Sinnikäs työ näkyy: Attendon tyytyväisyysluvuissa huikea nousu
Attendo Suomi on viimeisen kolmen vuoden aikana oivalluttanut henkilöstöä valmentaen ja keskustellen, parantanut useita toimintamalleja sekä investoinut merkittävästi henkilöstö- ja asiakaskokemuksen parantamiseen. Tämä sinnikäs työ näkyy nyt parantuneena henkilöstön, asukkaiden ja heidän läheistensä tyytyväisyytenä.
Henkilökunnan, asukkaiden ja läheisten tyytyväisyys on nyt Attendon historian korkeimmalla tasolla. Attendo Suomen henkilöstökyselyn NPS tulos on 31 (vuodesta 2019 parannus on +47 pykälää), asukastyytyväisyys NPS 46 (vuodesta 2019 parannus +17 ) ja läheistyytyväisyys rNPS 48 (vuodesta 2019 parannus +33).
NPS-luku kertoo asiakkaiden suositteluhalukkuudesta eli siitä, kuinka todennäköisesti he suosittelisivat yritystä, tuotetta tai palvelua ystävilleen tai kollegoilleen. Asteikko on välillä -100 ja +100.
– Iloitsen valtavasti siitä, että yhtiömme kulttuurin muutos näkyy valtakunnallisesti tyytyväisyyden parantumisena. Samaan aikaan tiedän, että vaihtelua Attendo-kotien välillä on paljon. Teemme oikeita asioita ja meidän täytyy jatkaa niiden tekemistä sinnikkäästi, sanoo Attendo Suomen toimitusjohtaja Virpi Holmqvist.
Tyytyväisyyskyselyt ovat meille Attendolla tärkeä keino arvioida, teemmekö oikeita asioita ja missä voimme vielä parantaa. Nyt tulokset kertovat, että asukkaiden, heidän läheistensä ja työntekijöiden luottamus Attendoa kohtaan on vahvistunut. Attendo aloitti mittavan toimintatapoja ja toimintakulttuuria koskevan muutoksen neljä vuotta sitten. Muutos oli väistämätön, sillä hoivakriisin aikana luottamus yhtiötä kohtaan oli romahtanut. Syksyllä 2020 yhtiö julkaisi uuden strategiansa ja nimesi sen Attendon muutosmatkaksi. Pelkästään vuosien 2021–2023 aikana vuorovaikutuksen valmennuksiin on käytetty yhteensä 112 000 työtuntia ja johtamiskoulutuksiin yhteensä 25 760 työtuntia. Yksistään vuonna 2022 tämä tekee palkkakuluina reilut kolme miljoonaa euroa.
Attendon muutosmatka sisältää keskeisten toimintamallien uudistamisen lisäksi tärkeimmät yrityskulttuurinmuutoksen elementit: inhimilliset kohtaamiset, 100 prosentin vastuun asioista, joista tulee tietoiseksi – puuttuminen epäkohtiin on välittämistä, sekä palautteen antamisen eli kuuntelen, kehun, kiitän, kannustan ja myös korjaan.
Muutos näkyy monilla mittareilla: Henkilökunnan vaihtuvuus on vähentynyt kuluvana vuonna 7 prosenttia. Myös vetovoima on kasvanut merkittävästi: työhakemuksia on jätetty 22 prosenttia enemmän vuodentakaiseen verrattuna. Lisäksi iso osa työntekijöistä, jotka lähtevät pois Attendolta, palaa vuoden kuluessa. Vuonna 2022 heistä palasi noin kolmasosa. Vuoden 2023 tammi–syyskuussa palaajia oli 16,5 prosenttia eli 1 226 henkilöä. Kun palaajilta keväällä 2023 kysyttiin, mikä saa heidät valitsemaan Attendon uudelleen, vastauksissa korostuivat seuraavat kolme asiaa: joustavuus työvuorosuunnittelussa, hyvä työilmapiiri ja hyvät kouluttautumismahdollisuudet.
Suuren toimijan, kuten Attendon, muutos tarkoittaa satojen tuhansien yksittäisten kohtaamisten parantamista päivittäin. Osa kohtaamisista valitettavasti epäonnistuu edelleen.
– Arvioimme, että muutosmatka kestää noin kolmesta viiteen vuotta. Hienoa että vaikutukset näkyvät jo näin selvästi. Tehtävää on silti edelleen, Holmqvist sanoo.
– Attendolla on noin 400 hoiva- ja palvelukotia, joissa työskentelee noin 17 000 työntekijää ja he hoitavat yli 12 000 asukasta. Suurin osa kohtaamisista onnistuu, mutta inhimillisiä virheitä ja epäonnistumisia sattuu edelleen. Näiden epäkohtien puuttumisen ja korjaamisen eteen teemme edelleen hartiavoimin töitä.
Toimitusjohtaja Virpi Holmqvistin haastattelupyynnöt medialle pyydämme ystävällisesti osoittamaan Attendon viestintään viestinta (at) attendo.fi tai p. (mediapuhelin) 041 732 4568.
Avainsanat
Linkit
- Miten opin kuuntelemaan hoivakodin asukkaiden toiveita? ASKO- eli asiakaskokemuskeskustelujen päätavoitteena on asukkaiden mielekkään ja omannäköisen arjen toteutuminen.
- Kun työntekijät voivat hyvin, asukkaat voivat hyvin. Työntekijöiden kuunteleminen ja asioiden tekeminen yhdessä tukee niin henkilökunnan kuin asukkaiden hyvinvointia.
- Millaista on johtaa isoa työyhteisöä sosiaalialalla? Johtajan ja tiimiesihenkilöiden yhteispeli on yksi toimiva esimerkki.
Attendo – Pohjoismaiden johtava hoivapalveluiden tarjoaja
Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoivapalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985, ja olimme ensimmäinen julkisia hoivapalveluja ikäihmisille tarjonnut yksityinen yhtiö Ruotsissa. Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja vammautuneille ihmisille sekä mielenterveyskuntoutujille. Tuotamme myös lastensuojelu- ja terapiapalveluita. Attendolla on kaikkiaan noin 24 000 työntekijää yli 700 toimipisteessä Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. Lue lisää: www.attendo.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Attendo
Läheisten luottamus vahvistunut edelleen – henkilöstön tyytyväisyydessä laskua15.5.2025 13:44:41 EEST | Tiedote
Me Attendolla olemme nostaneet kohtaamiset kaiken toimintamme keskiöön, ja tämän myötä positiiviset tulokset ovat jo pitkään näkyneet tyytyväisyyskyselyidemme tuloksissa. Asukkaidemme ja heidän läheistensä luottamus meitä kohtaan on vahvistunut vuosi vuodelta. Juuri julkaistuissa viimeisimmissä tyytyväisyyskyselyiden tuloksissa on nähtävissä koko toimintaympäristöömme vaikuttaneet muutokset.
Attendo Suomen vuoden 2025 ensimmäisen vuosineljänneksen tulos: vahva aloitus vuodelle7.5.2025 09:03:11 EEST | Tiedote
Attendo-konserni on julkaissut tänään 7.5. vuoden 2025 ensimmäisen vuosineljänneksen (Q1) tuloksen. Tämä on kooste Attendo Suomen osuudesta konsernin pörssitiedotteesta, joka löytyy osoitteesta https://www.attendo.com/en/.
Markkinaoikeus langetti Attendolle huomattavasti KKV:n esitystä pienemmän seuraamusmaksun31.3.2025 14:27:36 EEST | Tiedote
Markkinaoikeus on antanut päätöksensä liittyen Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) esitykseen määrätä Attendolle noin 4,4 miljoonan euron seuraamusmaksu yritystarkastuksen vastustamisesta. Markkinaoikeus on päättänyt langettaa seuraamusmaksun 1,5 miljoonan euron suuruisena, mikä on huomattavasti KKV:n esitystä pienempi.
Attendo vahvistaa vammaispalveluitaan Kuopiossa: Humana Vehkakoti osaksi Attendo Muurutvirtaa31.3.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Attendon vammaispalvelut Kuopiossa vahvistuvat, kun Humana Vehkakodin toiminta Kaavilla päättyy, ja sen asukkaat ja työntekijät siirtyvät osaksi Attendo Muurutvirran palvelukotia. Muutos tulee voimaan 31.3.2025.
Uusi Attendo-koti avautuu Lappeenrantaan – tarjoaa asumispalveluita mielenterveyskuntoutujille27.3.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Attendo Kartanokoti tarjoaa mielenterveyskuntoutujille yhteensä 27 asiakaspaikkaa, joista 18 on ympärivuorokautisen asumisen ja yhdeksän yhteisöllisen asumisen paikkaa. Kartanokoti sijaitsee Lappeenrannassa Etelä-Karjalan hyvinvointialueella ja täydentää alueen asumispalvelujen tarjontaa. Ensimmäiset asukkaat muuttavat maaliskuun lopussa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme