HSL:n hallituksen päätöksiä 21.11.2023

HSL:n hallitus kokoontui 21. marraskuuta 2023 ja teki päätökset seuraavista asioista.

Liittyminen Hansel Oy:n kilpailuttamaan Microsoft-käyttöoikeuksien jakelu- ja hallintapalveluja koskevaan puitejärjestelyyn

Hallitus päätti, että HSL voi liittyä Hansel Oy:n Microsoft-käyttöoikeuksien jakelu- ja hallintapalvelujen puitejärjestelyyn sopimuskaudeksi 14.12.2024–13.12.2027. Hankinta sisältää mahdollisuuden jatkaa sopimusta yhden vuoden mittaisella optiokaudella. Hankinnan arvioidut kokonaiskustannukset optio mukaan lukien ovat yhteensä noin 11 000 000 euroa (+alv).

Linkki kokousasiaan

Turvallisuuspalveluiden väliaikainen puitejärjestely (yhteishankinta)

Hallitus päätti liittyä turvallisuuspalveluiden väliaikaiseen puitejärjestelyyn

Palveluintegraattorin hankinta

Hallitus päätti valita palveluingraattoriksi Fujitsu Finland Oy:n. Tarjousten vertailuperusteena käytettiin kokonaistaloudellista edullisuutta. Sopimus on voimassa toistaiseksi. Hankinnan arvioitu kokonaisarvo on noin 6 miljoonaa euroa neljältä vuodelta.

Järvenpään kehyskuntasopimuksen irtisanominen

Hallitus päätti irtisanoa Järvenpään kehyskuntasopimuksen 31.12.2024. Muista kehyskunnista poiketen järvenpääläiset ovat voineet käyttää ilman merkittäviä kustannuksia HSL:n jäsenkuntien subventoimia liikennepalveluja, koska se sijaitsee maantieteellisesti HSL:n D-vyöhykkeen sisällä. Tilanne syntyi vuonna 2018, kun Tuusula liittyi HSL:n jäseneksi.

Asiasta on tiedotettu erillisellä tiedotteella

Järvenpään junaliikenteen liikennöintisuunnitelma

Hallitus päätti, että HSL sitoutuu hakemaan ratakapasiteettia tiheämpään junaliikenteeseen HSL:n laatiman liikennöintisuunnitelman mukaisesti, jos Järvenpää tekee päätöksen vuoden 2025 alusta voimaan tulevasta jäsenyydestä viimeistään tammikuussa 2024.

HSL on suunnitellut junatarjonnan täydentämistä Järvenpään ja Helsingin välillä niin, että yhdessä LVM:n junaliikenteen kanssa junien vuoroväli on noin 15 minuuttia arkisin klo 6–19 ja lauantaisin noin klo 9– 18. Tämä tarkoittaa tarjonnan kaksinkertaistamista arkisin ruuhka-aikojen ulkopuolella sekä lauantaisin.

Bussiliikenteen ympäristöbonus Y14 tarjouskilpailun järjestäminen

Hallitus päätti hyväksyä mallin, jolla HSL hyvittää jäteperäisten (kaksoislaskettavien) biopolttoaineiden käytöllä ja muilla erillistoimenpiteillä saavutetun CO2-, PM- ja NOx-päästöjen vähenemän linja-autojen sopimusliikenteessä. Ympäristöbonuksen myöntämisestä päätetään vuosittain erillisen kilpailutuksen perusteella. Hallitus päätti järjestää seuraavan  tarjouskilpailun joulukuussa 2023, jotta bonus voidaan ottaa käyttöön helmikuussa 2024. Ympäristöbonuksen soveltamiskaudelle 2024 on varattu  uusille toimenpiteille 1,38 miljoonan euron (+alv) suuruinen määräraha.

HSL-tuloskortin hyväksyminen vuodelle 2024

Hallitus päättää hyväksyä HSL-tuloskortin sekä siihen liittyvän tulospalkkion vuodelle 2024

Mika Nykänen, toimitusjohtaja, p. 09 4766 4040

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 400 työntekijää, ja liikevaihto on noin 700 miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna 2021 HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 238 miljoonaa, mikä on yli 60 % Suomessa tehdyistä joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta - http://www.hsl.fi/viestinta