Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry

”Satonen tekee raskaalle liikenteelle saman mitä Berner taksiliikenteelle”

Jaa

Orpon ja Purran oikeistohallitus on rikkomassa peruuttamattomasti suomalaisen kuljetusalan toimintaedellytykset. Hallituksen ajamilla työmarkkinauudistuksilla on vaikutuksia, joita hallitus on tuskin huomioinut, sanoi AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko liiton valtuuston kokouksessa Helsingissä.

AKT:n valtuuston kokous 22.11.2023 vakavissa tunnelmissa.
AKT:n valtuuston kokous 22.11.2023 vakavissa tunnelmissa. Kuva: Sini Silvàn

Hallitus suunnittelee uudistusta, jonka myötä suomalaisten kuljetusammattilaisten voi olla yhtä vaikea tulla työllään toimeen kuin taksikuljettajien nykyisin. Edellisen kerran, kun kokoomus ja perussuomalaiset olivat samassa hallituksessa, taksialaa valvovaa sääntelyä purettiin holtittomasti, mikä vaikuttaa alaan edelleen. Seuraavaksi työnsä puolesta saavat pelätä raskaan liikenteen ammattikuljettajat.

Hallitus suunnittelee paikallisen sopimisen uudistusta, jolla on vastaavat vaikutukset kuljetusyrityksiin. Hallituksen esitysten myötä tulisi mahdolliseksi rajat ylittävä palkkakilpailu, jossa suomalaiset kuljettajat kilpailevat esimerkiksi itäeurooppalaisten kanssa.

– Kaiken tämän seurauksena käynnistyy palkkojen polkemiskilpailu, jossa suomalainen työntekijä on varma häviäjä. Kukaan ei pysty tosiasiassa valvomaan, millä työehdoilla Suomen teillä kulkevaa raskasta liikennettä kuljetetaan, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko sanoo. 

Tällä hetkellä työehdot sovitaan valtakunnan tasolla yleissitovasti. Kaikki kuljetusyritykset noudattavat samoja ehtoja, mikä takaa kuljettajille reilun palkan ja työajat, lyhennysvapaineen.

Kun hallitus tulevaisuudessa avaa mahdollisuuden yrityskohtaisiin työehtosopimuksiin, katoaa kuljetusyritysten motiivi järjestäytyä työnantajaliittoihin. Samalla kuljetusalan yleissitovuus katoaa. Liitossa pelätään, että moni ulkomaalainen kuljetusyritys perustaa Suomeen tytäryhtiön, joka tarjoaa kuljetuspalveluita polkuhintaan.

Lakko-oikeuden rajoitus vie vaikutusmahdollisuudet

Suomen hallitus on kertonut toistuvasti, ettei muissa pohjoismaissa ole juurikaan lakkoja. Teslan työtaistelu Ruotsissa todistaa päinvastaista. Globaali toimija Tesla on kieltäytynyt solmimasta työehtosopimusta ruotsalaisen ammattiliiton kanssa. Teslan kanssa on yritetty neuvotella laihoin tuloksin. Lakko on kestänyt viikkoja ja on laajentunut IF Metallista useisiin muihin ruotsalaisiin liittoihin. Tukityöpyyntöjä ollaan myös lähettämässä Tanskaan, Norjaan ja Suomeen. 

-    Muissa Pohjoismaissa työntekijöillä on keinoja puolustaa itseään ja edistää omaa hyvinvointiaan. Suomessa ei kohta enää ole.  Miten suomalaiset voivat jatkossa reagoida, kun tuki- ja poliittista lakko-oikeutta rajoitetaan radikaalisti, kysyy AKT:n 2. varapuheenjohtaja Niko Blom.

Hallitus on aikeissa rajoittaa poliittisten mielenilmausten ja lakkojen keston yhteen vuorokauteen, satamilta tukilakko-oikeus poistuisi kokonaan ja henkilökohtaisella tasolla työntekijöille tulisi 200€ hyvityssakko laajennetun työrauhavelvoitteen rikkomisesta. 

Yhteyshenkilöt

Kuvat

AKT:n valtuuston kokous 22.11.2023 vakavissa tunnelmissa.
AKT:n valtuuston kokous 22.11.2023 vakavissa tunnelmissa.
Lataa

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on n. 40 000 jäsenen ammattiliitto ja vahva edunvalvoja. Liiton jäsenet työskentelevät autoliikenne-, ahtaus-, säiliöauto- ja öljytuote-, matkailu-, huolinta- ja liikenneopetusaloilla sekä huoltokorjaamoissa, terminaaleissa ja lentokoneiden matkustamoissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry

AKT:n linja-autonkuljettajat ja ahtaajat mukaan lakkoihin12.2.2024 09:55:28 EET | Tiedote

AKT:n ahtaajat osallistuvat kolmipäiväiseen lakkoon 14.-16.2. AKT:n linja-autonkuljettajat sekä huoltokorjaamojen henkilökunta lakkoilevat keskiviikkona ja torstaina 14.-15.2. Lakko vaikuttaa linja-autoliikenteeseen ja sulkee satamat. Kokonaisuudessaan AKT:n lakko koskettaa noin 10 000 työntekijää. Lakkojen syynä ovat hallituksen mittavat työelämäheikennykset. Nyt vedotaan hallitukseen: kunnon neuvottelut on aloitettava.

Keitele Group tuomittiin maksamaan AKT:lle vahingonkorvausta24.1.2024 10:00:00 EET | Tiedote

Vuonna 2021 alkanut tapaus Keiteleen hakemasta turvaamistoimesta ja uhkasakosta on lopulta saatu päätökseen. Helsingin käräjäoikeuden päätöksen mukaan Keitele Group tytäryhtiöineen tuomittiin maksamaan AKT:lle vahingonkorvausta. Keiteleen AKT:lle hakema turvaamistoimi miljoonan euron uhkasakon nojalla oli perusteeton. Yksipuoleinen käräjäoikeuden päätös sai vuoden 2024 alussa lainvoiman, kun Keitele ei hakenut takaisinsaantia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye