Luottamusmiehen aseman heikentäminen on vallan siirtämistä työnantajalle
AKT:n hallitus kokoontui 17.11. ja käsitteli ajankohtaista työmarkkinatilannetta. Erityistä huolta herätti Orpo-Purran hallituksen pyrkimys heikentää luottamusmiesten asemaa ja rapauttaa työehtosopimusten yleissitovuutta.
Paikallista sopimista käsittelevässä kolmikantatyöryhmässä lähdetään siitä, että luottamusmiehellä ei olisi enää entistä asemaa paikallisessa sopimisessa. Hänet voitaisiin korvata käytännössä kenellä tahansa ”reippaalla henkilöllä”. Pahimmillaan tämä voi mennä jopa niin, että työnantajat ryhtyvät valitsemaan omat neuvottelukumppaninsa, jonka kanssa he sopivat työehtojen heikentämisestä. Luottamusmiehen aseman heikentämisellä haetaan vallan siirtämistä työnantajille.
- Työntekijöiden edustajilla täytyy olla riittävä osaaminen sopimisesta, vahvistettu työsuhdeturva sekä mahdollisuus käyttää aikaa tähän tehtävään. Muutoin sopiminen ei ole tasavertaisella pohjalla. Siksi emme hyväksy luottamusmiesten aseman heikentämistä, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko toteaa.
Luottamusmiesten irtisanomissuoja on erittäin merkittävä jo pelkästään siinä, että luottamusmies voi avata suunsa työntekijöiden puolesta niin työnantajalle kuin medialle pelkäämättä työpaikkansa menettämistä. Luottamusmiehen aseman myötä heikkenee työntekijöiden mahdollisuus pitää puoliaan.
Toinen megaluokan kysymys on valtakunnallisten työehtosopimusten korvaaminen yrityskohtaisilla. Hallitus suunnittelee, että yrityskohtaisilla työehtosopimuksilla korvattaisiin käytännössä valtakunnalliset, mikä puolestaan lopettaisi Suomesta työehtosopimusten yleissitovuuden.
- Suomessa ollaan kokonaisuudessaan siirtymässä Metsäteollisuuden malliin. Korvaamalla valtakunnalliset tessit yrityskohtaisilla, pääsee käytännössä työehtosopimusten yleissitovuudesta eroon ja iso joukko työntekijöitä putoaisi tyhjän päälle. Tilannetta ei muuta miksikään se, vaikka lainsäädäntöön jäisikin tyhjä pykälä, kun ei sillä enää olisi käytännön merkitystä, Kokko sanoo.
Jatkossa yrityskohtaiset työehtosopimukset voitaisiin sopia Suomen ulkopuolella, mikäli sopimuksia olisi ollenkaan – esimerkkinä Tesla Ruotsista. Kilpailutilanne Suomessa repeäisi ja veisi mahdollisuuden rehellisiltä yrittäjiltä.
Paikallisen sopimisen kolmikantainen työryhmä jatkaa työtään tammikuun loppuun 2024 asti. Hallituksen työryhmät ovat jo nyt osoittautuneet teatteriksi, jossa työntekijöiden edustajilla on yleisön rooli.
- Suomen hallitus ei ole osoittanut sen enempää halua luopua työelämäheikennyksistä kuin neuvotella asioista. Tämä tarkoittaa, ettei ole muita vaihtoehtoja kuin varautua siihen, että edessä on valtakunnallisia työtaisteluita, Kokko sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ismo KokkopuheenjohtajaAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:+358 40 732 5375ismo.kokko@akt.fiAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on n. 45 000 jäsenen ammattiliitto ja vahva edunvalvoja. Liiton jäsenet työskentelevät autoliikenne-, ahtaus-, säiliöauto- ja öljytuote-, matkailu-, huolinta- ja liikenneopetusaloilla sekä huoltokorjaamoissa, terminaaleissa ja lentokoneiden matkustamoissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
AKT tiedottaa: Teiden kunto heikentää jo työturvallisuutta, kertovat ammattikuljettajat23.7.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
AKT ry kysyi kuorma- ja säiliöautonkuljettajilta teiden kunnosta. Kysely tehtiin ajalla 13 – 20.6.2024. Vastauksia tuli yli 800 ja vastaajista ylivoimainen enemmistö oli sitä mieltä, että tiet ovat Suomessa vähintään paikoittain joko erittäin huonossa tai huonossa kunnossa. Vain muutama vastaaja, alle neljä prosenttia oli sitä mieltä, että teiden kunto on hyvä.
AKT tiedottaa: Tervehtiminen kertoo työn arvostuksesta, sanovat linja-autonkuljettajat9.7.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
AKT ry kyseli linja-autonkuljettajilta tervehtivätkö matkustajat ja onko tällä kuljettajalle merkitystä. Kyselyyn vastasi yli 900 kuljettajaa ja lähes kaikki kertoivat, että matkustajat kyllä yleensä tervehtivät – ja että tällä on myös merkitystä kuljettajalle.
Nimitysuutinen: Sini Silvàn AKT-lehden päätoimittajaksi25.6.2024 09:31:45 EEST | Tiedote
AKT:n hallitus on nimittänyt Sini Silvànin AKT-lehden päätoimittajaksi. Ennen nimitystä hän on toiminut AKT-lehden väliaikaisena päätoimittajan runsaan puolentoista vuoden ajan. Työhön kuuluvat myös viestintäpäällikön tehtävät.
Suomessa eurovaaleissa näkyi työntekijöiden protesti14.6.2024 13:28:09 EEST | Tiedote
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko näkee eurovaaleissa yhden selkeän protestin. Vaaleissa reagoitiin siihen, miten perussuomalaiset antoivat poliittisesta linjastaan työntekijöille väärän kuvan ennen eduskuntavaaleja. Tämä näkyi nyt perussuomalaisten murskaavan huonona äänisaaliina.
Kuljettajakysely paljasti linja-autonkuljettajien vessaongelmien laajuuden4.6.2024 13:25:35 EEST | Tiedote
AKT:n lähi- ja paikallisliikenteen linja-autonkuljettajille järjestetyssä kyselyssä puolet vastanneista kuljettajista kertoo, ettei heillä ole todellista mahdollisuutta päästä vessaan edes neljän tunnin välein. Tärkeimmät syyt ovat, ettei vessoja yksinkertaisesti ole tai että aikataulut ovat liian kireitä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme