SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyar: Hallituksen tekijänoikeusesitys etenee huolimattomasta valmistelusta huolimatta

Hallituksen esitys tekijänoikeuslain muuttamisesta on etenemässä kritiikistä huolimatta. Hyvää esityksessä on tietysti se, että kirjailijat saavat lainauskorvauksen myös e-lainauksista. Ongelmallisinta on se, että myös äänikirjojen lukijoille esitetään e-lainauskorvausta. Verkkokirjahyllyt jäävät korvausten ulkopuolelle. Kirjallisuuden tekijät ja äänikirjan lukijat eivät ole keskenään samassa asemassa äänikirjan lukijoiden eritasoisen työpanoksen ja tästä johtuvan erilaisen tekijänoikeudellisen aseman sekä ansaintamallin vuoksi. Kirjailijalla on tekijänoikeus teokseensa, kääntäjällä puolestaan tekijänoikeus käännökseensä. Äänikirjan lukijaa pidetään esittävänä taiteilijana, jolloin hänen panoksensa nauttii tekijänoikeuslain mukaista lähioikeussuojaa.

SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyar
SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyar Kuvaaja: Jukka-Pekka Flander

Opposition edustajat jättivät sivistysvaliokunnassa mietintöön muutosehdotuksen, jolla äänikirjojen lukijoiden korvausoikeus olisi poistettu.

- Kirjailijoiden näkökulmasta esitys on ongelmallinen. Kirjallisuuden tekijöiden tulot ovat sirpaleisia, mutta niiden perustana on tekijänoikeus omaan teokseen. Hallitus esityksellään heikentää tätä periaatetta, ihmettelee Razmyar.

Razmyar korostaa, että äänikirjojen lukeminen on ammattitaitoa vaativaa työtä, josta tulee maksaa sen mukainen korvaus.

- Kritiikkimme ei kohdistu lukijoiden palkkioihin, vaan tekijänoikeuden määräytymiseen. Äänikirjojen lukijoille esitetty korvausoikeus poikkeaa myös kirjastokäytön korvaamisen aiemmasta käytännöstä, sanoo Razmyar.

Yli 200 kirjailijaa ja kääntäjää on allekirjoittanut ministeri Multalalle toimitetun vetoomuksen tekijänoikeuslain muutosesitystä koskien.

- Myös moni äänikirjoja lukeva taiteilija on ilmaissut huolensa nykyisen esityksen seurauksista, jonka hallitus tuntuu täysin ohittavan. Myöskään OKM:ssä viime vaalikaudella tehdyssä e-aineistojen kirjastokäytön korvaamista koskevassa selvityksessä ei esitetty äänikirjojen lukijoiden lisäämistä korvauksen piiriin. Kulttuurisektorilla on tapahtumassa tällä hetkellä iso murros, ja eduskunnassa käytävä keskustelu tekijänoikeudesta heijastelee mielestäni sitä. Aikamme muuttuu ja alustatalous ulottuu kulttuuriinkin. Toivon, että hallitus kuuntelee jatkossa tarkemmin myös kulttuurialan työntekijöitä, päättää Razmyar.

09 478 988 (vaihde)

SDP:n Razmyar: Kyllä maahanmuuttaja työllistyy, jos Suomen asenne paranee22.2.2024 17:50:12 EET | Tiedote

Helsingin Sanomat uutisoivat tällä viikolla, että ulkomaalaisten työttömien määrä on noussut Suomessa ennätyksellisen suureksi. Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan Suomessa oli joulukuussa yli 44 000 ulkomaalaista työtöntä työnhakijaa. SDP:n Nasima Razmyar korostaa, että maahanmuuttajien työllistymiseen vaikuttaa sekä nykyinen taloustilanne, mutta myös asenneilmapiiri ja hallituksen maahanmuuttovastainen politiikka.

SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtmanin työmarkkinakaaos -välikysymyspuhe 20.2.202420.2.2024 14:12:03 EET | Tiedote

Työmarkkinakaaos -välikysymyspuhe 20.2.2024 (Muutokset puhuttaessa mahdollisia) Arvoisa puhemies, Tilanne Suomen työmarkkinoilla on poikkeuksellinen. Maa on ajautunut vastakkainasettelun kierteeseen, ja tämä kierre uhkaa syventyä. Keskinäinen luottamus ja talouden kasvun pohja uhkaa rapautua. Kun tilanne on vakava ja kun välikysymys koskee koko hallituksen politiikkaa, niin olisin odottanut, että tähän olisi ollut vastaamassa pikemminkin pääministeri Orpo tai valtiovarainministeri Purra. Eihän tämä kriisi ole työministeri Satosesta kiinni, ei hänen vikansa, eikä hänen ratkaisuvallassaan. Työministeri on tässä enemmänkin renki kuin todellinen ratkaisija. Puhemies, Myös tämä välikysymys on jätetty poikkeuksellisesta syystä. Normaalisti välikysymyksen pääasiallinen tavoite on kaataa hallitus. Tämän välikysymyksen päätavoite on toinen. Tämä välikysymys on opposition vahvin ja vakavin käytettävissä oleva vetoomus sen puolesta, että hallitus käynnistäisi aidot neuvottelut työmarkkinoiden kri

SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyar: Orpon ”välttämättömät uudistukset” jotka ”eivät ole kovin radikaaleja tai dramaattisia” ovat takuulla kohtuuttomia niille, joiden toimeentuloa ja ostovoimaa ne heikentävät18.2.2024 17:01:22 EET | Tiedote

Orpon hallitus pakkokauppaa yksipuolisia työelämäuudistuksiaan lääkkeeksi Suomen ongelmiin, vaikka todellisuudessa ne vievät Suomea täysin väärään suuntaan. Viikonlopun mielipidekyselyt osoittavat vahvasti, että kansa ei tue hallituksen rajua heikennyspolitiikkaa, sanoo SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyar.