Digi- ja väestötietovirasto on ottanut käyttöön uuden automaattisen ratkaisumenettelyn Nimenmuutospalvelussa – vanhaan sukunimeen palaaminen helpottuu
Digi- ja väestötietovirasto on ottanut 21.11.2023 käyttöön uuden automaattisen ratkaisumenettelyn Nimenmuutospalvelun kautta haetuissa sukunimen muutoksissa, joissa täysi-ikäinen henkilö palaa aiemmin käytössä olleeseen sukunimeensä. Kyseessä on Digi- ja väestötietoviraston ensimmäinen automatisoitu hallintopäätöksen tekeminen. Ratkaisumenettely on käyttöönotettu 1.5. voimaan tulleen automaattisen ratkaisumenettelyn sääntelyn mukaisesti.
Automaattinen ratkaisumenettely tarkoittaa, että virkailija ei osallistu asian ratkaisemiseen, vaan se ratkaistaan automaattisella tietojenkäsittelyllä. Automaattinen menettely nopeuttaa asiakkaan asian ratkaisemista ja menettelyn käyttöönotto on osa toimia, joilla tehostetaan Digi- ja väestötietoviraston käsittelyprosesseja. Tulevaisuudessa menettely pyritään ottamaan käyttöön myös muissa nimenmuutosasioissa sekä muissa Digi- ja väestötietoviraston palveluissa.
Automaattista ratkaisumenettelyä voidaan käyttää, kun asiaan ei sisälly tapauskohtaista harkintaa vaan se ratkaistaan esimerkiksi väestötietojärjestelmässä olevien tietojen perusteella tai asiaan sisältyy tapauskohtaista harkintaa, mutta asian käsittelijä on arvioinut harkinnanvaraiset seikat ennen asian ratkaisemista.
Palaaminen vanhaan sukunimeen helpottuu
Useimmiten aikaisempaan sukunimeen palaaminen tulee ajankohtaiseksi elämäntilanteen muuttuessa, esimerkiksi avioeron yhteydessä. Avioero ei kuitenkaan ole edellytys aiempaan nimeen palaamiselle, vaan henkilöllä on aina halutessaan oikeus palata aiemmin käytössään olleeseen sukunimeen.
Digi- ja väestötietovirasto käsittelee vuosittain noin 3000–3500 hakemusta entiseen nimeen palaamisesta. Aiemmin jokaisen hakemuksen on tutkinut ja käsitellyt virkailija, ja hakemuksen käsittelyaika on ollut kolmesta neljään viikkoa. Automaattiratkaisun avulla hakija voi tehdä ja maksaa hakemuksensa verkossa ja saada päätöksen sähköisesti yhden tai kahden päivän sisällä.
Automaattiratkaisun odotetaan välillisesti sujuvoittavan myös muiden nimenmuutoshakemuksien käsittelyä, kun virkailijat keskittyvät jatkossa ihmisen harkintaa vaativien hakemuksien käsittelemiseen.
Lisätietoja:
henkikirjoittaja Laura Mattila, Digi- ja väestötietovirasto, puh. +358 295 539 127, laura.mattila@dvv.fi
Lue tarkemmin automaattisesta ratkaisumenettelystä sekä Digi- ja väestötietoviraston automaattisen ratkaisumenettelyn käyttöönotoista.
Avainsanat
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Muut kielet
- ENG: Digital and Population Data Services Agency adopts new automated decision-making procedure in its Name Change Service – returning to a previous surname will now be easier
- SWE: Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har tagit i bruk ett nytt automatiskt avgörandeförfarande i Namnändringstjänsten – det blir lättare att återgå till det gamla efternamnet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Uppdateringen av befolkningsdatasystemet syns i Finlands folkmängd i övermorgon18.11.2025 07:03:00 EET | Pressmeddelande
I befolkningsdatasystemet görs en uppdateringskörning den 19 november 2025 som påverkar informationen om Finlands folkmängd. Uppgiften om folkmängden syns på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbsida samt på ljustavlan på taket till Helsingfors serviceställe från och med den 20 november 2025. I samband med den årliga uppdateringen raderas hemkommunen av sådana personer vars bostadsort har varit okänd i över två år. Denna ändring gäller ungefär 2 250 personer, som också lämnar Finlands folkmängd.
Väestötietojärjestelmän päivitys näkyy Suomen väkiluvussa ylihuomenna18.11.2025 07:03:00 EET | Tiedote
Väestötietojärjestelmässä tehdään 19.11.2025 päivitysajo, joka vaikuttaa Suomen väkilukutietoon. Tieto väkiluvusta näkyy Digi- ja väestötietoviraston verkkosivuilla sekä Helsingin palvelupaikan katolla olevassa valotaulussa 20.11.2025 alkaen. Vuosittain tehtävän päivityksen yhteydessä poistetaan kotikunta sellaisilta henkilöiltä, joiden asuinpaikka on ollut yli kaksi vuotta tietymättömissä. Tämä muutos koskee noin 2250 henkilöä, jotka poistuvat sen tuloksena myös Suomen väkiluvusta.
Population Information System update to be reflected in the population number of Finland the day after tomorrow18.11.2025 07:03:00 EET | Press release
The Population Information System will undergo an update on 19 November 2025 that will affect the data on Finland’s population number. The population number is displayed on the website of the Digital and Population Data Services Agency and a light-up billboard on the roof of the Helsinki service location starting 20 November 2025. The annual update involves removing the municipality of residence of people whose place of residence has been unknown for two years. The change applies to about 2,250 persons who will also be removed from the population number of Finland as a result.
Välfärdsområdena gör det lättare att uträtta ärende digitalt – Man kan ge sin egen förtroendeperson rätt att uträtta ärenden i social- och hälsovårdens digitala tjänster3.11.2025 14:27:50 EET | Pressmeddelande
En del finländare saknar digitala färdigheter eller digitala identifieringsverktyg, vilket gör att de hamnar utanför de digitala tjänsterna som gör vardagen smidigare. Detta har fått åtta välfärdsområden att i samband med besök erbjuda sina invånare möjligheten att ge sin egen förtroendeperson Suomi.fi-fullmakter
Hyvinvointialueilla helpotetaan digiasiointia – Omalle luottohenkilölleen voi antaa oikeuden asioida sosiaali- ja terveydenhuollon digipalveluissa3.11.2025 08:33:38 EET | Tiedote
Osalla suomalaisista ei ole digitaitoja tai digitaalisia tunnistautumisvälineitä, jonka vuoksi he jäävät arkea sujuvoittavien digipalveluiden ulkopuolelle. Tämä on saanut kahdeksan hyvinvointialuetta tarjoamaan asukkailleen mahdollisuutta antaa käyntiasioinnin yhteydessä omalle luottohenkilölleen Suomi.fi-valtuuksia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme