”Satonen tekee raskaalle liikenteelle saman mitä Berner taksiliikenteelle”
Orpon ja Purran oikeistohallitus on rikkomassa peruuttamattomasti suomalaisen kuljetusalan toimintaedellytykset. Hallituksen ajamilla työmarkkinauudistuksilla on vaikutuksia, joita hallitus on tuskin huomioinut, sanoi AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko liiton valtuuston kokouksessa Helsingissä.
![AKT:n valtuuston kokous 22.11.2023 vakavissa tunnelmissa.](/data/images/public/69819768/70060824/23a26eb3-5214-4c26-be4e-814bdf6f5529-w_720.jpg)
Hallitus suunnittelee uudistusta, jonka myötä suomalaisten kuljetusammattilaisten voi olla yhtä vaikea tulla työllään toimeen kuin taksikuljettajien nykyisin. Edellisen kerran, kun kokoomus ja perussuomalaiset olivat samassa hallituksessa, taksialaa valvovaa sääntelyä purettiin holtittomasti, mikä vaikuttaa alaan edelleen. Seuraavaksi työnsä puolesta saavat pelätä raskaan liikenteen ammattikuljettajat.
Hallitus suunnittelee paikallisen sopimisen uudistusta, jolla on vastaavat vaikutukset kuljetusyrityksiin. Hallituksen esitysten myötä tulisi mahdolliseksi rajat ylittävä palkkakilpailu, jossa suomalaiset kuljettajat kilpailevat esimerkiksi itäeurooppalaisten kanssa.
– Kaiken tämän seurauksena käynnistyy palkkojen polkemiskilpailu, jossa suomalainen työntekijä on varma häviäjä. Kukaan ei pysty tosiasiassa valvomaan, millä työehdoilla Suomen teillä kulkevaa raskasta liikennettä kuljetetaan, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko sanoo.
Tällä hetkellä työehdot sovitaan valtakunnan tasolla yleissitovasti. Kaikki kuljetusyritykset noudattavat samoja ehtoja, mikä takaa kuljettajille reilun palkan ja työajat, lyhennysvapaineen.
Kun hallitus tulevaisuudessa avaa mahdollisuuden yrityskohtaisiin työehtosopimuksiin, katoaa kuljetusyritysten motiivi järjestäytyä työnantajaliittoihin. Samalla kuljetusalan yleissitovuus katoaa. Liitossa pelätään, että moni ulkomaalainen kuljetusyritys perustaa Suomeen tytäryhtiön, joka tarjoaa kuljetuspalveluita polkuhintaan.
Lakko-oikeuden rajoitus vie vaikutusmahdollisuudet
Suomen hallitus on kertonut toistuvasti, ettei muissa pohjoismaissa ole juurikaan lakkoja. Teslan työtaistelu Ruotsissa todistaa päinvastaista. Globaali toimija Tesla on kieltäytynyt solmimasta työehtosopimusta ruotsalaisen ammattiliiton kanssa. Teslan kanssa on yritetty neuvotella laihoin tuloksin. Lakko on kestänyt viikkoja ja on laajentunut IF Metallista useisiin muihin ruotsalaisiin liittoihin. Tukityöpyyntöjä ollaan myös lähettämässä Tanskaan, Norjaan ja Suomeen.
- Muissa Pohjoismaissa työntekijöillä on keinoja puolustaa itseään ja edistää omaa hyvinvointiaan. Suomessa ei kohta enää ole. Miten suomalaiset voivat jatkossa reagoida, kun tuki- ja poliittista lakko-oikeutta rajoitetaan radikaalisti, kysyy AKT:n 2. varapuheenjohtaja Niko Blom.
Hallitus on aikeissa rajoittaa poliittisten mielenilmausten ja lakkojen keston yhteen vuorokauteen, satamilta tukilakko-oikeus poistuisi kokonaan ja henkilökohtaisella tasolla työntekijöille tulisi 200€ hyvityssakko laajennetun työrauhavelvoitteen rikkomisesta.
Yhteyshenkilöt
Ismo KokkopuheenjohtajaAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:+358 40 732 5375ismo.kokko@akt.fiNiko Blom2. varapuheenjohtajaAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:+358 40 554 0495niko.blom@akt.fiKuvat
![AKT:n valtuuston kokous 22.11.2023 vakavissa tunnelmissa.](/data/images/public/69819768/70060824/23a26eb3-5214-4c26-be4e-814bdf6f5529-w_240.jpg)
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on n. 40 000 jäsenen ammattiliitto ja vahva edunvalvoja. Liiton jäsenet työskentelevät autoliikenne-, ahtaus-, säiliöauto- ja öljytuote-, matkailu-, huolinta- ja liikenneopetusaloilla sekä huoltokorjaamoissa, terminaaleissa ja lentokoneiden matkustamoissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Ismo Kokko: ”Menossa ovat vaaran vuodet työntekijöiden oikeuksien kannalta”27.7.2024 12:35:00 EEST | Tiedote
- Ehkä olemme alkaneet pitää monia asioita työehdoissa ja työelämässä itsestäänselvinä. Olisi ikävää, jos tähän havahdutaan niin, että joudutaan menemään pohjakosketuksen kautta, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko linjasi Valkeakoskella.
AKT tiedottaa: Teiden kunto heikentää jo työturvallisuutta, kertovat ammattikuljettajat23.7.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
AKT ry kysyi kuorma- ja säiliöautonkuljettajilta teiden kunnosta. Kysely tehtiin ajalla 13 – 20.6.2024. Vastauksia tuli yli 800 ja vastaajista ylivoimainen enemmistö oli sitä mieltä, että tiet ovat Suomessa vähintään paikoittain joko erittäin huonossa tai huonossa kunnossa. Vain muutama vastaaja, alle neljä prosenttia oli sitä mieltä, että teiden kunto on hyvä.
AKT tiedottaa: Tervehtiminen kertoo työn arvostuksesta, sanovat linja-autonkuljettajat9.7.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
AKT ry kyseli linja-autonkuljettajilta tervehtivätkö matkustajat ja onko tällä kuljettajalle merkitystä. Kyselyyn vastasi yli 900 kuljettajaa ja lähes kaikki kertoivat, että matkustajat kyllä yleensä tervehtivät – ja että tällä on myös merkitystä kuljettajalle.
Nimitysuutinen: Sini Silvàn AKT-lehden päätoimittajaksi25.6.2024 09:31:45 EEST | Tiedote
AKT:n hallitus on nimittänyt Sini Silvànin AKT-lehden päätoimittajaksi. Ennen nimitystä hän on toiminut AKT-lehden väliaikaisena päätoimittajan runsaan puolentoista vuoden ajan. Työhön kuuluvat myös viestintäpäällikön tehtävät.
Suomessa eurovaaleissa näkyi työntekijöiden protesti14.6.2024 13:28:09 EEST | Tiedote
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko näkee eurovaaleissa yhden selkeän protestin. Vaaleissa reagoitiin siihen, miten perussuomalaiset antoivat poliittisesta linjastaan työntekijöille väärän kuvan ennen eduskuntavaaleja. Tämä näkyi nyt perussuomalaisten murskaavan huonona äänisaaliina.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme