Yritysten yhteinen vesihanke käynnistyy ennätyskuivuudesta kärsineessä Espanjassa – S-ryhmä kehittää vesivastuutyötään

Ruoantuotanto kärsii ilmastonmuutoksen voimistamista sään ääri-ilmiöistä, kuten tulvista ja lisääntyvistä kuivuusjaksoista. Ratkaisuja kestävään vedenkäyttöön etsitään nyt myös uudenlaisessa yritysten välisessä yhteistyössä.

S-ryhmä, pohjoismaisten osuustoiminnallisten yritysten hankintayhtiö Coop Trading sekä kolme muuta eurooppalaista kaupparyhmää osallistuvat kestävään vedenkäyttöön liittyvään pilotointihankkeeseen. Hanke toteutetaan vesikriittisellä Huelvan ja Doñanan alueella Etelä-Espanjassa. Uudenlaista kestävään vedenkäyttöön liittyvää yhteistyöhanketta koordinoi kansainvälinen yhteistyöverkosto Alliance for Water Stewardship (AWS), ja kyseinen hanke on ensimmäinen laatuaan Euroopassa.

Espanja on keskeisimpiä kasvisten tuottajamaita Euroopassa, ja myös S-ryhmälle yksi merkittävimmistä hedelmien ja vihannesten hankintamaista. Hanke koskee alueen hedelmä-, marja- ja vihannestuottajia. Tavoitteena on lisätä alueella toimivien ruoantuottajien sekä ruokaketjun toimijoiden yhteistyötä ja ymmärrystä yhteisiin vesivaroihin vaikuttavista toiminnoista sekä löytää ratkaisuja vesihaasteisiin.

”Hankkimillamme tuotteilla on vaikutus paikalliseen luontoon ja ihmisiin. Luontovaikutukset ovat aina paikallisia, ja niiden pienentäminen vaatii samalla maantieteellisellä alueella toimivilta yhdessä tekemistä. Haluamme olla mukana kehittämässä uudenlaisia yhteistyömalleja”, sanoo vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa S-ryhmästä.

”Kokoamme yhteen jälleenmyyjät sekä hedelmä-, marja- ja vihannestuottajat Huelvan maakunnassa Espanjassa. Tavoitteena on lisätä tietoa ja ymmärrystä, kehittää osaamista ja luoda verkosto kestävän vedenkäytön edistämiseksi. Ohjelman yhteistyöhön perustuva luonne auttaa tuottajia työskentelemään yhdessä, yhteisten vesihaasteiden ratkaisemiseksi. Kiitämme S-ryhmää ja muita eurooppalaisia jälleenmyyjiä edelläkävijyydestä ja sitoutumisesta tähän työhön", kuvailee Scott McCready, strategiajohtaja AWS:ltä.

Hankkeessa selvitetään juurisyitä vesihaasteiden takana – tieto jaetaan avoimesti

S-ryhmä on kehittänyt vesivastuutyötään, kartoittanut vesiriskejään ja nostanut kestävän vedenkäytön merkittävään rooliin vastuullisuustyössään. S-ryhmä liittyi viime vuonna jäseneksi AWS-verkostoon, joka on liike-elämän, kansalaisjärjestöjen ja julkisen sektorin toimijoiden vesivastuun yhteistyöverkosto.

S-ryhmälle nyt alkanut vesihanke on mahdollisuus työskennellä muiden eurooppalaisten kaupparyhmien kanssa koko ketjua yhdistävässä vesivastuuyhteistyössä sekä lisätä ymmärrystä tarvittavista korjaavista toimenpiteistä.

AWS Impact Accelerator- hankkeessa tutkitaan ensin valuma-alueen veden tilaa ja juurisyitä vesihaasteiden takana.  Hanke sisältää viljelytiloille suunnattuja koulutustilaisuuksia ja kaikki osallistujat saavat lopuksi myös tilakohtaisen analyysin korjaavien vesivastuutoimien osalta.

Vesivastuun kehittäminen on yhä ajankohtaisempaa

Kestävästä vedenkäytöstä ruoantuotannossa keskustellaan myös tällä viikolla alkavassa YK:n ilmastokokouksessa.

S-ryhmä haluaa olla mukana pilotoimassa uudenlaisia toimintamalleja. Myös valmistelussa oleva EU-lainsäädäntö tulee vaatimaan yrityksiltä enemmän vastuuta omassa toimitusketjussaan aiheutuneista ihmisoikeus- ja ympäristövaikutuksista, ja edellyttämään myös vesiasioiden huomioimista hankintaketjuissa.

Ilmastonmuutos ja luonnon köyhtyminen vaikuttavat ruoan saatavuuteen ja paikallisten ihmisten elinolosuhteisiin. Tietyt alueet ovat kärsineet kuivuudesta ja tietyt alueet tulvista viime vuosina aiempaa enemmän, useammin ja vakavammin. Ilmasto- ja luontovaikutusten hallinta on ruoantuotannon tulevaisuuden varmistamista ja myös liiketoiminnan ja taloudellisten riskien hallintaa.

S-ryhmä selvitti aiemmin luontojalanjälkeään uraauurtavassa tutkimushankkeessa Jyväskylän yliopiston, Sitran ja S-ryhmän tutkimushankkeessa. Elintarvikkeet muodostavat merkittävimmän osan kaupparyhmän luontojalanjäljestä. S-ryhmän myymästä ruoasta noin 80 % on valmistettu kotimaassa. Merkittävimmät luontovaikutukset ulottuvat kuitenkin Suomen ulkopuolelle.

AWS Impact Accelerator -hanke on yhteistyöhön perustuva lähestymistapa kestävään vedenkäyttöön.  Lisätietoja AWS Impact Accelerator -ohjelmasta: AWS Impact Accelerator - Alliance for Water Stewardship

Lisätietoja:
Nina Elomaa, vastuullisuusjohtaja, S-ryhmä, puh. 010 76 80803, nina.elomaa(at)sok.fi

Scott McCready, strategiajohtaja AWS, scott(at)a4ws.org

SOK viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

Moni tiloista käyttää jo edistyksellisiä kastelujärjestelmiä, jossa on mm. aurinkosähköllä toimivia vesipumppuja ja osa vedestä käytetään uudelleen suljetussa kierrossa.

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Bomban matkailualueen palvelutarjonta laajenee – kesäksi uusia elämys- ja hemmottelupalveluita1.3.2024 07:50:00 EET | Tiedote

Bomban matkailualueen palvelut laajenevat entisestään, kun Pohjois-Karjalan Osuuskauppa avaa alueelle oman, monipuolisia aktiviteetteja ja välinevuokrausta tarjoavan elämyspalveluyrityksen kesällä 2024. Tiedossa on alueen ainutlaatuisessa luonnossa tapahtuvia laadukkaita ohjelmia Pielisen kanoottiretkistä moottorikelkkailuun metsäisillä reiteillä sekä runsas valikoima vuokrattavia välineitä sähköpyöristä kalastusvälineisiin. Break Sokos Hotel Bomban yhteyteen avautuu lisäksi oma kauneushoitola ja S-parturi-kampaamo. Uudistusten tavoitteena on lisätä Bomban vetovoimaisuutta monipuolisena matkailukohteena.

Uima-allas katolla, 342 aurinkopaneelia ja värikäs sisustus: vaasalaishotelli Royalin uudistunut torniosa avautuu 26.2.26.2.2024 08:00:00 EET | Tiedote

Väriä, valoa, iloa ja energiaa, sitä on tiedossa, kun Vaasan ytimessä sijaitsevan Original Sokos Hotel Royalin tornirakennuksen ovet avautuvat 26.2.2024 vuoden mittaisten uudistustöiden jälkeen. Torniosasta löytyy 139 värikkäästi sisustettua huonetta, huipun trooppisen lämmin sauna- ja allasosasto, kolme uutta ravintolaa sekä kattavat tapahtumatilat. Kyseessä on hotellin omistavan Osuuskauppa KPO:n historian suurin yksittäinen matkailu- ja ravitsemistoimialan investointi koskaan.

Kuntoilubuumi iski: Suomalaiset ostivat 9000 kiloa enemmän kahvakuulia verrattuna vuodentakaiseen – Prisman myyntidata paljastaa myös ikivihreän suosikin paluun16.2.2024 08:42:00 EET | Tiedote

”New year, new me” -ilmiö korostuu tyypillisesti alkuvuodesta etenkin kuntoilussa eikä se ole ollut tänä vuonnakaan poikkeus. Suomalaiset lähtivät liikkumaan tammikuussa jopa aiempaa innokkaammin ja se on nähtävissä myös Prisman kohonneissa kuntoilun ja kehonhuollon tuotteiden myynneissä. Myyntidatan mukaan muun muassa kuntopyöriä myytiin tammikuussa sen verran tiuhaan, että tavara loppui osin kesken. Lisäksi suomalaisia on innostanut takavuosien kuntoilusuosikki.

Asiakasomistajuudessa vahvaa vetovoimaa – S-ryhmän liiketulos parani asiakasmäärien kasvun ja neljän miljoonan S-Etukortin vauhdittamana15.2.2024 10:30:00 EET | Tiedote

S-ryhmän liiketulos vuonna 2023 oli 447 miljoonaa euroa. Tulos parani edellisvuodesta 37,5 prosenttia. Kehityksen taustalla oli asiakasmäärien voimakas kasvu ja hyvä myyntivire kautta linjan. Päivittäistavarakaupassa myynti kehittyi koko vuoden muuta markkinaa vahvemmin. Menestys palautui kotimaahan mittavina investointeina sekä asiakasomistajille rahallisina etuina, joita maksettiin ennätykselliset yli puoli miljardia euroa.