Jarkko Eloranta till regeringen: FFC är beredd att kompromissa i förhandlingarna

Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC:s högsta beslutande organ, representantskapet, marscherade på fredagsmorgonen från Hagnäs för att dricka morgonkaffe utanför Statsrådsborgen.

I sitt tal på Senatstorget vädjade FFC:s ordförande Jarkko Eloranta till regeringen om genuina förhandlingar.

– Om regeringen Orpo-Purra verkligen vill hitta metoder för att till exempel höja sysselsättningsgraden, så ställer FFC upp som samtalspartner. Vi förstår också att förhandlingar innebär att båda parterna gör kompromisser.

Enligt Eloranta måste regeringen nu lägga sina ideologiska nedskärningar och försämringar åt sidan så att man kan inleda genuina förhandlingar.

– Vi har förståelse för att regeringen Orpo-Purra vill bryta skuldsättningen inom Finlands offentliga ekonomi. Att höja sysselsättningsgraden är också ett mål som hela den finländska fackföreningsrörelsen anser vara viktigt. Däremot förstår vi inte de försämringar i arbetslivet som inte bidrar till något av de här målen. Vi förstår inte heller att hela nedskärningsbördan ska drabba dem som redan har det svårt.

Som exempel på ideologiska nedskärningar nämnde Jarkko Eloranta bland annat planerna på att begränsa strejkrätten. Han påminde om att sympatistrejker ofta är ett sätt att påskynda kampen för bättre anställningsvillkor och löner för arbetstagare som har en svagare förhandlingsposition. Om man begränsar rätten till sympatistrejker drabbar det människor som redan befinner sig i en svår situation.

Kontakter

Beställ FFC:s svenskspråkiga nyhetsbrev så får du aktuell information om arbetslivet per e-post varannan vecka: https://www.sak.fi/sv/nyhetsbrev Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC är förbundens förbund. Vi representerar 18 fackförbund och mer än 800 000 medlemmar. Kommunala familjedagvårdare, flygvärdinnor, busschaufförer, servitörer, byggnadsarbetare, pappersarbetare och dansare – alla representerar de FFC:s branscher.

FFC: Regeringen utvidgar det lokala avtalandet på ett vårdslöst sätt15.2.2024 16:02:38 EET | Tiedote

Regeringens riktlinjer om att utvidga möjligheterna till lokala avtal försämrar kraftigt de finländska arbetstagarnas anställningsvillkor och gör det möjligt att utnyttja utländsk arbetskraft på ett allt grövre sätt. Om möjligheterna till lokala avtal utvidgas okontrollerat, kommer det som tidigare har varit utnyttjande av arbetskraft i praktiken i fortsättningen att vara lagenliga lokala avtal.