SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyar: Hallituksen tekijänoikeusesitys etenee huolimattomasta valmistelusta huolimatta

Hallituksen esitys tekijänoikeuslain muuttamisesta on etenemässä kritiikistä huolimatta. Hyvää esityksessä on tietysti se, että kirjailijat saavat lainauskorvauksen myös e-lainauksista. Ongelmallisinta on se, että myös äänikirjojen lukijoille esitetään e-lainauskorvausta. Verkkokirjahyllyt jäävät korvausten ulkopuolelle. Kirjallisuuden tekijät ja äänikirjan lukijat eivät ole keskenään samassa asemassa äänikirjan lukijoiden eritasoisen työpanoksen ja tästä johtuvan erilaisen tekijänoikeudellisen aseman sekä ansaintamallin vuoksi. Kirjailijalla on tekijänoikeus teokseensa, kääntäjällä puolestaan tekijänoikeus käännökseensä. Äänikirjan lukijaa pidetään esittävänä taiteilijana, jolloin hänen panoksensa nauttii tekijänoikeuslain mukaista lähioikeussuojaa.

SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyar
SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyar Kuvaaja: Jukka-Pekka Flander

Opposition edustajat jättivät sivistysvaliokunnassa mietintöön muutosehdotuksen, jolla äänikirjojen lukijoiden korvausoikeus olisi poistettu.

- Kirjailijoiden näkökulmasta esitys on ongelmallinen. Kirjallisuuden tekijöiden tulot ovat sirpaleisia, mutta niiden perustana on tekijänoikeus omaan teokseen. Hallitus esityksellään heikentää tätä periaatetta, ihmettelee Razmyar.

Razmyar korostaa, että äänikirjojen lukeminen on ammattitaitoa vaativaa työtä, josta tulee maksaa sen mukainen korvaus.

- Kritiikkimme ei kohdistu lukijoiden palkkioihin, vaan tekijänoikeuden määräytymiseen. Äänikirjojen lukijoille esitetty korvausoikeus poikkeaa myös kirjastokäytön korvaamisen aiemmasta käytännöstä, sanoo Razmyar.

Yli 200 kirjailijaa ja kääntäjää on allekirjoittanut ministeri Multalalle toimitetun vetoomuksen tekijänoikeuslain muutosesitystä koskien.

- Myös moni äänikirjoja lukeva taiteilija on ilmaissut huolensa nykyisen esityksen seurauksista, jonka hallitus tuntuu täysin ohittavan. Myöskään OKM:ssä viime vaalikaudella tehdyssä e-aineistojen kirjastokäytön korvaamista koskevassa selvityksessä ei esitetty äänikirjojen lukijoiden lisäämistä korvauksen piiriin. Kulttuurisektorilla on tapahtumassa tällä hetkellä iso murros, ja eduskunnassa käytävä keskustelu tekijänoikeudesta heijastelee mielestäni sitä. Aikamme muuttuu ja alustatalous ulottuu kulttuuriinkin. Toivon, että hallitus kuuntelee jatkossa tarkemmin myös kulttuurialan työntekijöitä, päättää Razmyar.

09 478 988 (vaihde)

SDP:n puoluesihteeri Mikkel Näkkäläjärvi: Kokoomus on käymässä seuraavaksi sunnuntailisien kimppuun15.6.2024 15:53:52 EEST | Tiedote

Kokoomus hyväksyi puoluekokouksessaan linjakseen sen, että sunnuntailisät eivät olisi enää turvattu lakisääteisesti, vaan ne vietäisiin paikallisen sopimisen piiriin. Kokoomus ajaa hallituksessa paikallisen sopimisen heikentämistä ja sen jälkeen haluaa siirtää työntekijöiden toimeentulon kannalta merkittävän sunnuntailisän paikallisesti sovittavaksi.