"Kahtiajakautunut Tampere - ajankohtainen esikoisromaani kuvaa maahanmuuttoon liittyviä pelkoja"

Henri Nyholmin esikoisromaani "Vajonnut kaupunki" käsittelee surua ja yhteiskunnan polarisaatiota nuoren maahanmuuttajanaisen näkökulmasta.

Talveen 2025 sijoittuva Vajonnut kaupunki kertoo somalitaustaisen lukiolaistyttö Samia Malimeyn ja eläköitymistä odottavan ylikomisario Ari Hannulan tarinan. Näiden kahden toisilleen tuntemattoman tamperelaisen kohtalot kietoutuvat yhteen, kun Samian veli joutuu epäillyksi vakavasta rikoksesta. Rikos ja sen jälkijäristykset aiheuttavat myös yhteiskunnallista kuohuntaa ja jo entuudestaan kahtiajakautunut Tampere ajautuu hallitsemattoman kaaoksen kynnykselle.

Vajonnut kaupunki on tarina surusta, sen käsittelystä sekä toivosta pimeyden keskellä. Se kertoo tarinan lähitulevaisuuden Suomesta, jossa ääriajattelu on vallannut entistä suuremman tilan ja valtaosa kansasta on päättänyt kantansa ja sitten sulkenut silmänsä.

"Mutta niilläkin, jotka ovat hyvin yksin ja kohtaavat surua ilman läheisiä, on liittolainen. Aika on hyvin voimakas liittolainen. Samoin kuin surua ei voi estää, myöskään aikaa ei voi pysäyttää. Se kulkee vääjäämättä ja on sinun puolellasi. Aika kuluu, vaikkei niin haluaisi uskoa tai siihen pystyisi uskomaan. Aika on meidän uskostamme riippumaton. Aika kuluu, ja
yhtenä päivänä, jonain päivänä, sinuun sattuu hieman vähemmän."

Vajonnut kaupunki on Henri Nyholmin esikoisromaani.

Arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt:

Anita Salo

anita@basambooks.fi

Anita SaloViestintävastaavaBasam Books Oy

Viestintä, sosiaalinen media, tiedotteet, arvostelukappaleet

anita@basambooks.fi

Tietoa julkaisijasta

Kaarina Kailon "Karhumytologia ja suuri äiti. Luolauskonnosta saunapyhäkköön" lumoaa lukijansa7.12.2023 09:22:00 EET | Tiedote

Karhumytologia sisältää lukemattomia kansainvälisiä karhutarinoita ja kansantaruja, joiden erottaminen historiallisesta muinaisuudesta on iso haaste. Kaukaa historiasta juontavia tarinoita karhujen kanssa avioituneista neidoista sekä karhunjumalattarista löytyy myös kautta maailman. Arkeomytologia ja sukupuolentutkimus ovat mullistaneet muinaisuuden tutkimuksen uusilla tulkinnoilla esipatriarkaalisista, jopa matriarkaalisista kulttuureista.

Lucius Annaeus Seneca Herakles-sankarin vaikeimpien elämänvaiheiden tulkkina21.11.2023 09:20:00 EET | Tiedote

Suomalaiset ovat jo ehtineet mieltyä Rooman ensimmäisten keisarien aikana vaikuttaneen Senecan kuolemattomiin ajatuksiin ja voimakkaaseen sanomaan. Kreikkalaiseen tarumaailmaan sijoittuvissa tragedioissaan hän tulkitsee ihmeellisen syvällisesti ihmismieltä, joka tuntuu pysyvän aikojen saatossa pohjimmiltaan muuttumattomana. Herakles-tradegiat vievät meidät Teeban kuninkaanlinnan myrskyisiin tunnelmiin ja tapahtumiin. Ne tutustuttavat lukijan myös Herakleen kahteen puolisoon, Megaraan ja Deianeiraan, joilla molemmilla on ongelmansa ja onneton kohtalonsa. Keskeisenä teemana ovat kuitenkin tarusankarin omat henkiset kamppailut.