Ylva ja Spacent avaavat ikonisen arvokiinteistön ovet yhteiskäytölle Helsingin ydinkeskustassa

Ylva ja Spacent aloittavat yhteistyön tarjotakseen ketterän tavan hyödyntää toimitiloja Helsingin keskustassa. Spacentin teknologia mahdollistaa tilojen tehokkaamman käytön ja usean organisaation pääsyn tiloihin ydinkeskustan paraatipaikalla.

Armaan kulman aula ja uniikki marmoriportaikko.
Vaikuttavilla yksityiskohdilla varustettu aulatila tarjoaa juhlavat puitteet vieraiden vastaanottamiselle. Mint&More

Ylva omistaa Armas Lindgrenin suunnitteleman vuonna 1914 valmistuneen arvokiinteistön Mannerheimintien ja Kaivokadun risteyksessä, osoitteessa Kaivokatu 12. Suunnittelijansa mukaan nimetyssä Armaan kulmassa sijaitseva toimistotilakokonaisuus on koko pääkaupunkiseudun mittakaavassa ainutlaatuinen kohde.

Nordean yrityspankin toiminnan jälkeen Armaan kulman tilat olivat ympäröivän työmaan aikana vailla käyttäjää, mutta nyt osa tiloista avataan yhteiskäyttöön. Kokeilun tavoitteina on tuoda markkinaan vaihtoehtoinen, joustavampi vuokrausmalli rikastuttamaan perinteistä toimistovuokrausmallia, tukea ja edistää tilojen jakamistalouden periaatteita sekä kannustaa yrityksiä pienentämään hiilijalanjälkeään.

Uusi toimintamalli kannustaa ympäristöystävällisempään tapaan käyttää toimitiloja, lisää joustavuutta käyttäjälle ja vähentää samalla rakennusten ja tilojen hukkakäyttöä.

Spacentin ja Ylvan kokeilu rikastuttaa perinteisiä toimitilaratkaisuja

Kumppanuuden myötä Armaan kulma avaa ovensa noin 14 000 Spacentin käyttäjälle. Yritykset voivat esimerkiksi vuokrata Armaan kulmasta käyttöönsä sopivan määrän tilaa ja tukeutua Spacentin tilaverkoston 200 muuhun tilaan tarpeen mukaan, tai hyödyntää Armaan kulman tiloja nykyisen kotipesänsä ohella hybridityön tarpeisiin.

Karkeasti arvioiden yhteiskäyttöisten toimistojen käyttö mahdollistaa sen, että työntekijäkohtainen hiilijalanjälki voi pienentyä jopa 30 prosenttia.

"On kiehtovaa, kun historiallinen arvokkuus kohtaa modernin teknologian. Avaamme Armaan kulman eeppiset puitteet tuhansille käyttäjille helppokäyttöisen sovelluksen kautta varattaviksi. Yritys voi halutessaan vuokrata omaa kiinteää tilaa saman katon alta, hyödyntää tiloja osana verkostoaan tai pelkästään tukeutua Armaan kulman jaettuihin tiloihin. Pyrimme kumppanuudella tarjoamaan joustoa yritysten kulloistenkin toimitilatarpeiden mukaan mahdollisimman vähäpäästöisesti. Useamman organisaation jakaessa edes osan tiloistaan voidaan aikaansaada enemmän kohtaamisia ja taloudellisia säästöjä sekä vähentää työntekijäkohtaisia päästöjä”, Ylvan Chief Impact Leader Eelis Rytkönen kertoo.

Tarpeen mukaan joustavat tilat vähentävät hukkakäyttöä

Yhteistyö mahdollistaa yrityksille ja ammattilaisille mahdollisuuden vuokrata työtiloja juuri heidän tarpeisiinsa sopivalla tavalla. Tämä vähentää toimistotilojen hukkakäyttöä ja säästää resursseja. Esimerkiksi Helsingin keskustassa on vuokraamatonta toimitilaa noin 65 000 m2, joka vastaa noin 10 prosenttia keskusta-alueen koko toimitilakannasta. ¹ Luku ei ota huomioon varsinaista mitattua käyttöä, eli tiloja, jotka on vuokrattu, mutta joiden käyttöasteet ovat matalat.

Pelkästään tämän tyhjillään olevan kiinteistökannan päästöt ovat kansallisilla keskimääräisillä päästökertoimilla mitattuna karkeasti arvioiden noin 1000 tn c02e vuodessa ², mikä vastaa noin 100 suomalaisen vuotuista hiilijalanjälkeä³.

Toimistojen käyttöasteet ovat kokemuksemme mukaan toimistoaikoina noin 30 prosenttia. Tämän nostaminen 40 prosenttiin vaikuttaa merkittävästi tarvittavan tilan määrään nyt sekä uudisrakentamisen tarpeeseen tulevaisuudessa. Osa yrityksistä on jo aloittanut omien toimistotilojensa vähentämisen, ja meidän tavoitteenamme on tarjota tarvittavaa puskuria, jotta yritykset uskaltavat ottaa itselleen sopivan määrän tilaa ja tätä kautta nostaa omien toimistojensa käyttöastetta”, Spacentin toimitusjohtaja Eetu Ristaniemi sanoo.

Armaan kulma tarjoaa viihtyisän ja modernin työympäristön historiallisissa puitteissa Helsingin ytimessä, ja tilojen jakaminen ympäri kaupunkia teknologiaa hyödyntäen on lisäksi ympäristöystävällisempää.

"Olemassa olevien resurssien tehokas hyödyntäminen on kiertotalousperiaatteista ensimmäinen, sillä tehostamalla voimme vähentää kulutuspainetta, raaka-aineiden käyttöä ja ilmastopäästöjä. Armaan kulman avaaminen joustavaan käyttöön nostaa sen käyttöastetta ja varmistaa, että kiinteistönomistajalla on resurssit pitää rakennuksesta huolta - myös seuraavat sata vuotta", sanoo Finnish Green Building Councilin johtava asiantuntija Miisa Tähkänen.

"Suomessa purettujen rakennusten keski-ikä on 43 vuotta. Yleisin purkamisen syy on soveltumattomuus nykykäyttöön. Vanhojen rakennusten herättäminen henkiin vaatii luovuutta ja sopeutumiskykyä, joita Armaan kulman hankkeessa on selvästi käytetty”, Tähkänen jatkaa.

Spacent ja Ylva uskovat, että tämä yhteistyömalli voi toimia esimerkkinä muille organisaatioille, jotka etsivät tapoja hyödyntää olemassa olevia tilojaan kestävällä tavalla.

 ¹ Rakli, 15.11.2023  https://www.rakli.fi/kiinteistosijoittaminen/helsinki-research-forum/

² Open co2 15.11.2023  https://www.openco2.net/fi/

³ Sitra 15.12.2018 https://www.sitra.fi/artikkelit/keskivertosuomalaisen-hiilijalanjalki/

Eelis Rytkönen
Chief Impact Leader,
Ylva
eelis.rytkonen@ylva.fi

Eetu Ristaniemi
Toimitusjohtaja,
Spacent Oy
eetu.ristaniemi@spacent.com

Armaan kulman aula ja uniikki marmoriportaikko.
Armaan kulman toisen kerroksen tilat.
Armaan kulman 2. kerroksen tilat holvikaarineen.

Ylva

Ylvan tavoitteena on ylihuomisen Helsingin rakentaminen. Liiketoimintamme keskittyvät kiinteistö- ja ravintola-alaan. Ylvan omistaa Helsingin yliopiston ylioppilaskunta. Olemme olleet jo 150 vuotta rakentamassa helsinkiläisille kaupunkia, jossa ihmiset ja ideat kohtaavat. Kannattavuus tarkoittaa meille pitkäjänteisiä päätöksiä, jotka mahdollistavat seuraavat 150 vuotta. Ainutlaatuinen taustamme edellyttää meiltä edelläkävijyyttä avoimuudessa ja vastuullisuudessa sekä sitoutumista Helsingin kehittämiseen.

www.ylva.fi