuntija Anna Weckström kertoo

Lasten ja nuorten puhelin 116 111 ja chat päivystävät vuoden jokaisena päivänä

Lasten ja nuorten puhelin, chat ja nettikirjepalvelu ovat lapsille ja nuorille täysin maksuttomia, ja yhteyttä voi ottaa nimettömästi. Vuonna 2022 toteutetussa kyselyssä 86 % vastanneista nuorista tunsi palvelut ja yli 80 % suosittelisi niitä samassa tilanteessa olevalle kaverilleen. Kyselyyn vastanneet pitivät erityisen tärkeänä, että palveluun voi ottaa yhteyttä nimettömästi.

Yhteydenottoihin vastaavat MLL:n kouluttamat vapaaehtoiset aikuiset, joiden kanssa pääsee juttelemaan kiireettä ja luottamuksellisesti mistä tahansa aiheesta. Vapaaehtoisten tukena on aina MLL:n ammattilainen, ja tarvittaessa lapsi tai nuori ohjataan muiden ammattipalveluiden piiriin.

• Lasten ja nuorten puhelin päivystää vuoden jokaisena päivänä numerossa 116 111. Päivystysajat ovat arkisin kello 14–00 ja viikonloppuisin kello 17–20. Juhlapyhinä puheluihin vastataan kello 17-20.

• Nuorten Tukilinja päivystää numerossa 116 111 joka arki-ilta klo 20-00. Nuorten Tukilinjalla mielenterveysongelmien tai muiden akuuttien huolten kanssa kamppailevat nuoret saavat tukea ja apua ammattilaisilta.

• Chat päivystää jokaisena päivänä ja myös juhlapyhinä klo 17-20. Chat-ajan ammattilaisten kanssa voi myös varata etukäteen. Nettikirjepalveluun voi kirjoittaa itselle parhaiten sopivana aikana. Chat ja nettikirjepalvelu löytyvät osoitteesta nuortennetti.fi

• Puhelin päivystää myös ruotsiksi maanantaista keskiviikkoon kello 14–17 ja torstaisin kello 17–20 numerossa 0800 96 116.

• Lasten ja nuorten puhelin on auttanut ja kuunnellut lapsia ja nuoria Suomessa vuodesta 1980 lähtien.

Yhteyshenkilöt

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on avoin kansalaisjärjestö, joka edistää lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvointia. MLL:n tavoitteena on lapsiystävällinen Suomi. MLL tarjoaa eri elämäntilanteissa vertaistukea, monipuolista toimintaa sekä osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuuksia. Suomen suurimpaan lastensuojelujärjestöön kuuluu 73 000 jäsentä, 536 paikallisyhdistystä, 10 piirijärjestöä ja keskusjärjestö. www.mll.fi - http://www.mll.fi/

Joka viides nuori kokee, etteivät vanhemmat välitä heidän netin käytöstään - “Kotona on tärkeää välittää eikä aina vaan kieltää kaikkea”6.2.2024 07:45:00 EET | Tiedote

Netti on nuorille tärkeä kaverisuhteita vahvistava paikka, mutta moni kohtaa siellä myös kiusaamista ja häirintää, ulkopuolisuuden ja yksinäisyyden kokemuksia sekä koukuttavuutta. Nuorista 35 prosenttia haluaisi vähentää netin käyttöä, mutta kokee, ettei pysty. Aikuisilta ja palveluntarjoajilta he odottavat aktiivista roolia, rajaamista ja välittämistä. Mannerheimin Lastensuojeluliitto selvitti yhteistyössä Elisa Oyj:n kanssa nuorten mediakäyttöä marraskuussa 2023 verkkokyselyllä, johon vastasi yli 3600 nuorta.

Joulu saattaa myös surettaa – MLL:n Lasten ja nuorten puhelin sekä chat päivystävät jouluna11.12.2023 07:00:00 EET | Tiedote

Lasten ja nuorten murheet eivät jää jouluksi lomalle. Päinvastoin lähestyvä loma huolestuttaa osaa lapsista jo ennakkoon. MLL:n Lasten ja nuorten puhelin ja chat ovat avoinna vuoden jokaisena päivänä – myös jouluna. Puhelimessa ja chatissa päivystetään joulun aikaan päivittäin kello 17-20. Nuorten tukilinja päivystää läpi arkipyhien ma-pe klo 20-00.