Kokoomuksen Valkonen: Odotamme oppositiolta aitoja vaihtoehtoja, ei epäuskottavaa hattarahöttöä

Kansanedustaja ja valtiovarainvaliokunnan verojaoston puheenjohtaja Ville Valkonen peräänkuuluttaa oppositiolta vaihtoehtoa hallituksen talouspolitiikan linjalle. Valkonen piti Kokoomuksen ryhmäpuheenvuoron eduskunnan käsitellessä valtioneuvoston selontekoa Julkisen talouden suunnitelmasta vuosille 2024–2027.

Ville Valkonen.

”Terve talous on hyvinvoinnin perusta. Suomessa valitettavasti tuo perusta horjuu”, Valkonen aloittaa.

Valkonen korosti puheessaan, että hallituksen talouspolitiikan on harkittua ja perustuu parhaaseen asiantuntemukseen.

”Hallituksen finanssipoliittinen linja – niin sopeutuksen taso kuin jaksotus perustuvat suoraan valtiovarainministeriön huolelliseen valmisteluun. Suomelle sopeutustoimia ja rakenteellisia uudistuksia ovat suositelleet useat riippumattomat tahot kuten Suomen pankki, Kansainvälinen valuuttarahasto IMF ja talouspolitiikan arviointineuvosto”, Valkonen korostaa

”Todistustaakka on raskas sille, joka väittää, että juuri heidän puoluetoimistossaan osataan taloustiedettä paremmin kuin näissä tahoissa”, Valkonen sanoo.

Valkonen pitää elintärkeänä, että hallitus toteuttaa sopeutusohjelmansa sekä uudistaa työmarkkinat ja sosiaaliturvajärjestelmän.

”Näistä uudistuksista ei voi peruuttaa eikä niitä voi vesittää”, Valkonen sanoo.

”Hallituksen linja on työn linja. Tahdomme, että mahdollisimman moni nyt työtä vailla oleva työllistyy ja voi hankkia itse oman elantonsa. Jokaisen työikäisen ja työkykyisen tulee olla töissä”, Valkonen sanoo.

Valkosen mukaan veronkorotuksilla ei voida Suomea vaikeasta tilanteesta nostaa.

”Veronkiristyksillä emme voi kuvitellakaan hoitavamme noin 10 000 miljoonan euron vajetta valtiontaloudessa. Veronkiristykset lyövät työtä ja kasvua aina korville”, Valkonen sanoo.

Valkonen peräänkuuluttaakin oppositiolta uskottavia talouspolitiikan vaihtoehtoja.

”Uudistuksia kritisoivalta vasemmisto-oppositiolta odotamme aitoja vaihtoehtoja, joiden VM:n taloustieteellisesti todentama työllisyysvaikutus ulottuu hallitusohjelman lukuihin ja 6 miljardin julkisen talouden vahvistamiseen. Vähempi on epäuskottavaa hattarahöttöä – älkää kehdatko esittää suomalaisille satuja ja toiveunia”, Valkonen sanoo.

­---

Arvoisa puhemies,

Terve talous on hyvinvoinnin perusta. Suomessa valitettavasti tuo perusta horjuu. Bruttokansantuotteella mitattuna Suomi on jäänyt pahasti takamatkalle muista Pohjoismaista jo 15 vuotta. Tällä tahdilla Viro menee meistä ohi 2030-luvun puolivälissä.

Elintasoamme on ylläpidetty velaksi. Valtiontalous ei ole ollut tasapainossa kertaakaan sitten vuoden 2008. Velkaantuminen on nopeaa ja kestämätöntä.

Tammikuussa presidentti Sauli Niinistö puki asian sanoiksi näin:

”Me olemme Suomessa tottuneet pitämään yllä elintasoa, jota ei ole ansaittu. Se on maksettu velkarahalla.”

Suomi on valtavan hieno maa, mutta pysyy sellaisena vain, jos pystymme pitämään parempaa huolta taloudestamme.

Nyt tosiasiat on tunnustettu. Orpon hallitusohjelmassa talouspolitiikka kaartaa selvästi oikealle. Tilanteen korjaaminen vie vuosia, mutta valtiovarainministeriön arvion mukaan 9 miljardin sopeutusohjelma kahden vaalikauden aikana taittaa velkasuhteen. Tähän Kokoomus eduskuntavaaleissa sitoutui.

Talouspolitiikan tuleekin perustua parhaaseen asiantuntijuuteen ja tutkittuun tietoon. Hallituksen finanssipoliittinen linja perustuu suoraan VM:n valmisteluun. Suomelle sopeutustoimia ja rakenteellisia uudistuksia ovat suositelleet lisäksi useat riippumattomat tahot kuten Suomen pankki, Kansainvälinen valuuttarahasto IMF ja talouspolitiikan arviointineuvosto.

Todistustaakka on raskas sille, joka väittää, että juuri heidän puoluetoimistossaan osataan taloustiedettä paremmin kuin näissä tahoissa.

Arvoisa puhemies,

Suomi ei onneksi ole akuutissa kriisissä, joten taloutta ehditään sopeuttamaan harkitusti. Tämä on paljon viisaampaa kuin äkkijarrutus.

Esimerkiksi Kreikan talouskriisin aikaan työttömyysturvaa leikattiin yli viidenneksellä ja eläkkeitäkin hurjat 15-44 %. Nämä ovat todellisen kriisin katkeria hedelmiä. Korostan, että kukaan ei toivo Suomeen tällaisia. Juuri siksi meidän tulee toimia nyt.

Odottelulla tilanne ei parane. Suomen työikäinen väestö vähenee nopeasti ja alle puolet suomalaisista on töissä. Siksi hallituksen linja on työn linja. Tahdomme, että mahdollisimman moni nyt työtä vailla oleva työllistyy ja voi hankkia itse oman elantonsa. Jokaisen työikäisen ja työkykyisen tulee olla töissä.

Veronkiristyksillä emme voi kuvitellakaan hoitavamme noin 10 000 miljoonan euron vajetta valtiontaloudessa. Veronkiristykset lyövät työtä ja kasvua aina korville. Mikään maa ei ole onnistunut verottamaan itseään vauraaksi.

Arvoisa puhemies,

Mikään maa ei ole myöskään onnistunut säästämään itseään vauraaksi. Siksi Orpon hallitus uskaltaa panostaa kasvuun ja tulevaisuuteen. On hienoa, että koko eduskunta on sitoutunut tavoitteeseen nostaa Suomen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiomenot neljään prosenttiin BKT:sta vuoteen 2030 mennessä. Tästä julkisen talouden suunnitelmassa pidetään kiinni.

Kokoomuksen eduskuntaryhmä tukee hallituksen kasvupolitiikkaa. Erityisen hienona Suomelle näemme panostukset koulutukseen ja osaamiseen. Pidämme elintärkeänä, että hallitus toteuttaa sopeutusohjelmansa sekä uudistaa työmarkkinat ja sosiaaliturvajärjestelmän. Näistä uudistuksista ei voi peruuttaa eikä niitä voi vesittää.

Uudistuksia kritisoivalta vasemmisto-oppositiolta odotamme aitoja vaihtoehtoja, joiden VM:n tai eduskunnan tietopalvelun todentama työllisyysvaikutus ulottuu hallitusohjelman lukuihin ja 6 miljardin julkisen talouden vahvistamiseen. Vähempi on epäuskottavaa hattarahöttöä – älkää esitelkö suomalaisille satuja ja toiveunia.

Arvoisa puhemies!

Demokratia ei ole sampo. Me emme voi äänestää tai unelmoida maatamme vauraaksi. Vauraus syntyy vain työstä. Valtio ei menestystä tee, mutta valtion tärkeimpiä tehtäviä on luoda tekijöille ja yrityksille mahdollisuudet menestyä.

Talous ei ole itseisarvo. Luonto ja elämä, sivistys, turvallisuus ja oikeudenmukaisuus ovat itseisarvoja – ja terve talous on elintärkeä edellytys kaikille näille.

Ville ValkonenKansanedustaja

Varsinais-Suomen vaalipiiri

Puh:044 567 2201

Kokoomuksen Talvitie: Norminpurku sujuvoittaa kesätapahtumien järjestämistä19.7.2024 07:18:00 EEST | Tiedote

Petteri Orpon hallituksen tekemä korjaussarja rakentamislakiin on helpottamassa tapahtuma-alan huolia. Jatkossa väliaikaisilta lava- ja telttarakennelmilta ei edellytetä erillistä rakentamislupaa. Kokoomuksen kansansanedustaja Mari-Leena Talvitien mukaan turvallisuuden takaavasta sääntelystä ei tingitä, mutta edellisen hallituksen kaavailema rakennuslupa olisi ollut liian järeä työkalu alalle.