Keskuskauppakamari: Liikenteen tulevaisuuden linjanvedot tehdään EU:ssa - neljä teesiä parempaan liikennepolitiikkaan

Jaa

Suomen intressien varmistamisesta kansallisesti tärkeiden liikennekysymysten osalta on huolehdittava nyt, kun EU-komission uutta ohjelmaa valmistellaan. Kannat pitää olla valmiina jo yhteistä ohjelmaa muodostettaessa, jotta niillä olisi painoarvoa. Keskuskauppakamari on yhdessä ITS Finlandin kanssa valmistellut neljä teesiä, jotka vaikuttaisivat myönteisesti Suomen liikennepolitiikkaan seuraavan EU-komission kaudella.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija (liikenne- ja elinkeinopolitiikka) Piia Karjalainen. Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari
Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija (liikenne- ja elinkeinopolitiikka) Piia Karjalainen. Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari

Liikennealan sääntelystä valtaosa valmistellaan muualla kuin kansallisissa parlamenteissa. Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntijan Piia Karjalaisen mukaan onkin tärkeää, että kansallisesti tärkeiden kysymysten osalta Suomen intressien varmistamisesta huolehditaan jo näitä yhteisiä pelisääntöjä muodostettaessa, oli sitten kyse Euroopan Unionin sääntelystä tai alakohtaisesta sääntelystä muissa kansainvälisissä instituutioissa. 

“Kärjistäen voisi sanoa, että liikennealankin osalta kansallisesti voimme päättää liikenteen rahoituksesta ja verotuksesta, mutta sääntely tehdään muualla. Tästä näkökulmasta esimerkiksi Euroopan Parlamentin liikenne- ja matkailuvaliokunnan (TRAN) rooli myös kansallisen kilpailukyvyn ja yhteyksien toimivuuden näkökulmasta korostuu. Toivottavasti myös ensi kaudella siellä nähdään vahvoja ja ahkeria suomalaisia meppejä tärkeissä neuvottelu- ja raportointirooleissa”, Karjalainen sanoo. 

Monien talouden alojen ja sektorien kannalta on merkityksellistä, millainen kokoonpano ja valtasuhteet Euroopan parlamenttiin ensi kesäkuun EU-vaaleissa valitaan. Parlamenttivaalien jälkeen muodostetaan uusi komissio, joka ensi töikseen muotoilee oman ohjelmansa seuraavalle viisivuotiskaudelle 

 “Tämä ohjelma ohjaa koko unionin agendaa samaan tapaan kuin kansallinen hallitusohjelma, eikä sen merkitys esimerkiksi liikennealalla ole yhtään omaa hallitusohjelmaamme vähäisempää”, Karjalainen sanoo. 

Suomi tunnetaan EU:ssa ratkaisukeskeisenä ja tulevaisuuteen katsovana toimijana, joka on ollut eturintamassa vauhdittamassa datan hyödyntämistä ja sen tarkoituksenmukaista sääntelyä eri sektoreilla.  

“Liikenteen datatalous on avainasemassa luotaessa kestävämpää, turvallisempaa ja tehokkaampaa liikennejärjestelmää. Se on myös keskeinen elementti rakennettaessa yritysten ja kansakuntien kilpailukykyä. Eurooppalaisen regulaation tärkein tehtävä on näyttää kestävän kasvun suunta, ja eurooppalaisilla rahoitusinstrumenteilla tulee varmistaa riittävä vauhti”, sanoo ITS Finlandin toiminnanjohtaja Marko Forsblom. 

Keskuskauppakamari ja ITS Finland ovat yhdessä koonneet koko Eurooppaa eteenpäin vieviä teemoja sekä tavoitteita neljäksi teesiksi. Näillä varmistetaan Suomelle hyvät pärjäämisen edellytykset jatkossakin. 

“Vaikuttavuuden näkökulmasta vahvimmilla on se, joka määrittää agendan, ja tähän teesimme tähtäävät – antamaan syötettä asioista, joista EU:n liikennepolitiikasta voidaan tehdä yhä parempaa ja toimivampaa”, Piia Karjalainen sanoo. 

Neljä teesiä liikenteen tulevaisuudesta: 

  1. EU liikenteen energiamurroksen globaalina johtajana

    Euroopan talouden näkökulmasta on erittäin tärkeää, että liikenteen käyttövoimamuutos toteutetaan kustannustehokkaasti ja uusia innovatiivisia ja älykkäitä ratkaisuja tuottaen, ja erityisesti eurooppalaista osaamista hyödyntäen. 

  2. Hiilineutraalisti optimoitu ja operoitu liikennejärjestelmä

    Älyliikenne ja liikenteen digitalisaatio tulee saada nykyistä paremmin mukaan sekä liikenneverkkojen kehittämiseen että päivittäisen liikennöitävyyden varmistamiseen. 
  3. Päästötavoitteisiin pääseminen ratkaistaan kaupungeissa

    Joukkoliikenteen palvelutaso ja yhteentoimivuus kaikkien muiden julkisten ja markkinaehtoisten liikkumispalvelujen kanssa tulee varmistaa. 

  4. Kykenevä, yhtenäinen Eurooppa

    EU:n on osoitettava huomiotaan geopolitiikan muutoksista kärsineille Pohjois- ja Itä-Euroopan alueille ja autettava niitä luomaan uudelleen liikenne- ja logistiset yhteytensä. 

Lue teesit täältä: 

Four Theses on the Future of Transport

Neljä teesiä liikenteen tulevaisuudesta

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Liitteet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari

Kauppakamarien ilmastokysely: Trumpin toimet eivät hetkauta suomalaisyritysten ilmastotoimia - pian jo puolet yrityksistä asettanut päästövähennystavoitteita29.4.2025 06:55:00 EEST | Tiedote

Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin kielteinen suhtautuminen ilmastotoimiin ja vetäytyminen Pariisin ilmastosopimuksesta ei juuri ole muuttanut suomalaisyritysten suuntaa ilmastotoimissa. Kauppakamarien ilmastokyselyyn vastanneista yrityksistä 72 prosenttia kertoo, ettei Trumpin toimilla ole vaikutusta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye