Turku Energia kuvaa koko kaukolämpöverkkonsa lämpökameralla helikopterista käsin 25.11.– 27.11.2023 välisenä aikana

Turku Energia toteuttaa jälleen kaukolämpöverkkonsa teknisen kuntokartoituksen helikopterilennolla lämpökameroiden avulla. Kuvaus tehdään 25.11. – 27.11.2023 välisenä aikana, säävaraus huomioiden koko Turku Energian kaukolämpöverkon alueella Turussa, Raisiossa, Naantalissa ja Kaarinassa. Kuvauksista saattaa aiheutua ajoittaista meluhaittaa etenkin Härkämäen alueelle, jossa sijaitsee helikopterin lähtö- ja nousupaikka.

Kuvaaja: Esko Keski-Oja Turku Energia

Helikopterilennot tehdään auringonlaskun jälkeen, jolloin maanpinta on tasalämpöinen ja liikennettä kaduilla on vähän. Valtaosa Turku Energian kaukolämpöverkostosta kulkee katualueilla. Lennon aikana otettujen lämpökamerakuvien sekä tietokoneanalyysien avulla tutkitaan maanpinnan lämpötilaeroja mahdollisten lämpövuoto- ja eristevauriokohtien paikantamiseksi.

– Helikopterilennoilla tehtävät kuvaukset ovat tärkeä osa kaukolämpöverkkomme toimitusvarmuuden ylläpitämistä ja kehittämistä. Toteutamme kuvauksia säännöllisesti, jotta meillä on aina ajantasainen ja kokonaisvaltainen kuva kaukolämpöverkkomme kunnosta ja mahdollisista korjaustoimenpiteitä vaativista kohdista, sanoo kaukolämpöinsinööri Sanna Perttunen Turku Energiasta.

Kuvauksessa on säävaraus. Mahdollisesti siirtyvästä kuvausajankohdasta Turku Energia tiedottaa mm. omissa kanavissaan.

Helikopterilennon suorittaa GridJet Oy.

Kuvat

Turku Energia -konserni kuuluu Suomen suurimpien energiayhtiöiden joukkoon. Liikevaihtomme vuonna 2022 oli 458,1 miljoonaa euroa. Turku Energiassa työskentelee noin 330 ammattilaista. Turku Energia on Varsinais-Suomen johtava sähkön ja lämmön myyjä ja siirtäjä. Toimintaamme kuuluu myös energiaverkostojen ja energiatuotantolaitosten kehittäminen, rakentaminen ja ylläpitäminen sekä sähköisen liikenteen kehittäminen Turun seudulla. Toimitamme ympäristöä, elämänlaatua ja kilpailukykyä parantavia energiapalveluita 130 000 taloudelle ja yritykselle. Asiakaslupauksemme on "Olemme lähellä, näemme kauas". Olemme mukana rakentamassa hiilineutraalia Turkua. www.turkuenergia.fi - http://www.turkuenergia.fi/

Turku Energia investoi sähkökattilaan – Sweco valittu projektiin kumppaniksi12.12.2023 10:38:50 EET | Tiedote

Turku Energia lisää hiilineutraalia kaukolämmöntuotantoaan investoimalla sähkökattilaan. Investointi tukee Turku Energian tavoitteita siirtyä fossiilisista polttoaineista kohti uusiutuvaa energiantuotantoa. Projekti toteutetaan EPCM-mallilla, johon kumppaniksi on valittu Sweco. Sähkökattilan arvioitu valmistumisaika on vuoden 2026 alussa. Rakennusluvan hakeminen on parhaillaan käynnistymässä.

Turku Energia Sähköverkot on varautunut mahdollisiin ukkoskuuroihin ja puuskatuuliin 7.8.2023 15:48:04 EEST | Tiedote

Ilmatieteen laitos ennustaa mahdollisia voimakkaita ukkoskuuroja ja puuskatuulia ensi yölle ja tiistaille, jotka voivat ennusteiden mukaan osua myös Turku Energia Sähköverkkojen verkkoalueelle. Turku Energia Sähköverkot on kohottanut valmiuttaan viankorjauksiin lisäämällä henkilöstöresurssejaan kahdelle tulevalle yölle mahdollisten vika-alueiden rajaamistoimien ja viankorjauksen välittömään käynnistämiseen. Vikatilanteissa resursseja siirretään normaaleista verkonrakennustöistä viankorjaukseen tarvittaessa. Myös vikapuheluiden vastaamiseen on lisätty henkilöitä varalle.