Angel Molinos nostaa valokeilaan bassoklarinetin ja sille sävelletyn suomalaisen musiikin
Tohtorintutkinnossaan Molinos tilasi viisi uutta teosta suomalaisilta säveltäjiltä ja kokosi tietoa bassoklarinetin suomalaisesta ohjelmistosta.
![](/data/images/public/69817792/70060755/e26cdc40-0b2a-4bd2-a0ef-6f6c0130c4ae-w_720.jpg)
Molinosin tohtorintutkintoon sisältyy viiden konsertin sarja ja tutkielma. Hänen päämääränään on ollut pureutua bassoklarinetin luonteeseen.
”Bassoklarinettia ei enää pidetä vain klarinettiperheen tukisoittimena. Päinvastoin, nykysäveltäjät pitävät sitä itsenäisenä instrumenttina. Yleisön keskuudessa se ei etenkään soolosoittimena ole kuitenkaan kovin tunnettu”, Molinos kertoo.
Molinos lähestyi tutkinnossaan aihetta monista eri näkökulmista ja tarjosi laajan kuvan modernista bassoklarinetista. Jatkotutkintokonserteissaan hän käsitteli bassoklarinettiohjelmistoa tiettyjen teemojen kautta. Näitä olivat elektronista mediaa käyttävä musiikki, duot muiden soitinten kanssa, bassoklarinetti ja lyömäsoittimet, musiikki useille bassoklarineteille ja musiikki, joka liittyy muihin taiteen aloihin. Tutkielma puolestaan tarjoaa kokonaisvaltaisen katsauksen Suomessa sävellettyyn bassoklarinettimusiikkiin erityisesti esiintyjän näkökulmasta.
Uutta ohjelmistoa klarinetisteille
Konserttisarjassaan Molinos halusi antaa suomalaisyleisölle mahdollisuuden kokea uusia kansainvälisiä teoksia ja kuulla säveltäjiä, joita harvemmin kuullaan Suomessa. Hänen tohtorintutkintonsa ytimessä on viisi suomalaisilta säveltäjiltä tilattua uutta teosta, jotka saivat ensiesityksensä konserttisarjassa.
”Suomalaisen ja kansainvälisen musiikin yhdisteleminen antoi minulle mahdollisuuden tarjota laajemman kontekstin niille suomalaisille teoksille, jotka konserteissa esitettiin ja joita käsittelin sitten tarkemmin tutkielmassani. Toivon, että olen pystynyt välittämään osan siitä innostuksesta, jota koin työskennellessäni tämän musiikin parissa. Toivottavasti tämä taiteellinen tutkimus auttaa lisäämään tietoisuutta bassoklarinetista ja sen soolo-ohjelmistosta ja inspiroi esiintyjiä, säveltäjiä, kuulijoita ja kaikkia bassoklarinetin ystäviä.”
Angel Molinosin taiteellisen tohtorintutkinnon tarkastustilaisuus
2.12.2023 klo 13 Helsingin Musiikkitalo, Camerata-sali
- Tohtorintutkinnon otsikko: Bassoklarinetti soolosoittimena. Fokus suomalaiseen musiikkiin
- Tutkinnon taiteelliset osiot arvioinut lautakunta: Harri Mäki (puheenjohtaja), Veli-Matti Puumala, Asko Heiskanen, Ernesto Molinari, Mieko Kanno (lisäjäsenet: Joonatan Rautiola, Timothy Ferchen, Mikko Raasakka)
- Tutkielman arvioija: Hannu Pohjannoro
- Kustos: Tuire Kuusi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Angel Molinos
angel.molinos@uniarts.fi
Kuvat
Linkit
Taideyliopisto tarjoaa ylintä musiikin, kuvataiteen, esittävien taiteiden sekä kirjoittamisen koulutusta Suomessa. Taideyliopisto on taidealojen koulutuksen ja tutkimuksen kansainvälinen suunnannäyttäjä, joka vahvistaa taidetta yhteiskuntaa uudistavana voimana. Vuonna 2013 perustetun Taideyliopiston muodostavat Kuvataideakatemia, Sibelius-Akatemia ja Teatterikorkeakoulu.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Taideyliopisto
World music educators gather in Helsinki to discuss sustainability issues in the arts22.7.2024 16:24:00 EEST | Tiedote
The University of the Arts Helsinki is hosting the 36th World Conference of the International Society for Music Education (ISME) from July 28 to August 2, 2024. The event is expected to bring together over 1300 participants from around the world. This year’s conference theme, “Advocacy for Sustainability in Music Education,” is also closely linked to recent research projects at the University of the Arts Helsinki.
Maailman musiikkikasvattajat kokoontuvat loppukesällä Helsinkiin taiteen kestävyyskysymysten äärelle22.7.2024 16:12:00 EEST | Tiedote
Taideyliopisto isännöi kansainvälisen musiikkikasvatusjärjestö ISME:n 36. maailmankonferenssia 28.7.—2.8.2024. Tapahtumaan odotetaan osallistuvan yli 1300 osallistujaa kaikkialta maailmasta. Konferenssin tämänvuotinen teema, Advocacy for Sustainability in Music Education, kytkeytyy läheisesti myös Taideyliopiston viimeaikaisiin tutkimushankkeisiin.
Lisäpanostus soittoharrastustaan aloittelevien lasten instrumenttiopetukseen tukee heidän musiikillista kehitystään18.6.2024 14:47:00 EEST | Tiedote
Pääkaupunkiseudulta Taideyliopiston Sibelius-Akatemian aloitteesta käynnistynyt uudenlainen musiikkioppilaitosten yhteistyömalli on saanut kuluneena keväänä osallistujia myös Pirkanmaalta.
Festivaalivuosi 2022 toi alalle ylikuumenemista, uusien festivaalien ryntäyksen, tapahtumien peruuntumisia ja konkursseja12.6.2024 14:47:00 EEST | Tiedote
LiveFIN toteutti tutkimuskyselyn vuoden 2022 suomalaisten rytmimusiikkifestivaalien tilanteesta. Kyselyyn vastasi 64 festivaalia, joiden kävijämäärä vastasi lähes puolta koko Suomen festivaalikäynneistä. Lähes puolelle vastanneista vuosi 2022 oli taloudellisesti tavanomainen, mutta noin neljäsosalle edelleen tavanomaista huonompi.
Jane ja Aatos Erkon säätiöltä miljoonarahoitus Sibelius-Akatemialle kulttuurisen moninaisuuden vahvistamiseen musiikkikoulutuksessa11.6.2024 12:47:00 EEST | Tiedote
Jane ja Aatos Erkon säätiö on myöntänyt miljoona euroa Taideyliopiston Sibelius-Akatemian hankkeelle, joka edistää kansainvälisen yhteistyön avulla musiikin ja musiikkikoulutuksen monimuotoisuutta sekä laajemmin kulttuurista oikeudenmukaisuutta yhteiskunnassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme