Kumpula-Natri EU:n pakkausasetuksesta: ”Muovin lisääminen ei ole kestävä ratkaisu”

Euroopan parlamentti käsitteli ja äänesti pakkaus- ja pakkausjäteasetuksesta täysistuntoviikollaan Strasbourgissa. Täysistunto hyväksyi Kumpula-Natrin muutosehdotuksen, jossa määritellään komposiitti: kartonki ei ole muovia, jos siinä on muovipinnoite (alle 10% muovia). Kuitupakkauksia ei kielletä ravintoloissa.

”Uudelleenkäytettävät, ja muutamien pesukertojen jälkeen poisheitettävät fossiiliset muovipakkaukset eivät ole kierrätettäviä, vaan niitä parempi on kierrätettävä kuitupohjainen paperi ja pahvi. Kuitukierrätystä ei tule kieltää, vaan se on otettava mukaan tulevaisuuden kestäviin materiaalikiertoihin. Saimme täysistunnossa asetukseen läpi muutosehdotukseni, joilla parannetaan komposiittimateriaalien - eli pakkausten, joissa on enemmän kuin yhtä materiaalia - määritelmää. Muutos tarkoittaa, että kartonki ei ole muovia, jos siinä on muovipinnoite (alle 10% muovia) ja on komposiittipakkaus vasta, jos siinä on yli 10% toista ainetta. Olin hyvin iloinen siitä, että täysistunto äänesti tämän muutosehdotuksen puolesta. Haluan ehdotuksella varmistaa, että ympäristöystävälliset kuitupakkaukset säilyvät myös tulevaisuudessa”, Kumpula-Natri sanoo.

”Olen samaa mieltä asetuksen tavoitteen kanssa, että Euroopassa tuotetaan aivan liikaa jätettä ja jätemäärien kasvu on kestämätöntä. Meidän kaikkien eurooppalaisten kuluttajien täytyisikin pyrkiä löytämään keinoja jätteen vähentämiseksi, esimerkiksi kierrättämällä ja vähentämällä kertakäyttöisten fossiilisista raaka-aineista tehtyjen astioiden käyttöä. Tämä johtaisi jätteen määrän vähentymiseen ja meidän kaikkien elämänlaatumme parantumiseen. Koko järjestelmän täytyy tukea jätehierarkiaa (reduce, reuse, recycle), eli vähennä, käytä uudelleen ja kierrätä”, Kumpula-Natri jatkaa.

Euroopan parlamentin ympäristövaliokunnassa oli ajettu vahvasti kantaa, jonka mukaan kertakäyttö tulisi kieltää ja kierrätettävän materiaalin sijaan tulisi käyttää kovaa, uudelleenpestävää muovia. Vaikka kertakäyttötuotteita koskevan direktiivin oli tarkoitus vähentää muovin käyttöä EU:ssa, saattaa käydä niin, että pakkausasetus olisi lisännyt muovin käyttöä jälleen. Olisi tärkeää varmistaa, että fossiilinen öljy jätetään maahan, ja pitäytyä luomasta uusia muovituotteita — jotka eivät kuitenkaan kestä muutamaa kymmentä pesukertaa kauempaa.

Euroopan parlamentin kannaksi tuli lopulta ehdotukset kieltää kertakäyttöpakkaukset takeaway-käytössä, ravintoloissa sekä kieltää hedelmäostospussit. Asiasta uhkasi tulla tilkkutäkkisääntelyä, kun pyrittiin kieltoon ja samaan aikaan poikkeuksiin, joilla turvata hygienia ja ennen kaikkea ruokajätteen minimointi. Seuraavaksi asian käsittely etenee trilogeihin Euroopan neuvoston kanssa, jolla pitäisi olla kanta joulukuussa. Suomen edunvalvonnan pitäisi myös onnistua myös hallitusten kesken neuvoston kantaan.

Euroopan parlamentin tiedote aiheesta: https://www.europarl.europa.eu/news/fi/press-room/20231117IPR12213/parlamentti-hyvaksyi-kantansa-pakkausjatteen-vahentamiseen

Kumpula-Natri: Patenttiuudistus heikentää EU:n strategista autonomiaa27.2.2024 06:03:00 EET | Tiedote

Eurooppalaisten teknologiayhtiöiden mobiiliverkkojen kehittäminen ja innovointi ovat olleet maailman huippuluokkaa. Tämä on uhattuna EU:n uuden standardiessentiaalipatentteja (SEP) sääntelyä koskevassa esityksessä. Euroopan parlamentti muodostaa kantansa asiaan täysistunnossa tällä viikolla. Hyvin tekniseltä kuulostavalla ehdotuksella voi olla dramaattisia vaikutuksia Euroopan telekommunikaatiosektoriin ja sen kykyyn innovoida. Pohjoismaiset teknologiayhtiöt, kuten Nokia ja Ericsson ovat olleet jo pitkään maailman johtavia 5G- ja 6G-verkkojen kehittäjä. Patenteista saatuja tuloja käytetään t&k-toimintaan ja uusien standardien kehittämiseen.

Kumpula-Natri: EU tekee kaikkensa Ukrainan tukemiseksi mutta sanktioita on kiristettävä24.2.2024 05:03:00 EET | Tiedote

Kahden vuoden ajan Ukraina on taistellut urhoollisesti Venäjän häikäilemätöntä hyökkäyssotaa vastaan. Näiden huolentäytteisten vuosien aikana länsimaat ovat tukeneet Ukrainaa: puolustusmateriaalit, humanitaarinen apu, Venäjän vastaiset sanktiot sekä taloudellinen tuki ovat toimia, jotka ovat auttaneet Ukrainaa puolustautumaan Venäjää vastaan. Poliittinen tuki on vankkumaton demokratian puolella autoritarismia vastaan ja Ukraina voi aloittaa myös valmistautumisen EU jäsenmaaksi