Muistutuskutsu: Millaisia ovat vapaaehtoisten ilmastotoimien kansainvälisen sääntelyn vaikutukset Suomelle?

Tervetuloa kuulemaan alustavia tuloksia tutkimuksesta, jossa selvitetään vapaaehtoisten ilmastotoimien kansainvälisen sääntelyn vaikutuksia Suomelle.

Toteutuksesta vastaavat Gaia Consulting ja Pellervon taloustutkimus PTT yhdessä Laininen Law:n ja Perspectives Climate Groupin kanssa.

Aika: 24.11. klo 9.00-10.30

Paikka: Teams-webinaari (ei läsnäolomahdollisuutta)

Ilmoittaudu täällä: https://link.webropol.com/ep/vikke2023

Lähetämme sinulle linkin verkkolähetykseen sähköpostiisi tapahtuman alla.

Webinaarissa kerrotaan VIKKE-hankkeen tuloksia, jonka jälkeen on lyhyt Q&A-osio. Hankkeen päätavoitteena on selvittää, minkälaisia muutoksia kansainvälinen kehittyvä vapaaehtoisten ilmastotoimien lainsäädäntö ja muut sitoumukset vaativat Suomelta lyhyellä ja pitkällä aikavälillä.

Hankkeen rahoittaja on Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminta.

Lisätietoja hankkeesta täällä: https://www.ptt.fi/hankkeet/vapaaehtoisten-ilmastotoimien-kehittyvan-kansainvalisen-viitekehyksen-vaikutukset-suomelle-vikke/

Anna Pakkala, anna.pakkala@gaia.fi, 046 922 5593

Jani Laturi, jani.laturi@ptt.fi, 040 547 4354

Asuntomarkkinoiden eriytyminen on yhteydessä myös yritysrahoitukseen ja alueiden taloudelliseen toimeliaisuuteen28.2.2024 13:50:05 EET | Tiedote

Suomen väestökehitys ja aluetalous käyvät läpi suurta murrosta, kun kaupungistuminen kiihtyy ja syntyvyys laskee. Pellervon taloustutkimuksen tuore Puheenvuoro-julkaisu pohtii, miten asuntomarkkinoiden alueellinen kehitys kytkeytyy myös yritysrahoitukseen ja laajempaan taloudelliseen toimeliaisuuteen. Vaikutuksia voi koitua varsinkin mikro- ja pienyrittäjille, mutta myös kokonaisten seutujen elinvoimalle.

Kutsu seminaariin 12.3.: Tuuppausten rajat ja mahdollisuudet – miten pehmeitä ohjauskeinoja voi käyttää ilmastopäästöjen vähentämiseksi19.2.2024 09:33:21 EET | Kutsu

Tuuppauksiksi kutsutut ohjauskeinot ovat olleet viime vuosina paljon puhuttu mahdollisuus tukea ilmastopäästöjen vähentämistä ja ilmastotavoitteiden saavuttamista. Tutkimushankkeemme CLIMATE NUDGE (Ilmastotuuppaus) on vuodesta 2020 tutkinut tuuppausten toimivuutta ja vaikutuksia työ- ja koulumatkaliikenteessä sekä metsänomistuksessa. Kehitämme myös työkaluja siihen, miten muotoillaan hyvä tuuppaus. Mitä olemme tähän mennessä saaneet selville? Tervetuloa kevään sidosryhmätilaisuuteemme kuulemaan tuoreinta tutkimustietoa ja havaintoja tuuppausten käytännön toteutuksesta, vaikuttavuudesta ja eettisistä kysymyksistä: