Sanoma- ja aikakauslehtien markkina supistui 2022, verkkomainonta ja tv-ala kasvussa
Joukkoviestintämarkkinoiden arvo oli noin 3,9 miljardia euroa vuonna 2022, selviää Tilastokeskuksen joukkoviestintätilaston tiedoista. Arvo kasvoi edellisvuodesta 3,3 % eli 124 miljoonaa euroa. Kustannusala, eli muun muassa sanoma- ja aikakauslehdet, supistui edellisestä vuodesta. Sen sijaan esimerkiksi televisioala ja verkkomainonta kasvoivat.
”Joukkoviestintämarkkinoilla kasvu on valtaosin kansainvälisten yritysten kasvua hakukone- ja some-mainonnassa sekä maksutelevisiopalveluissa, mikä sisältää tilausvideopalvelut. Kustannusalan volyymin supistuminen puolestaan koskee suurelta osin kotimaisia yrityksiä”, toteaa Tilastokeskuksen yliaktuaari Kaisa Saarenmaa.
Verkkomainonnan kokonaispotista peräti noin kolme neljännestä kohdistuu muualle kuin perinteisiin medioihin. Tämä valtaosin hakukone- ja somemainontaan käytetty summa oli vuonna 2022 jo yli 500 miljoonaa euroa. Tarkempi jakauma on taulukoitu joukkoviestintätilaston taulukkopalvelussa. Sosiaalisen median ns. vaikuttajaviestinnän markkinoiden arvo on myös kasvussa. Vuonna 2022 alan arvo oli 53 miljoonaa euroa.
”Audiovisuaalinen ala, kuten televisio ja tallenteet, on samaan aikaan murroksessa. Katsomisen tavat muuttuvat nyt nopeasti. Televisiomarkkinoiden kokonaisarvosta tätä ei kuitenkaan huomaa: sen trendi on ollut pääasiassa samaa loivaa kasvua vuodesta toiseen”, Saarenmaa kertoo.
Myös audiovisuaalisen alan markkinan kehitystä avataan tarkemmin joukkoviestintätilaston taulukkopalvelussa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kaisa SaarenmaaYliaktuaari
Puh:029 551 3517kaisa.saarenmaa@stat.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
Tilastokeskus
Työpajankatu 13
00580 HELSINKI
Vaihde 029 551 1000
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Tilastokeskus
Lopettaneiden yritysten määrä kasvoi edelleen voimakkaasti tammi-maaliskuussa3.7.2025 08:01:40 EEST | Tiedote
Vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä toimintansa aloitti lähes 11 000 yritystä. Samaan aikaan toimintansa lopetti runsaat 21 000 yritystä, kun vuoden 2024 tammi-maaliskuussa lopettaneita yrityksiä oli noin 12 700.
Kuluttajien luottamus edelleen matalalla kesäkuussa27.6.2025 08:01:10 EEST | Tiedote
Kuluttajien arvio oman taloutensa nykytilasta parani kesäkuussa hieman toukokuuhun verrattuna, mutta oli edelleen hyvin heikko. Myös näkemys Suomen talouskehityksestä pysyi vaisuna. Kuluttajien luottamusindikaattorin saldoluku oli kesäkuussa -8,6, kun toukokuussa se oli -8,4.
Oppimisen tukea saaneiden peruskoululaisten osuus kasvoi edelleen vuonna 202426.6.2025 08:01:54 EEST | Tiedote
Yhä useampi peruskoulun oppilas sai viime vuonna tukea oppimiseensa. Tehostettua tukea sai 16 % peruskoulun oppilaista. Erityistä tukea sai puolestaan joka kymmenes oppilas.
Suomessa alkoholi Euroopan kolmanneksi kalleinta19.6.2025 13:01:45 EEST | Tiedote
Suomi oli vuonna 2024 Euroopan kolmanneksi kallein maa ostaa alkoholia. Kalliimpaa alkoholi oli vain Islannissa ja Norjassa. Myös ruuan ja alkoholittomien juomien osalta Suomi oli EU:n keskiarvoa kalliimpi.
Suomalaisten velat pienenivät vuonna 202417.6.2025 08:03:03 EEST | Tiedote
Velallisten asuntokuntien keskimääräinen velkasumma oli 94 400 euroa, mikä oli noin tuhat euroa vähemmän kuin vuonna 2023.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme