Lidl Suomi

Tutkimus: Nuorten tärkein valintakriteeri työpaikan valinnassa on työnantajan osoittama arvostus

Jaa

Lidlin teettämästä kaupan alan työnantajamielikuvia koskevasta tutkimuksesta selviää, että nuoret kokevat kaupan alan houkuttelevana, mutta pohtivat entistä tarkemmin sitä, millaisessa yrityskulttuurissa ja millaisin ehdoin he haluavat tehdä töitä. Tärkeimmäksi valintakriteeriksi on noussut työnantajan osoittama arvostus työntekijöitä kohtaan, mutta myös varma työsuhde ja joustavat työehdot houkuttelevat kaupan alalla.

Monille nuorille yrityksen kulttuuri ja työn sisältö merkitsevät eniten työpaikkaa valitessa. Arvostus, työsuhteen varmuus ja joustavat ehdot ovat tärkeimmät tekijät kaikkien vastaajien keskuudessa, mutta yliopisto- ja korkeakouluopiskelijoille palkka on tärkein houkutin.

Palkan ja muiden etujen merkitys on kasvanut voimakkaasti inflaation ja korkojen nousun myötä. Tänä vuonna 74 prosenttia yliopisto- ja korkeakouluopiskelijoista mainitsi palkan olevan yksi kolmesta tärkeimmistä valintakriteereistä, kun vuonna 2022 vastaava luku oli 47 prosenttia. Kilpailukykyisen palkan lisäksi opiskelijat odottavat työnantajalta erityisesti joustavia työolosuhteita sekä sitä, että heitä arvostetaan työntekijöinä.

Lukiolaiset ja ammattikoululaiset puolestaan arvostivat eniten joustavia työehtoja ja lähes yhtä tärkeäksi nousi ystävällinen työyhteisö. Jaetulla kolmannella sijalla olivat palkkaus sekä varma työsuhde.

Käytännön keinot nuorten saamiseksi alalle

Kaupan ala työllistää paljon nuoria ja tarjoaa monelle ensimmäisen kosketuksen työelämään. Suomessa kaupan alalla onkin nuorten keskuudessa maine hyvänä työnantajana ja yli 80 prosenttia vastaajista voisi kuvitella työskentelevänsä kaupan alalla. Pärjätäkseen kilpailussa osaavasta työvoimasta ja luodakseen houkuttelevan työympäristön työntekijöille, on työnantajan oltava joustava ja kuunneltava työntekijöiden tarpeita ja odotuksia.

Lidlin henkilöstöjohtaja Heli Hassinen-Biberger kertoo tutkimustulosten olevan varsin yhdenmukaisia yrityksen henkilöstön toiveiden kanssa. Arvostusta on osoitettava teoilla todeksi joka päivä. 

– Olemme tunnistaneet, että arvostus liittyy pitkälti työilmapiiriin ja kommunikaatioon. Kyse on melko arkisista, jokapäiväisistä asioista, kuten siitä, että ollaan aidosti avoimia työntekijöiden palautteelle, heidän kehitysehdotuksiaan kuunnellaan, luotetaan siihen, että jokainen pyrkii hoitamaan työnsä mahdollisimman hyvin ja kohdellaan työkavereita arvostavasti ja ystävällisesti. Tämän lisäksi arvostukseen liittyy myös oikeudenmukainen palkkaus, etenemismahdollisuudet sekä työn ja vapaa-ajan tasapaino. Tätä kokonaisuutta pyrimme jatkuvasti kehittämään, kertoo Hassinen-Biberger.

Nuoret pitävät työnantajan osoittamaa arvostusta tärkeimpänä asiana työpaikan valinnassa, mutta iän myötä palkan merkitys nousee suurempaan arvoon.

 – Palkkauksemme on kilpailukykyinen, ja maksamme kaupan alan työehtosopimusta parempaa palkkaa. Meillä on käytössä Lidl-lisä, joka tuo kaikille myymälätyöntekijämme 1,5–10 prosentin lisän peruspalkan päälle. Lisäksi varastoillamme maksetaan TES-palkan päälle toimipaikasta riippuen 11–18 prosentin suuruista logistiikkalisää ja henkilökohtaista suoritepalkkiota, kertoo Hassinen-Biberger. 

Kaupan alalla tehdään paljon osa-aikatyötä, vaikka tutkimuksen mukaan 72 prosenttia voisi tehdä täysiä tunteja. Lidl on ottanut vuoden 2023 aikana käyttöön joustavan kokoaikatyön ja alueellisen myyjän mallit, joiden avulla entistä useampi työntekijä voi halutessaan tehdä kokoaikaisen työsopimuksen ja työvuorot jakautuvat muutaman samalla alueella olevan myymälän kesken.

–  Meillä vakituisten työsuhteiden määrä on poikkeuksellisen suuri verrattuna muihin päivittäistavarakaupan toimijoihin. Lisäksi joustavan kokoaikatyön ja alueellisen myyjän mallien myötä yhä useampi voi tehdä kokoaikatyötä. Toki tarjoamme myös osa-aikatyötä sitä haluaville, esimerkiksi opiskelijoille. Tavoitteemme on, että työn ja vapaa-ajan yhdistäminen sujuisi mahdollisimman joustavasti, sillä se lisää työntekijöidemme hyvinvointia, jatkaa Hassinen-Biberger.    

Tulokset perustuvat Lidlin kesäkuussa 2023 teettämään kansainväliseen tutkimukseen, johon vastasi Suomessa 404 henkilöä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lidlin viestintä
Salla Oksanen
media@lidl.fi, p. (09) 2345 6400

Linkit

Tietoa julkaisijasta

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee lähes 5800 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin tästä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi

Nämä maut voittivat Lidlin jäätelökilpailun – asiakkaiden suunnittelemat jäätelöt nyt myynnissä28.4.2025 08:37:44 EEST | Tiedote

Suomalaiset ovat ahkeraa jäätelönsyöjäkansaa: 99 prosenttia syö kesäisin jäätelöä, ja 62 prosenttia vähintään kerran viikossa.* Lidlin kesän jäätelöissä on tänä vuonna kaksi erityistä uutuutta. Viime kesänä Lidl järjesti asiakkailleen jäätelösuunnittelukilpailun. Kaksi voittajatuuttia on valittu ja nyt myynnissä Lidleissä ympäri maan: päärynä & suolainen kinuski sekä kirsikka & lakritsi. Lidlin uutuusjäätelöissä maistuu myös vadelma, trendituote mochit sekä kevyemmät vaihtoehdot proteiinijäätelö ja mehujää.

Makkara on suomalaisen grillin selvä ykkönen – Lidl tuo myyntiin lihaisia ja juustoisia makkaroita25.4.2025 07:20:00 EEST | Tiedote

Suomalaisista yli 80 prosenttia grillaa kesäisin. Grillaajista 87 prosenttia grillaa makkaraa, ja kysyttäessä grillin suosikkia nousee makkara ykköseksi.* Suomalaiset arvostavat grillimakkaroissa lihaisuutta ja juustoisuutta. Tätä ajatellen Lidl tuo kesäksi useita makkaroita, joissa maistuu eri juustot emmentalista sinihomejuustoon. Makkaravalikoiman kruununa on tosi lihaisa Urho-makkara, jonka lihapitoisuus on 87 prosenttia.

Onko tämä BCAA-juoma kesän hitti? – Kesäjuomissa maistuu sitrus, vadelma ja helppous23.4.2025 12:30:00 EEST | Tiedote

Lidl lanseeraa kesäksi uuden BCAA-juoman mandariinin maussa. Trendimaku sitrus maistuu muissakin juomauutuuksissa. Sitruksen ohella juomissa myös helppous kiinnostaa kuluttajia, joten Lidl tuo myyntiin helppoja juomaratkaisuja. Viime vuonna voimaan tullut alkoholilaki mahdollistaa uusia tuotteita: aiemmilta kesiltä tuttu 5 prosentin sangria löytyy Lidlin hyllyiltä tänä kesänä myös 7 prosentin vahvuisena.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye