Timo Karvisen esikoisromaani "Konsultti" on satiiri lähitulevaisuudesta

Konsultti kertoo eettisen konsultin filosofi Petri Paatelaisen ihmeelliset ja opettavaiset seikkailut Maassa ja Marsissa.

“Kilpailijamme Futurez Inc® myy vaikka mummonsa. Me taas kerromme, miksi mummon saa myydä.”

Petri Paatelainen on eettinen konsultti. Ehkä paras. Iltaisin hän katselee televisiota joskus robotti, joskus kollega kainalossaan. Elämä on suht mukavaa, ja sitä voi parannella kemikaaleilla. Mutta Petri töppää ja raskaasti. Pakomatkallaan hän joutuu Marsiin, jossa asuu kuolemattomia karhuja. Nämä ottavat Petrin kuin omakseen, ja hän viihtyy mainiosti punaisella planeetalla. Lopulta Petrin on kuitenkin lähdettävä takaisin, sillä hän levittää tahtomattaankin huonoja vaikutteita.

”Asettaudun makuulle ja haalin lämmintä hiekkaa ja risuja päälleni. Olen niin pettynyt. En tiedä, mitä olin tulevaisuudelta toivonut. Minusta on mukava asua puussa ja käydä kalassa Brumghin kanssa. En edes syyllistä itseäni siitä, että olen kadottanut sen vähäisenkin kunnianhimoni, joka minulla joskus saattoi olla. Olen myös onnistunut unohtamaan, että jonain päivänä kuolen. Mutta nyt alan välittömästi murehtia Telluksen asioita. Murhaa, töitä, Ninaa – kaikkea. Haluan tai en, he lähettävät minut takaisin. Haluan silti jättää itsestäni kuvan, että olin ajatteleva ja vastuuntuntoinen. Itserakkaus – kaiken se kärsii, kaiken se kestää.”

Konsultti on härski satumainen satiiri lähitulevaisuudesta. Kirjoittaja Timo Karvinen on telluslainen vanhus Koillis-Vantaalta.

Arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt:

Anita Salo

anita@basambooks.fi

Anita SaloViestintävastaavaBasam Books Oy

Viestintä, sosiaalinen media, tiedotteet, arvostelukappaleet

anita@basambooks.fi

Tietoa julkaisijasta

Kaarina Kailon "Karhumytologia ja suuri äiti. Luolauskonnosta saunapyhäkköön" lumoaa lukijansa7.12.2023 09:22:00 EET | Tiedote

Karhumytologia sisältää lukemattomia kansainvälisiä karhutarinoita ja kansantaruja, joiden erottaminen historiallisesta muinaisuudesta on iso haaste. Kaukaa historiasta juontavia tarinoita karhujen kanssa avioituneista neidoista sekä karhunjumalattarista löytyy myös kautta maailman. Arkeomytologia ja sukupuolentutkimus ovat mullistaneet muinaisuuden tutkimuksen uusilla tulkinnoilla esipatriarkaalisista, jopa matriarkaalisista kulttuureista.

Lucius Annaeus Seneca Herakles-sankarin vaikeimpien elämänvaiheiden tulkkina21.11.2023 09:20:00 EET | Tiedote

Suomalaiset ovat jo ehtineet mieltyä Rooman ensimmäisten keisarien aikana vaikuttaneen Senecan kuolemattomiin ajatuksiin ja voimakkaaseen sanomaan. Kreikkalaiseen tarumaailmaan sijoittuvissa tragedioissaan hän tulkitsee ihmeellisen syvällisesti ihmismieltä, joka tuntuu pysyvän aikojen saatossa pohjimmiltaan muuttumattomana. Herakles-tradegiat vievät meidät Teeban kuninkaanlinnan myrskyisiin tunnelmiin ja tapahtumiin. Ne tutustuttavat lukijan myös Herakleen kahteen puolisoon, Megaraan ja Deianeiraan, joilla molemmilla on ongelmansa ja onneton kohtalonsa. Keskeisenä teemana ovat kuitenkin tarusankarin omat henkiset kamppailut.