Akavan Erityisalat: Kunnille sälytetty valtava yllätysleikkaus vaarantamassa kirjasto- ja kulttuuripalvelut

- Nyt on syytä pelätä kuntien kulttuuri-, museo-, kirjasto-, liikunta- ja nuorisopalvelujen puolesta. Yllätyksenä tullut 415 miljoonan euron lisäleikkaus kuntien valtionosuuksiin voi romuttaa toteutuessaan kuntalaisten vapaa-aika- ja sivistyspalvelut, varoittaa Akavan Erityissalat.

Kirjasto- ja kulttuuripalvelut ovat nykyisten kuntien keskeisimpiä palveluja "soten" siirryttyä hyvinvointialueille.

Yllätyksenä tullut 415 miljoonan euron lisäleikkaus kuntien valtionosuuksiin voi romuttaa  toteutuessaan kuntalaisten vapaa-aika- ja sivistyspalvelut, sanoo Akavan Erityisalat.

- Kuntien talous on tälläkin hetkellä heikoissa kantimissa. Jo ennen perjantai-illan 415 miljoonan euron lisäleikkausilmoitusta, 15 kuntaa ympäri Suomen on ilmoittanyt yt-neuvotteluista. Lisäleikkaus heikentää tilannetta entisestään, sanoo kuntasektorin neuvottelupäällikkö Jaakko Korpisaari Akavan Erityisaloista.

- On kohtuutonta, että samana päivänä kun kuntaveroprosentit on lyöty kiinni, tuleekin ilmoitus massiivisista lisäleikkauksista. Miten muuten leikkaukseen voi tällöin sopeutua kuin lakkauttamalla palveluita ja irtisanomalla henkilöstöä. Tämä on  järkyttävä uutinen. Vaadimme lisäleikkauksiin kohtuullistamista tai vähintäänkin kunnille aikalisää ja mahdollisuutta harkita veroprosentteja uudelleen, sanoo toiminnanjohtaja Salla Luomanmäki Akavan Erityisaloista.

- Kun kuntien talous heikkenee, vapaa-ajan palvelut ja hyvä hallinto joutuvat usein ensimmäisinä leikkuriin. Miten käy kuntalaisten hyvinvoinnille tärkeiden kulttuuri-, museo-, kirjasto-, liikunta- ja nuorisopalvelujen sekä hyvän hallinnon, jos kunnat joutuvat pikavauhtia sopeuttamaan? Kyse on myös yhteisöllisyydelle, yhdenvertaisuudelle ja hyvälle elämälle olennaisen turvaverkon kohtalosta.

- Olemme  todella huolissamme myös henkilöstöstä eli jäsenistöstämme, joka tuottaa kuntien kulttuuri- ja vapaa-aikapalveluja ja hyvää hallintoa. Leikkausuutinen on henkilöstön näkökulmasta kohtuuton, Luomanmäki sanoo.

- Miten voi esimerkiksi kehittää palveluja pitkäjänteisesti, jos tällaisista omaa työpaikkaa koskevista leikkauksista kuulee mediasta perjantai-iltana? Miten kunnat saavat jatkossa pidettyä hyvät työntekijät palveluksessaan, Luomanmäki pohtii.

Lisätietoa: Salla Luomanmäki, toiminnanjohtaja, Aakvan Erityisalat, puh. 040 700 7800

Jaakko Korpisaari, neuvottelupäällikkö, Akavan Erityisalat, puh. 040 777 9422

Anna Joutsenniemi, Akavan Erityisalat, viestintäpäällikkö, puh 040 525 8582

Akavan Erityisalat: Pienten humanistialojen rahoitusta parannettava20.2.2024 15:22:14 EET | Tiedote

Yliopistojen rahoitusmalli ohjaa yliopistoja luopumaan pienistä yksiköistään ja keskittymään suuriin. Suurten mittaluokkien tehokkuuslogiikkaa ei kuitenkaan voi soveltaa monialaista sivistystä tavoiteltaessa. On sivistysyhteiskuntamme kannalta ensiarvoisen tärkeää, että esimerkiksi pienet humanistialat pysyvät elinvoimaisina, korostaa Akavan Erityisalat. Liitto jäsenyhdistyksineen antoi lausuntonsa yliopistojen rahoitusmallista 19.2.2024.

Akavan Erityisalat: Työmarkkinamallin otettava huomioon eri alojen palkkatarpeet ja työvoiman saatavuus9.1.2024 07:39:14 EET | Tiedote

Hallituksen esitys jäykästä, lakiin perustuvasta vientimallista ei ratkaise maamme työmarkkinoiden ongelmakohtia. Mikäli esitys toteutuisi, ei julkisrahoitteisten alojen ja yksityisten palvelualojen alipalkkaukseen ja työvoimapulaan saada korjausta. Hallituksen esitys rikkoisi myös useita Suomea sitovia kansainvälisiä velvoitteita, muistuttaa Akavan Erityisalat lausunnossaan.

Akavan Erityisalat: Järjestöt ovat osa hyvinvointiyhteiskuntaa - rahoitus turvattava13.12.2023 12:39:03 EET | Tiedote

Kansalaisjärjestöistä uhkaa tulla julkisten palveluiden ohella kuluvan hallituskauden häviäjiä, mikäli ennakkotiedot leikkauksista toteutuvat. - Leikkuri on osumassa kulttuuriin, liikuntaan ja nuorisoon - paitsi julkisella puolella myös järjestöissä. Näiden alojen arvostus on jäämässä juhlapuheiden tasolle. Tilanne on kohtuuton sekä palveluja tarvitsevien että aloilla työskentelevän henkilöstön kannalta, sanoo Akavan Erityisalat.