"Tunteiden valjastamisen taito"-teoksessa tunteiden patoaminen ei ole mikään paha juttu

Tunteiden valjastamisen taito-teoksen luonnosmaisen ihmiskuvan siveltimen vedot piirtyvät evoluutiopsykologian, moraalipsykologian ja erilaisten mielen rakennetta kuvaavien tieteellisten mallien väreistä. Monitieteinen teos auttaa tuntemaan itsensä lajinsa ja sukupuolensa edustajana.

Tunteiden patoaminen on sen ymmärtämistä, minkälaiset asiat vaikuttavat meihin ja miten niiden painoarvoa voi muuttaa. Tunteiden valjastaminen on sellaisen tunne-elämän taitamista, jossa koetaan elämän merkityksellisyyttä ja sisäistä rauhaa – riippumatta siitä minkälainen maailma ympärillä on.

Kirja on tarkoitettu esimerkiksi keski-ikää hipovalle ihmiselle – joilla kaikki on hyvin mutta se ei täysin vakuuta. Kirja antaa eväitä elämän merkitysrakenteiden uudistamiseen elämänkaaren mitalla.

Kirja on myös erinomainen säätiedotus nuorelle siitä, mitä tuleman pitää. Se ei ole kartta eikä ajo-ohje, mutta auttaa valmistautumaan aikuisuuden tunnesäähän, siihen mitä elämä todennäköisesti tuo tullessaan. Tämä tieto voi auttaa katsomaan vastaantulevia ikäviä tunnekokemuksia uudesta perspektiivistä – niitä pienentäen.

Esikoiskirjailija Petri Federley on sosiaalipsykologian maisteri, jonka juuret imevät vaikutteita monitieteisesti ja -alaisesti. Hän on toiminut mm. yhdysvaltalaisen Institute for Venture Science -instituutin asiantuntijana, joka pyrkii tunnistamaan uusia maailmaa mullistavia tieteellisiä oivalluksia.

Arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt:

Anita Salo

anita@basambooks.fi

Anita SaloViestintävastaavaBasam Books Oy

Viestintä, sosiaalinen media, tiedotteet, arvostelukappaleet

anita@basambooks.fi

Tietoa julkaisijasta

Kaarina Kailon "Karhumytologia ja suuri äiti. Luolauskonnosta saunapyhäkköön" lumoaa lukijansa7.12.2023 09:22:00 EET | Tiedote

Karhumytologia sisältää lukemattomia kansainvälisiä karhutarinoita ja kansantaruja, joiden erottaminen historiallisesta muinaisuudesta on iso haaste. Kaukaa historiasta juontavia tarinoita karhujen kanssa avioituneista neidoista sekä karhunjumalattarista löytyy myös kautta maailman. Arkeomytologia ja sukupuolentutkimus ovat mullistaneet muinaisuuden tutkimuksen uusilla tulkinnoilla esipatriarkaalisista, jopa matriarkaalisista kulttuureista.

Lucius Annaeus Seneca Herakles-sankarin vaikeimpien elämänvaiheiden tulkkina21.11.2023 09:20:00 EET | Tiedote

Suomalaiset ovat jo ehtineet mieltyä Rooman ensimmäisten keisarien aikana vaikuttaneen Senecan kuolemattomiin ajatuksiin ja voimakkaaseen sanomaan. Kreikkalaiseen tarumaailmaan sijoittuvissa tragedioissaan hän tulkitsee ihmeellisen syvällisesti ihmismieltä, joka tuntuu pysyvän aikojen saatossa pohjimmiltaan muuttumattomana. Herakles-tradegiat vievät meidät Teeban kuninkaanlinnan myrskyisiin tunnelmiin ja tapahtumiin. Ne tutustuttavat lukijan myös Herakleen kahteen puolisoon, Megaraan ja Deianeiraan, joilla molemmilla on ongelmansa ja onneton kohtalonsa. Keskeisenä teemana ovat kuitenkin tarusankarin omat henkiset kamppailut.