Hannele Pohjanmiehen "Kuutamoprinssi" kertoo säveltäjä Juhani Pohjanmiehen uskomattoman elämäntarinan

Uusi, värikäs elämäkertateos on syntynyt. Se on täynnä merkittävää kulttuurihistoriaa ja sisältää paljon uutta tietoa, joka on koottu ateljeen ullakolta, arkistoista sekä musiikkialan tutkijoilta.

Säveltäjä JUHANI POHJANMIES (1893–1959) oli legenda jo eläessään. Hän oli
palavasieluinen taiteilija ja harras kirkkourkuri mutta myös mies Kuubalaisen serenadin takana.

Hänen tuotantonsa on uskomaton runsaudensarvi – hän sävelsi, konsertoi, suunnitteli urkuja, keksi soittimia enemmän kuin kukaan muu Suomessa, maalasi tauluja ja kirjoitti ajatelmia, legendoja ja science fictionia. Pohjanmiestä on sanottu renessanssihahmoksi ja sitä hän oli tuotantonsa puolesta. Ihmisenä hän oli syvällinen ajattelija ja totuuden etsijä, jonka ateljee on vihitty Ruusu-Ristin temppeliksi.

Teoksen kirjoittaja FM HANNELE POHJANMIES vietti lapsuutensa tuossa temppelissä ja se
on nykyisin hänen hallussaan. Hän on julkaissut essee- ja runokokoelmia ja suomentanut
intialaista runoutta ja kertoo nyt isänsä erikoisen elämäntarinan. Kirja kuvaa myös elävästi taiteilijan persoonaa.

Kuutamoprinssi perustuu vuosien tutkimustyöhön. Mukana ovat myös täydelliset luettelot
Pohjanmiehen sävellyksistä, soitinkeksinnöistä, hänen suunnittelemistaan uruista sekä
julkaistuista teoksista.

Arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt:

Anita Salo

anita@basambooks.fi

Anita SaloViestintävastaavaBasam Books Oy

Viestintä, sosiaalinen media, tiedotteet, arvostelukappaleet

anita@basambooks.fi

Tietoa julkaisijasta

Kaarina Kailon "Karhumytologia ja suuri äiti. Luolauskonnosta saunapyhäkköön" lumoaa lukijansa7.12.2023 09:22:00 EET | Tiedote

Karhumytologia sisältää lukemattomia kansainvälisiä karhutarinoita ja kansantaruja, joiden erottaminen historiallisesta muinaisuudesta on iso haaste. Kaukaa historiasta juontavia tarinoita karhujen kanssa avioituneista neidoista sekä karhunjumalattarista löytyy myös kautta maailman. Arkeomytologia ja sukupuolentutkimus ovat mullistaneet muinaisuuden tutkimuksen uusilla tulkinnoilla esipatriarkaalisista, jopa matriarkaalisista kulttuureista.

Lucius Annaeus Seneca Herakles-sankarin vaikeimpien elämänvaiheiden tulkkina21.11.2023 09:20:00 EET | Tiedote

Suomalaiset ovat jo ehtineet mieltyä Rooman ensimmäisten keisarien aikana vaikuttaneen Senecan kuolemattomiin ajatuksiin ja voimakkaaseen sanomaan. Kreikkalaiseen tarumaailmaan sijoittuvissa tragedioissaan hän tulkitsee ihmeellisen syvällisesti ihmismieltä, joka tuntuu pysyvän aikojen saatossa pohjimmiltaan muuttumattomana. Herakles-tradegiat vievät meidät Teeban kuninkaanlinnan myrskyisiin tunnelmiin ja tapahtumiin. Ne tutustuttavat lukijan myös Herakleen kahteen puolisoon, Megaraan ja Deianeiraan, joilla molemmilla on ongelmansa ja onneton kohtalonsa. Keskeisenä teemana ovat kuitenkin tarusankarin omat henkiset kamppailut.