Tuoko Black Friday helpotusta vähittäiskaupalle?
Atradiuksen asiantuntijat seitsemältä keskeiseltä markkina-alueelta arvioivat, mitä vähittäiskauppiaat voivat odottaa Black Fridaylta ja joulumyynniltä.

Ranskassa vähittäiskauppiaat toivovat vilkasta Black Fridayta, sillä kuluttajat käyttävät nyt todennäköisesti enemmän rahaa kuin kuukausiin. "Kuluttajat odottavat tarjouksia, ja koska varastot ovat suuret, vähittäiskauppiaat aikovat tarjota tänä vuonna suuria alennuksia", sanoo Atradius Ranskan riskienhallintajohtaja Axelle Martin.
Saksassa talousnäkymät ovat heikentyneet entisestään viime kuukausina, ja odotukset Black Fridayn ja koko joulusesongin suhteen ovat alhaiset. Oxford Economics ennustaa Saksan vähittäis- ja tukkukaupan supistuvan edelliseen vuoteen verrattuna 1,6 prosenttia vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä. Laskusuhdanne vaikuttaa voimakkaasti erityisesti kulutuselektroniikkaan (-2 prosenttia), kodinkoneisiin (-5 prosenttia) ja tekstiileihin (-5 prosenttia).
Italialaiset vähittäiskauppiaat ovat pessimistisiä. "Boston Consultingin mukaan vuonna 2022 italialainen kuluttaja käytti keskimäärin 255 euroa Black Fridayn aikana", sanoo Atradius Italian riskienhallintajohtaja Nicoletta Toldo. "Vuoden 2023 Black Fridayn osalta odotamme tämän euromäärän pienenevän." Inflaation ja korkojen nousun vuoksi italialaisilla kuluttajilla on vähemmän rahaa käytettävissään.
Alankomaissa Black Fridayn ja joulusesongin liikevaihdon odotetaan pysyvän ennallaan tai jopa kasvavan hieman vuoteen 2022 verrattuna. Tämä johtuu kuitenkin todennäköisesti korkeammista hinnoista kuin lisääntyneistä ostoista. Kodinkoneiden myynti sujuu ennusteiden mukaan suhteellisen hyvin, kun taas kulutuselektroniikan myynti jää vähäisemmäksi.
Myös Espanjassa korkojen nousu ja inflaatio ovat heikentäneet kuluttajien käytettävissä olevia tuloja ja lainanottokykyä. Tästä syystä joulumyynnin odotetaan laskevan kaikilla aloilla vuoteen 2022 verrattuna. Atradius Espanjan suurasiakasyksikkö kommentoi: "Odotamme katteiden heikkenemistä erityisesti pienemmissä yrityksissä. Kysynnän laskiessa kilpailu lisääntyy tarjontapuolella. Lisäksi rahoitus- ja yleiskustannukset nousevat, eikä niitä voida välttämättä siirtää hintoihin."
Yhdistyneessä kuningaskunnassa Black Fridaysta on tullut monille vähittäiskauppiaille kuukauden mittainen kampanja. Myymälät valmistautuvat siihen hyvissä ajoin etukäteen, mutta tasapainon löytäminen varastotasojen, alennusprosenttien ja myynnin välillä on tänä vuonna hankalaa. Yhdistyneen kuningaskunnan kuluttajat ovat huolissaan elinkustannuksista, ja kaikkien vähittäiskaupan tavararyhmien myynti laskenee verrattuna viime vuoteen.
Yhdysvalloissa monet kivijalkamyymälät aloittavat kampanjat jo kiitospäivän aattona, mikä on alkusysäys pitkälle joulusesongin alennuskaudelle. Tänä vuonna yhdysvaltalaiset vähittäiskauppiaat ovat luultavasti paremmassa asemassa kuin eurooppalaiset, sillä myynnin ennustetaan kasvavan 3-4 prosenttia marras- ja joulukuussa.
Katsauksemme pääset lukemaan täältä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jenna OllikainenAtradius Suomi / Viestintä
Puh:+358405157069jenna.ollikainen@atradius.comLinkit
Meistä
Luottovakuuttamisen, takausten ja perintäpalveluiden asiantuntijoina olemme sitoutuneet rakentamaan vahvoja asiakassuhteita.
Atradius on merkittävässä roolissa tukiessaan kansainvälisesti toimivien suomalaisten yritysten liiketoimintaa. Kansainvälinen verkostomme mahdollistaa sen, että pystymme vastaamaan suomalaisten asiakkaidemme moninaisiin tarpeisiin sekä koti- että vientimarkkinoilla.
Olemme kansainvälinen yritys; toimimme 52 eri maassa ja meillä on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksutapakäyttäytymisestä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Atradius
AI-investoinnit kompensoivat kauppasodan haittoja16.12.2025 11:16:13 EET | Tiedote
Atradiuksen tuoreen Economic Outlook December 2025 -raportin mukaan maailmanlaajuinen talouskasvu on ollut yllättävän vahvaa kauppapoliittisesta epävarmuudesta huolimatta.
Kulutustavarakaupan kasvu hyytyy – pk-yritykset erityisen haavoittuvia11.11.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Atradiuksen tuore Industry trends consumer durables/retail -raportti osoittaa, että kulutustavarakaupan globaali kasvu hidastuu merkittävästi vuosina 2025–2026. Vuoden 2024 vahvan (5,8 %) kasvun jälkeen myynnin odotetaan kasvavan vain 1,8 % vuonna 2025 ja 1,3 % vuonna 2026. Hidastumisen taustalla vaikuttavat erityisesti protektionistiset kauppapoliittiset toimenpiteet, kuluttajahintojen nousu sekä heikentyvä ostovoima, jotka yhdessä painavat kulutuskysyntää ja vähentävät vähittäiskaupan toimijoiden investointihalukkuutta.
Kemianteollisuuden kasvu puolittuu – Eurooppa jää jälkeen15.10.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Atradiuksen tuore raportti paljastaa, että globaalin kemianteollisuuden tuotannon kasvu hidastuu merkittävästi vuosina 2025–2026. Vuoden 2024 vahvan 4,7 % kasvun jälkeen tuotannon odotetaan kasvavan vain 2,1 % vuonna 2025 ja 1,5 % vuonna 2026. Hidastumisen taustalla vaikuttavat erityisesti Yhdysvaltojen tullipolitiikka, energian hintavaihtelut ja geopoliittiset jännitteet.
Yhdysvaltalaisyritykset vahvistavat kilpailukykyään ja resilienssiään epävarmuuden keskellä30.9.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Atradiuksen tuore B2B payment practices trends in the US 2025 -raportti tarjoaa syväluotauksen yhdysvaltalaisyritysten maksukäyttäytymiseen ja taloudelliseen resilienssiin. Raportti perustuu laajaan kyselyyn, joka toteutettiin vuoden 2025 toisen ja kolmannen neljänneksen vaihteessa. Raportista ilmenee, kuinka yritykset tasapainoilevat epävarmuuden ja varovaisen optimismin välillä.
Viljelyolosuhteet ja kauppapolitiikka uhkia elintarvikkeiden hinnoille13.8.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Elintarvike- ja juomateollisuus osoittaa vahvaa resilienssiä, vaikka globaalissa toimintaympäristössä esiintyy merkittäviä haasteita. Atradiuksen tuore raportti paljastaa, että alan tuotanto kasvaa maailmanlaajuisesti 2,4 % vuonna 2025 ja 3,1 % vuonna 2026. Erityisesti Aasian ja Tyynenmeren alueella odotetaan yli 5 % kasvua ensi vuonna, kun taas Pohjois-Amerikassa kasvu jää vaatimattomaksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme